آخرین وضعیت جاده‌های کشور/ فوت ۸۲۱ نفر در تصادفات نوروزی

10:26 - 05 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۴۸۳۹
آخرین وضعیت جاده‌های کشور/ فوت ۸۲۱ نفر در تصادفات نوروزی
در این خبر آخرین وضعیت جاده‌های کشور و آخرین آمار تصادفات جاده‌ای تا چهاردهم فروردین ماه بیان شده است.

خبرگزاری میزان - در این خبرآخرین وضعیت جاده‌های کشور و آخرین آمار تصادفات جاده‌ای تا چهاردهم فروردین ماه بیان شده است.

کاهش ۲۲ درصدی تصادفات رانندگی
۱۴۰۲/۰۱/۱۴ - ۱۷:۵۳

رئیس پلیس راهور فراجا: از ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۱ تا پایان چهاردهم فروردین ماه شاهد افزایش ۴۰ درصدی شمار ترددها و سفرهای نوروزی بودیم، ۲۲ درصد کاهش جان‌باختگان را در سفرهای نوروزی داشتیم و متاسفانه ۸۲۱ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند.

 

تردد روان در تمامی محورهای مواصلاتی
۱۴۰۲/۰۱/۱۴ - ۰۹:۵۴

امیر معصومی کارشناس مرکز مدیریت راه‌های کشوروضعیت تردد در محورهای برون‌شهری را اعلام کرد و گفت: در محورهای چالوس ، هراز و فیروزکوه ، آزادراه تهران – شمال و آزادراه قزوین - رشت  مسیر رفت و برگشت تردد روان و بدون مداخله جوی گزارش شده است.

محور قدیم خرم آباد - پلدختر تا اطلاع بعدی مسدود بوده و تردد از مسیر جایگزین آزادراه خرم آباد - پل زال و محور خرم آباد - کوهدشت انجام می‌شود.

محورهای دارای انسداد فصلی شامل لاسم - ارجمند، وازک - بلده، سروآباد – پاوه، سی سخت – پادنا، جدید هشتگرد – طالقان، گنجنامه – تویسرکان و پونل - خلخال است.

مسافرت ۱۳ میلیون نفر با وسایل حمل ونقل عمومی در ایام نوروز
۱۴۰۲/۰۱/۱۳ - ۱۴:۵۰

شهریار افندی زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: تعداد مسافر جا به جا شده در سطح کشور توسط حمل و نقل عمومی از ابتدای طرح نوروزی یعنی ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۸ روز به مرز ۱۳ میلیون نفر رسید.

افندی‌زاده بیان کرد: تا کنون ۵ میلیون و ۶۱۵ هزار و ۵۵۹ مسافر توسط حمل و نقل عمومی جاده‌ای به مسافرت رفته اند که از این تعداد، سهم ناوگان اتوبوسرانی ۶۲ درصد، مینی بوسرانی ۲۲.۹ درصد و سواری کرایه ۱۵.۱ درصد بوده است.

وی درباره جا به جایی مسافران از سایر شقوق حمل و نقل توضیح داد: تاکنون حدود ۵.۱ میلیون مسافر با حمل و نقل ریلی، ۲ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۹۶۶ مسافر با حمل و نقل هوایی داخلی و بین‌المللی و تعداد ۳ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۶۹۴ مسافر نیز با شناور‌های مسافری و تفریحی در کشور اقدام به جا به جایی کرده اند. 

آخرین وضعیت جاده‌های کشور/ افزایش ۳.۵ درصدی ترددها نسبت به سال گذشته
۱۴۰۲/۰۱/۱۳ - ۱۴:۴۲

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: تقریبا تمام محورها روان و به صورت دو طرفه جابه‌جایی صورت می‌گیرد.

 وی بیان کرد: ترددها نسبت به سال گذشته تقریبل ۳.۵ درصد افزایش داشته‌است.

آخرین اطلاعات از وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور
۱۴۰۲/۰۱/۱۳ - ۱۲:۰۲

معاون عملیات پلیس راهور گفت: از ساعات اولیه صبح امروز شاهد افزوده شدن حجم تردد به ویژه در مسیرهای برگشت و به سمت مراکز استان‌ها بودیم.

وی افزود: در محورهای شمالی از شمال به جنوب در مسیر رشت به سمت قزوین و فیروزکوه شاهد تراکم تردد هستیم.

سردار سلیمی بیان کرد: مسافران حتما دقت کافی را داشته باشند و بازگشت خود را به ساعات پایانی روز موکول نکنند.

 

چالوس و هراز یک‌طرفه می‌شود
۱۴۰۲/۰۱/۱۳ - ۱۰:۴۴

در جاده چالوس، تردد از ساعت ۱۲ یکشنبه و دوشنبه تا ساعت ۲ بامداد روز بعد از کرج به مرزن‌آباد ممنوع خواهد بود.

در جاده هراز هم تردد از ساعت ۱۳ روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه تا ساعت ۲۴ از رودهن به آب‌اسک ممنوع خواهد بود

توصیه‌های پلیس همزمان با روز طبیعت
۱۴۰۲/۰۱/۱۳ - ۱۰:۳۷

سردار سید کمال هادیانفر با اشاره به پایان تعطیلات نوروزی و فرارسیدن روز طبیعت، اظهارکرد: از ۲۴ اسفند ماه طرح نوروزی پلیس راهور و دستگاه‌های امدادی و خدماتی در جاده‌های سراسر کشور آغاز شد و با توجه به اینکه پیش‌بینی افزایش سفرها را کرده بودیم، تمهیدات جدیدی نیز در این خصوص اتخاذ کردیم. اجرای این طرح تا یک روز پس از تعطیلات نوروزی نیز ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه با همراهی رانندگان و پلیس می‌توان دو روز پایانی طرح نوروزی را به روزهای بدون تصادف بدل کرد، گفت: قطعا در روز طبیعت شاهد حجم بالای سفر خواهیم بود. چرا که هم شماری از مردم عزیز از سفر بازخواهند گشت و هم شماری دیگر نیز ممکن است برای ساعاتی به دامان طبیعت بروند. در همین راستا نیز ممکن است که زمان بیشتری در جاده ها صرف شده و همین موضوع منجر به آثار منفی در رانندگان و زمینه‌ساز حوادث رانندگی شود. از این رو صبوری و شکیبایی در این ساعات بسیار مهم است مدیریت زمان سفر از سوی رانندگان در چنین ایامی یک اقدام هوشمندانه است و خواسته من از مسافران این است که اگر امکانش را دارند، بازگشت خود را به روز چهاردهم موکول کنند.  

هادیانفر با اشاره به مسافرانی که ممکن است در مسیر بازگشت از سفر در حاشیه راه توقف کرده و اصطلاحا سیزده را به در کنند، نیز گفت: این عزیزان، اگر قصد توقف به مناسبت روز طبیعت در کنار رودخانه یا در بوستانی را دارند، حتماً نقاطی را در نظر بگیرند که به دور از راه‌ها و نقاط حادثه خیز بوده و تحت هیچ شرایطی به صورت پیاده از عرض جاده ها عبور نکنند.

رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به تقارن روز طبیعت با ماه مبارک رمضان، گفت: در این شرایط احتمال تغییر زمان استفاده از طبیعت به ساعات پایانی روز و همزمانی آن با افطار متصور است، از این رو نیاز است هموطنان و روزه داران گرامی زمان حرکت و حضور در بوستان ها را مدیریت و برنامه ریزی کرده و احیاناً در تراکم ترافیک شبانگاهی در داخل تفرجگاه ها با مشکل ترافیکی مواجه نشوند. یکی از مشکلاتی که معمولاً در روز طبیعت باعث سنگینی بار ترافیک بالاخص در ورودی و خروجی و  معابر داخل بوستان ها و تفرجگاه ها می‌شود، توقف های سد معبری و احیاناً دوبله است.

 

استان سیستان و بلوچستان در صدر جانباختگان حوادث رانندگی
۱۴۰۲/۰۱/۱۲ - ۱۵:۳۵

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: استان سیستان‌و‌بلوچستان با ۱۲۴ مورد فوتی بیشترین جانباخته حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده است. فارس با ۹۴ کرمان با ۹۲ و خراسان رضوی با ۷۹ مورد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

کمترین جانباخته نیز مربوط به استان چهارمحال‌وبختیاری با ۵ مورد فوتی است.

حضور 400 هزار خودروی مسافر در 2 استان مازندران و گیلان
۱۴۰۲/۰۱/۱۲ - ۱۵:۳۰

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور انتظامی کشور گفت: جاده هراز در محدوده گزنک و آب اسک، فیروزکوه در محدوده پل سفید و آزادراه رشت _قزوین در محدوده رودبار دارای بار ترافیک نیمه سنگین است.

سرهنگ شیرانی افزود: جاده چالوس به دلیل حجم بالای ترافیک یکطرفه شده و این محدودیت تا اطلاع ثانوی ادامه دارد.

وی ادامه داد: بر اساس سامانه و داده‌های ترددشمار در دو استان مازندران و گیلان هرکدام ۲۰۰ هزار خودرو هنوز انباشت شده و به مقصد خود بازنگشته اند؛ همچنین در اراک ۵۰ هزار خودرو و در تهران و البرز نیز ۸۰۰ هزار خودروی مسافران باقی مانده است.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور انتظامی کشور از مسافران نوروزی درخواست کرد که با توجه به بار پرحجم برگشت مسافران نوروزی در ایام باقیمانده وضعیت سفر خود را به گونه‌ای مدیریت کنند که در ترافیک گرفتار نشوند.

وضعیت جاده های کشور تا اکنون
۱۴۰۲/۰۱/۱۲ - ۱۴:۴۲

سرهنگ شیرانی رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: ترافیک در آزاد راه قزوین - رشت، و جاده هراز و فیروزکوه هم، نیمه سنگین است.

تردد از محور چالوس و آزادراه تهران - شمال تا اطلاع بعدی ممنوع است
۱۴۰۲/۰۱/۱۲ - ۱۲:۱۰

مهرداد برقی کارشناس مرکز مدیریت راه‌های کشور در خصوص وضعیت تردد در محور‌های برون‌شهری و آخرین وضعیت محور‌های شمالی گفت: تردد از محور چالوس مسیر جنوب به شمال و آزادراه تهران - شمال تا اطلاع بعدی ممنوع است.

برقی ترافیک سنگین در محور چالوس مسیر شمال به جنوب حدفاصل ماسال تا انارک و محدوده هزارچم را اعلام کرد و گفت: ترافیک سنگین در محور هراز مسیر شمال به جنوب محدوده‌های کلرد، گزنک و آب اسک وجود دارد.

وی افزود: ترافیک نیمه سنگین در آزادراه رشت – قزوین محدوده رودبار و تردد روان در محور فیروزکوه مسیر رفت و برگشت گزارش شده است.

ضمناً محور فیروزکوه داری بارش باران و محور چالوس دارای بارش برف و باران و سایر محور‌های شمالی فاقد مداخلات جوی هستند.

وی در خصوص آخرین وضعیت جوی خاطر نشان کرد:بارش برف و باران در برخی از محور‌های استان‌های البرز، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و کردستان وبارش باران در برخی از محور‌های استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان و گیلان پیش‌بینی شده است.

کارشناس مرکز مدیریت راه‌های کشور محدودیت تردد با تغییر مسیر را محور قدیم خرم آباد - پلدختر اعلام کرد که تا اطلاع بعدی مسدود بوده و تردد از مسیر جایگزین آزادراه خرم آباد - پل زال و محور خرم آباد - کوهدشت انجام می‌شود.

محور‌های دارای انسداد فصلی نیز لاسم - ارجمندوازک - بلده، سروآباد – پاوه، سی سخت – پادنا، جدید هشتگرد – طالقان، گنجنامه – تویسرکان و پونل - خلخال اعلام شد.

ترافیک خروجی محورهای هراز و کندوان سنگین است
۱۴۰۲/۰۱/۱۲ - ۱۱:۲۱

رئیس مرکز مدیریت راه های مازندران گفت: در حال حاضر تردد و ترافیک در مسیر شمال - جنوب محور کندوان حد فاصل مرزن آباد، مجلار، هزارچم، دزدبن، ولی آباد و سیاه بیشه نیمه سنگین تا سنگین است.

وی افزود: در محور هراز نیز مسیر شمال به جنوب محدوده‌های شاهندشت، بایجان، آب اسک و پلور نیمه سنگین تا سنگین و در دیگر محورهای شامل سوادکوه، کناره و کیاسر وضعیت تردد به صورت عادی و روان در جریان است.

 

مهم‌ترین عوامل تصادفات جاده‌ای در نوروز
۱۴۰۲/۰۱/۱۲ - ۱۰:۲۸

احمد شیرانی رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: سرعت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و خواب آلودگی عامل ۸۲ درصد از کل تصادفات جاده‌ای هستند. این‌ها مواردی است که راننده در آن نقش مهمی دارد.

وی راننده باید با سرعت مطمئنه حرکت کند، توجه کافی به مسیر مقابل را داشته و از کار با گوشی تلفن همراه و... در حین رانندگی پرهیز کند. همچنین باز هم این راننده است که باید خواب کافی داشته باشد.

شیرانی رانندگان باید به ۳۰ کیلومتری شهرها دقت کنند. ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌دهد. چراکه راننده یا تصور می‌کند دیگر به مقصد رسیده و نیازی به استراحت ندارد یا در رسیدن عجله می‌کند.

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور
۱۴۰۲/۰۱/۱۱ - ۱۴:۳۶

رئیس پلیس راهور گفت: مسافرانی که در مسیر استان اردبیل قصد تردد دارند حتما از زنجیر چرخ استفاده کنند.

در محور گیلان شاهد افزایش بار ترافیکی شمال به جنوب هستیم.

از امروز صبح محور چالوس از سمت شمال به جنوب یکطرفه شده‌است و بار ترافیکی به صورت روان از مرزن‌آباد در حال تخلیه است.

 

طوفان شدید از امروز جمعه تا ۱۴ فروردین سیستان و بلوچستان را فرا می‌گیرد
۱۴۰۲/۰۱/۱۱ - ۱۳:۵۵

محسن حیدری اظهار داشت: از امروز تا صبح دوشنبه ۱۴ فروردین‌ماه وزش باد شدید از سمت غرب تا جنوب غرب و در روز یکشنبه طوفان گرد و خاک برای مناطق مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: همچنین از بعدازظهر یکشنبه تا روز چهارشنبه ۱۶ فروردین با صدور هشدار زرد دریایی وزش باد شدید با جهت غرب با سرعت ۵۵ کیلومتر در ساعت و افزایش ارتفاع موج تا ۲ متر برای مناطق ساحلی و دور از ساحل در دریای عمان پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به صدور هشدار نارنجی گفت: عدم تردد غیرضروری در زمان غبار آلود شدن هوا و منع تردد ضروری در جاده‌ای مواصلاتی بویژه محور ایرانشهر- بم، زاهدان- خاش و خاش- سروان توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین توصیه می‌شود از روشن کردن آتش در روز طبیعت و از اتراق کردن در دامنه کوه‌ها به جهت احتمال ریزش سنگ و از صعود به ارتفاعات خودداری شود.

حیدری اظهارداشت: با توجه به مواج بودن دریای عمان توصیه می‌شود از شنا و تفریحات دریایی خورداری و در ترددهای دریایی بویژه تردد با شناورهای سبک و قایق های صیادی و تفریحی احتیاط شود.

شهروندان از صعود به ارتفاعات و حضور در کنار رودخانه‌ها پرهیز کنند/هلال احمر در آماده باش
۱۴۰۲/۰۱/۱۱ - ۱۳:۳۲

امروز به تدریج سامانه بارشی از شمال غرب وارد کشور خواهد شد. بر همین اساس برای استان‌های غرب، شمال غرب، جنوب غرب، ساحلی دریای خزر، دامنه البرز مرکزی و استان‌های واقع در دامنه زاگرس مرکزی، بارش باران پیش‌بینی می‌شود.

براساس هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی مبنـی بر نفوذ و تشدید فعالیت سامانه بارشی در روز‌های جمعه و شنبه (۱۱ و ۱۲ فروردین ماه ۱۴۰۲) در استان‌های تهران و البرز، رعدوبرق، کاهش محسوس دما، وزش باد شدید موقتی، در نقاط مستعد تگرگ و در ارتفاعات و نواحی با اقلیم سرد، بارش برف پیش بینی شده‌است که احتمال آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی به ویژه گردنه‌ها کولاک برف وجود خواهد داشت.

لازم به ذکر است شهروندان باید در چنین شرایطی از صعود به ارتفاعات و حضور در کنار رودخانه‌ها جدا خودداری کرده و از ترددهای غیرضروری پرهیز کنند.

بر همین اساس نیروهای جمعیت هلال احمر در آماده باش به سر برده و آماده خدمت رسانی به شهروندان هستند.

ترافیک سنگین در محور چالوس و هراز/ بارش باران در برخی محور‌ها
۱۴۰۲/۰۱/۱۱ - ۱۱:۳۲

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا گفت: در حال حاضر ترافیک سنگینی در محور چالوس مسیر شمال به جنوب (مرزن آباد-میان) و محور هراز مسیر شمال به جنوب (محدوده بایجان) وجود دارد.

تردد در محور فیروزکوه و قزوین-رشت به صورت روان در هر دو مسیر رفت و برگشت در حال انجام است.

آخرین وضعیت جاده های کشور/ باران در محورهای شمال کشور
۱۴۰۲/۰۱/۱۱ - ۱۰:۴۵

سازمان راهداری  ضمن پیش‌بینی بارش برف و باران در محورهای چالوس، هراز، فیروزکوه، آزادراه تهران_ شمال و آزادراه قزوین_ رشت از بارش برف و وزش باد شدید و کولاک برف در ۱۵ استان‌ کشور خبرداد.

این سازمان همچنین از مسافران خواست پیش از آغاز سفر آخرین اطلاعات وضعیت راه‌ها را از سامانه‌های اطلاع رسانی ۱۴۱، جویا شوند.

تصادف اتوبوس با کامیون در محور سمنان به آرادان ۲۷ مصدوم داشت
۱۴۰۲/۰۱/۱۱ - ۱۰:۳۷

سرپرست مدیریت حوادث استان سمنان اعلام کرد: سحرگاه امروز و حوالی ساعت ۳:۳۰ تصادف بین اتوبوس و کامیون در محور سمنان به آرادان - گرمسار در ۲۵ کیلومتری آرادان اتفاق افتاد که در این حادثه ۲۷ نفر از مسافران مصدوم شدند.

وی گفت: تمام ۲۷ مصدوم این حادثه با ۶ دستگاه آمبولانس اورژانس ۱۱۵، ۲ آمبولانس هلال احمر و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس همراه با ۱۸ نیروی عملیاتی به بیمارستان معتمدی گرمسار اعزام شدند.

سرپرست مدیریت حوادث استان سمنان بیان کرد: اقدام‌های لازم برای مصدومان این حادثه در بیمارستان معتمدی گرمسار انجام شد و از بین این ۲۷ نفر، یک نفر در بخش مراقبت های ویژه بخ دلیل احتمال آسیب مغزی بستری و سایر مصدومان بصورت سرپایی و یا در بخش بستری عادی خدمات مورد نیاز خود را دریافت کردند و مشکل حادی تاکنون ندارند.

 

تردد کلیه وسایل نقلیه از محور کرج – چالوس و آزادراه تهران – شمال ممنوع است
۱۴۰۲/۰۱/۱۱ - ۱۰:۳۵

مهرداد برقی کارشناس مرکز مدیریت راه‌های کشور در خصوص وضعیت تردد در محورهای برون‌شهری و آخرین وضعیت محورهای شمالی گفت: تردد کلیه وسایل نقلیه از محور کرج – چالوس و آزادراه تهران – شمال مسیر (جنوب به شمال) تا اطلاع بعدی ممنوع است.

برقی افزود: ترافیک سنگین در محور چالوس مسیر (شمال به جنوب) حدفاصل مرزن آباد  تا میانک وجود دارد.

وی ادامه داد : ترافیک در محور هراز مسیر (شمال به جنوب) محدوده بایجان نیز سنگین است اما در محور فیروزکوه و آزادراه قزوین - رشت تردد روان است.

برقی آخرین وضعیت جوی را نیز به شرح زیر اعلام کرد:

بارش برف در برخی از محورهای استان اردبیل،بارش باران در برخی از محورهای استان‌های لرستان، مازندران، مرکزی، همدان، گلستان و گیلان.

به گفته کارشناس مرکز مدیریت راه‌های کشور، محدودیت تردد با تغییر مسیر،محور قدیم خرم آباد - پلدختر اعلام شده که تا اطلاع بعدی مسدود بوده و تردد از مسیر جایگزین آزادراه خرم آباد - پل زال و محور خرم آباد - کوهدشت انجام می‌شود.

همچنین محور مسدود غیرشریانی:جاسک – بشاگرد و 

محورهای دارای انسداد فصلی لاسم - ارجمند،وازک - بلده،سروآباد – پاوه ، سی سخت – پادنا ،جدید هشتگرد – طالقان،گنجنامه – تویسرکان و پونل - خلخال اعلام شده است.



مصرف بیش از ۱۱۲ میلیون لیتر بنزین در نهمین روز از سال ۱۴۰۲
۱۴۰۲/۰۱/۱۰ - ۱۵:۱۵


شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: در نهمین روز فروردین‌ماه ۱۴۰۲، بیش از ۱۱۲ میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع شد.

مصرف بنزین کشور در روز نهم فروردین ماه در حالی عدد ۱۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر را ثبت کرد که این عدد در مقایسه با مدت مشابه پارسال (نهم فروردین‌ماه ۱۴۰۱) ۳.۵ درصد افزایش یافته است.

میانگین مصرف بنزین کل کشور از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا روز نهم فروردین‌ماه، ۱۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر بوده است.

ثبت ۱۷۰۰۰۰ تخلف حادثه‌ساز در ۱۰ روز
۱۴۰۲/۰۱/۱۰ - ۱۳:۱۳

علی‌اصغر شریفی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران اعلام کرد: حدود ۱۷۰ هزار مورد تخلفات حادثه‌ساز مانند سرعت و سبقت در ۱۰ روز ابتدایی سال ثبت شده اشت. 

وی بیان کرد: تا کنون ۲۰۳۴ مورد توقیف ساعتی و ۲۸۰۳ مورد نیز اعزام به پارکینگ ثبت شده است.

شریفی ادامه داد: رانندگانی که با سرعت‌های بالای ۵۰ کیلومتر بیش از حد مجاز در سطح تهران تردد می‌کنند شناسایی و پیامکی برای آنها ارسال می‌شود که این رانندگان باید در کلاس‌های آموزشی به همین منظور شرکت کنند.

رادان: ۶۰۰ فوتی در حوادث رانندگی نوروز داشته‌ایم
۱۴۰۲/۰۱/۱۰ - ۱۳:۰۰

رئیس پلیس کشور گفت: تا روز گذشته براساس آمار، بیش از ۶۰۰ نفر تلفات ناشی از حوادث راهنمایی و رانندگی به ثبت رسیده است.

وی بیان کرد: قطعا براساس آمار پزشکی قانونی که تا چند روز دیگر اعلام خواهد شد، آمار تلفات جاده‌ای بیشتر خواهد بود. 

چالوس یک‌طرفه‌ و تهران - شمال مسدود شد
۱۴۰۲/۰۱/۱۰ - ۱۲:۲۶

مرکز مدیریت راه‌های کشور اعلام کرد: مسیر جنوب به شمال جاده چالوس و آزادراه تهران - شمال تا اطلاع بعدی مسدود شده است.

تولید بیش از ۱۷ هزار محصول هواشناسی برای ایمنی سفرهای نوروزی
۱۴۰۲/۰۱/۱۰ - ۱۲:۲۲

 سحر تاج بخش رئیس سازمان هواشناسی کشور با اعلام تولید بیش از ۱۷ هزار محصول هواشناسی در ایام نوروز  اظهار کرد: سازمان هواشناسی از ۲۰ اسفند ماه برنامه های ویژه سفرهای نوروزی امسال را عملیاتی کرد که این خدمات شامل ارائه انواع بسته های پیش بینی وضع هوا به بخش های مختلف عمومی و تخصصی بوده است.

وی ادامه داد: در این مدت بیش از ۶۰۰ پیش بینی ۱۰ روزه وضع هوا برای ۴۵۰ شهر کشور و بیش از ۱۲ هزار بولتن پیش بینی هوانوردی برای کمک به هدایت ایمن سفرهای هوایی در ایام نوروز در سازمان هواشناسی کشور تولید شده است.

تاجبخش اضافه کرد: برای کمک به ایمنی سفرهای دریایی نیز حدود ۳۸۰ پیش بینی دریایی در این ایام تولید شده است.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه صدا و سیما همواره بازوی اطلاع رسانی هواشناسی برای انتشار اخبار و هشدارهای جوی بوده است، گفت: در ایام نوروز نیز رسانه ملی کمک زیادی به اطلاع رسانی اخبار و هشدارهای جوی کرد به طوریکه برآورد می شود تا ۹ فروردین بین ۴۵۰۰ تا ۴۷۵۰ گزارش جوی تولید و به وسیله این رسانه ارائه شده است.  

رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه عنوان کرد: از زمان آغاز سفرهای نوروز تا کنون ۱۹ هشدار وضع هوا برای دستگاههای همکار به منظور هدایت ایمن سفرهای جاده ای و مدیریت اتراق های عمومی مردم صادر شده است.

وی تصریح کرد: حدود ۳۵۲۰ ایستگاه هواشناسی و ۳۲ مرکز پیش بینی در ستاد و استان ها مثل سایر ایام سال در ایام نوروز نیز خدمات رسانی کردند. همچنین ۳۲ واحد عملیاتی در بخش فنی و مهندسی تجهیزات نیز در ایام تعطیلات این واحدها را پشتیبانی کردند.

کاهش ۵ درصدی تردد در محورهای برون‌شهری
۱۴۰۲/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۲

آخرین اطلاعات دریافتی از ۲۵۸۴ ترددشمار فعال در محورهای برون‌شهری، نسبت به روز قبل ۰.۵ درصد کاهش تردد را نشان می‌دهد.

 براساس تصاویر دریافتی از دوربین‌های نظارتی، سامانه‌های ترددشمار و گشت‌های شعب راهداری سراسر کشور، در حال حاضر به‌استثنای محورهای مسدود و ممنوع ذیلاَ ذکر شده،‌ مابقی محورهای مواصلاتی کشور باز و تردد در آن ها به روال عادی در جریان است.

طی شبانه ‌روز گذشته، براساس آخرین اطلاعات دریافتی از ۲۵۸۴ ترددشمار فعال در محورهای برون‌شهری، نسبت به روز قبل ۰.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین سهم وسایل نقلیه سنگین ۹.۷ درصد ، اوج تردد بین ساعات ۱۷ الی ۱۸ و کمترین تردد بین ساعات ۴ الی ۵ صورت پذیرفته که هموطنان عزیز با آگاهی از این موضوع می‌توانند ساعات مناسب‌تری را برای سفر انتخاب کنند.

تهرانی‌ها در عید نوروز به کجا سفر کردند؟ 
۱۴۰۲/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۰

مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهرداری اعلام کرد: طبق تخمین‌ها تعداد مسافران نوروزی که از طریق پایانه‌های پایتخت سفر کرده‌اند، تا پایان تعطیلات به یک میلیون نفر می‌رسد.

پرمخاطب ترین مقاصد سفرهای نوروزی تا به امروز اصفهان، مشهد و کاشان بوده است.

 

ارسال پیامک برای رانندگان حادثه‌ساز قبل از رسیدن به مقصد
۱۴۰۲/۰۱/۰۹ - ۱۳:۳۴

سرهنگ علی اصغر شریفی، رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، گفت: رانندگان حادثه‌سازی که در ایام نوروز اقدام به رانندگی پرخطر به‌ویژه سرعت‌های بیش از ۵۰ کیلومتر می‌کنند، ضمن دریافت پیامک از سوی پلیس راهور، باید در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند.

وی اعلام کرد: این کلاس‌ها را به صورت روزانه برگزار می‌کنیم و نتیجه خطرناک اقدامات حادثه ساز و سرعت و سبقت‌ها به رانندگان متخلف گوشزد می‌کنیم و تصاویری از حوادث و اتفاقات سرعت و سبقت و برخورد‌های شدیدی که به همین علت‌ها روی داده است برای این افراد پخش می‌شود.

هشدار سطح قرمز برای کاهش ۱۵ درجه‌ای دما و خسارت شدید به صنعت کشاورزی
۱۴۰۲/۰۱/۰۹ - ۱۳:۰۲

بر اساس هشدار سطح قرمز سازمان هواشناسی،  سامانه تقویت توده هوای سرد از اوایل وقت جمعه تا صبح یک‌شنبه موجب کاهش شدید دما در حدود ۱۲ تا ۱۵ درجه و خسارت شدید به صنعت کشاورزی می‌شود.

این سامانه روز جمعه اردبیل، روز شنبه آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و روز یک‌شنبه آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان را در بر می‌گیرد.

با توجه به اینکه این توده هوای سرد موجب صدمه به شکوفه‌ها و جوانه‌های درختان خواهد شد، سازمان هواشناسی به استفاده از کود‌های ضد سرمازدگی در باغ‌ها و ایجاد پوشش (پلاستیک، کاه، مالچ و غیره) در باغات برای کاهش اتلاف حرارت از سطح خاک توصیه کرده است.

همچنین می‌توان با استفاده از ماشین‌های مولد باد در باغات به منظور ایجاد وارونگی دمایی و جایگزین کردن لایه هوای سرد سطحی با هوای گرم بالایی نسبت به کاهش خسارات این سامانه اقدام کرد.

مه پاشی در باغ به منظور جلوگیری از آسیب یخ زدگی، انجام آبیاری به منظور افزایش ظرفیت خاک برای ذخیره گرما و بهبود هدایت گرما به سطح خاک و استفاده از بخاری‌های باغی برای ایجاد گرما در لایه هوای اطراف درخت از دیگر اقداماتی است که در این شرایط جوی رعایت آن‌ها ضروری است.

سردار هادیان‌فر: ۳۴۲ میلیون تردد تا به امروز به ثبت رسیده است/ قوانین ترافیکی بازدارنده نیست
۱۴۰۲/۰۱/۰۹ - ۱۱:۴۶

سردار سید کمال هادیان فر رئیس پلیس راهور فراجا در حاشیه بازدید رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح از مرکز اطلاعات و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور فراجا، اظهار کرد: از تاکیدات مقام معظم رهبری که در پیام نوروزی امسال نیز به آن اشاره کردند، این بود که وقوع تصادفات به حداقل ممکن برسد. همچنین بحث تلفات جاده‌ای یکی از دغدغه‌های ایشان است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۳ میلیون خدمت توسط پلیس راهور به مردم در حوزه‌های مختلف ارائه داده شد. 

رئیس پلیس راهور فراجا تصریح کرد: در موضوع کاهش سوانح و تصادف که مورد تاکید مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری است، ۵ عامل را عنوان عامل مقصر در وقوع تصادفات می‌دانیم.

وی با بیان اینکه عامل اول بحث مدیریت است، گفت: دولت و شخص ریاست جمهور در قالب کمیسیون عالی ایمنی هماهنگی و حمل و نقل ترافیک موضوع را مدیریت می‌کند. دولت باید تکالیف را از ۳۲ دستگاه بخواهد که در خصوص این موضوع چه کردند.

سردار هادیانفر با بیان اینکه عامل دوم بحث انسانی است، اظهار کرد: در این بحث توسط نهادها و خود مردم اطلاع رسانی باید نقش آفرینی کند.

وی با بیان اینکه وسائط نقلیه عامل سوم است، گفت: بحث ایمنی وسائط نقلیه بسیار جدی است، آنچه که در صنعت روز دنیا به آن تاکید شده این است که خودرو باید امنیت جان راننده و سرنشینان خودرو را تامین کند و این یعنی ایمنی.

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه عامل راه نقش بعدی است، گفت: ۵ هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور داریم که ۸۷۷ نقطه پرحادثه در این نقاط وجود دارد. نقطه اواخر سال قبل توسط وزارت راه و شهرسازی آشکار سازی شد.

وی با بیان اینکه عامل آخر بحث قوانین و مقررات است، گفت: احساس می‌کنیم قوانین حوزه ترافیک و رانندگی بازدارنده نیست، میزان جرائم نسبت به تخلفی که صورت می‌گیرد پایین‌تر است.

سردار هادیانفر با بیان اینکه در طرح نوروزی پلیس راهور جزو دستگاه‌هایی است که دائم در ماموریت است، تصریح کرد: ۸۷ هزار نفر در قالب ۸ دستگاه مسئول حوزه نوروز در جاده‌ها مستقر شدند. همچنین در ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ از ظرفیت استانداران با دستور وزیر کشور استفاده شد.

وی افزود: به صورت میانگین، ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها رخ می‌دهد از این رو مقرر شد تا توسط استانداران ایستگاه‌های شادمانی به بهانه توقف خودروها در ورودی شهرها برپا شود که در ادامه و در این خصوص ۲۹۷ نقطه ایجاد و اقدامات مربوط به آن عملیاتی شد.

به گفته رئیس پلیس راهور فراجا، ۳۴۲ میلیون تردد بین استانی و بین شهری دربازه ۲۵ اسفند سال ۱۴۰۱ تا روز گذشته به ثبت رسیده است.

پیش‌بینی جوی آرام طی ۲ روز آینده در بیشتر مناطق کشور/ خلیج‌فارس و تنگه هرمز مواج و متلاطم است
۱۴۰۲/۰۱/۰۹ - ۱۰:۱۶

امین‌حسین نقشینه کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با میزان وضعیت جوی کشور را برای امروز و روز‌های آتی تشریح کرد و گفت: در دو روز آینده در بیشتر مناطق کشور جوی آرام و در سواحل دریای خزر افزایش ابر و بارش خفیف باران  پیش‌بینی شده است.

کارشناس سازمان هواشناسی ادامه داد: امروز و فردا، افزایش محسوس دما در نیمه شمالی کشور به ویژه در استان‌های ساحلی خزر و اردبیل پیش‌بینی شده است. جمعه نیز سامانه بارشی جدید از شمال‌غرب وارد کشور می‌شود و برای شمال‌غرب، غرب، جنوب‌غرب، استان‌های ساحلی خزر و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی، سبب رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید و در نقاط مستعد بارش تگرگ و در بلندی‌ها سبب وقوع برف می‌شود.

نقشینه افزود: شنبه در شمال‌غرب، سواحل شمال، شمال‌شرق و دامنه‌های جنوبی البرز، بارش تداوم دارد. از روز یکشنبه تا اواسط هفته آینده در بیشتر مناطق کشور، جوی آرام همراه با افزایش نسبی دما پیش‌بینی شده است. جمعه و شنبه کاهش ۱۰ تا ۱۵ درجه‌ای دما در استان‌های ساحلی خزر و اردبیل و همچنین برای شمال‌غرب، غرب و  دامنه‌های جنوبی البرز، کاهش دمای ۵ تا ۱۰ درجه‌ای دما رخ می‌دهد.

به گفته وی، جمعه و شنبه به سبب وزش باد‌های شدید در استان‌های غربی پدیده گردوخاک مورد انتظار است. در دو روز آینده خلیج‌فارس و تنگه‌هرمز و جمعه و شنبه دریای‌خزر مواج و متلاطم می‌شود.

کارشناس سازمان هواشناسی گفت: بیشینه دمای امروز تهران  ۲۲، فردا ۲۳ درجه می‌شود و امروز و فردا برای تهران آسمان صاف تا کمی ابری پیش‌بینی شده است. جمعه بتدریج تهران ابری می‌شود و بارش باران و افزایش سرعت وزش باد خواهد داشت. شنبه تهران سرد می‌شود و بیشینه دما در این روز به ۱۱ درجه بالای صفر می‌رسد. صبح یکشنبه کمینه دمای تهران ۴ درجه خواهد شد.

کاهش ۲۳ درصدی آمار تلفات حواث جاده‌ای در نوروز ۱۴۰۲
۱۴۰۲/۰۱/۰۸ - ۱۱:۳۲

سردار کمال هادیانفر در رابطه با تصادفات نوروزی گفت: عدم کنترل وسیله نقلیه در هنگام بارش باران و برف در جاده‌ها باعث لغزندگی معابر و کاهش دید شده و لذا این مورد نیز می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش واژگونی وسایل نقلیه را داشته باشد

وی در ادامه نسب به درصدهای تاثیر گذار آمارهای تصادفات نوروز ۱۴۰۲ تا امروز اعلام کرد: ۳۵ درصد تصادفات ناشی از عدم توجه به جلو، ۱۵ درصد عدم رعایت حق‌تقدم، ۸۷ دهم درصد تخلف از سرعت مطمئنه و ۱۶.۵ درصد هم عدم توانایی کنترل وسیله نقلیه بود.

رئیس پلیس راهور همچنین اظهار کرد: ۳۰ درصد تصادفات نوروزی مرتبط با واژگونی وسایل نقلیه است که ناشی از خواب آلودگی رانندگان است.

به گفته سردار هادیانفر، آمار جان‌باختگان امسال نسبت به سال گذشته حدود ۲۳ درصد کاهشی اعلام شده، اما متأسفانه در حوزه خسارات و مجروحین شاهد افزایش ۸ درصدی آمار بوده‌ایم.

بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی در برخی استان‌های کشور/ دمای هوای پایتخت در روز‌های آتی کاهش می‌یابد
۱۴۰۲/۰۱/۰۸ - ۱۰:۲۲

امین‌حسین نقشینه کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با میزان وضعیت جوی کشور را تشریح کرد و گفت:  امروز برای مناطقی از استان‌های ساحلی خزر، خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، نقاطی از استان یزد و اصفهان، استان‌های واقع در دامنه جنوبی البرز مرکزی و استان‌های غربی کشور، بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در نقاط مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی شده است.

کارشناس سازمان هواشناسی ادامه داد: فردا در برخی نقاط خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان، بارش خفیف و پراکنده رخ می‌دهد و بعد از آن سامانه بارشی از مرز‌های کشور خارج می‌شود.

نقشینه افزود: پنجشنبه جوی آرام در کشور حاکم خواهد شد. چهارشنبه و پنجشنبه افزایش محسوس دما در استان‌های ساحلی خزر و اردبیل پیش‌بینی شده است.

وی با اعلام ورود سامانه بارشی جدید از روز جمعه به کشور گفت: با ورود سامانه بارشی جدید به کشور، بارش‌ها در مناطق شمال‌غرب، غرب، جنوب‌غرب، استان‌های ساحلی خزر و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، آغاز می‌شود که همراه با رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید و احتمال بارش تگرگ و در ارتفاعات با بارش برف همراه است.

کارشناس سازمان هواشناسی به مسافران نوروزی توصیه کرد تا در هنگام تردد‌های بین‌شهری و سفر‌های درون‌شهری پیش‌بینی سفری ایمن را در خصوص بارش‌ها و وضعیت جوی داشته باشند.

نقشینه ادامه داد: بارش‌ها مجدد شنبه در شمال غرب، سواحل شمال و شمال شرق و دامنه‌های جنوبی البرز آغاز می‌شود. جمعه و شنبه، کاهش دمای ۱۰ تا ۲۰ درجه‌ای در استان‌های ساحلی خزر و اردبیل و کاهش ۵ تا ۱۰ درجه‌ای دما برای شمال‌غرب، غرب و دامنه‌های جنوبی البرز پیش‌بینی شده است.

وی از افزایش باد شدید و پدیده گردوخاک برای روز جمعه در استان‌های غربی خبر داد.

کارشناس سازمان هواشناسی گفت: طی سه روز آینده خلیج‌فارس و تنگه‌هرمز، جمعه و شنبه نیز دریای‌خزر، مواج و متلاطم می‌شود.

وی ادامه داد: آسمان تهران امروز نیمه‌ابری است که احتمال بارش پراکنده در برخی نقاط از استان‌های تهران وجود دارد. چهارشنبه و پنجشنبه آسمان صاف می‌شود. جمعه شب برای تهران باران پیش‌بینی شده است و شنبه نیز آسمان تهران گاهی رگبار و رعدوبرق دارد.

بیشینه دمای تهران امروز ۲۰، فردا و پس فردا ۲۲، جمعه ۲۰ و شنبه ۱۴ درجه بالای صفر پیش بینی شده است.

تصادفات کاهشی شده است/ لغزنده شدن جاده‌ها بر اثر بارش باران
۱۴۰۲/۰۱/۰۷ - ۱۵:۳۹

سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا، در رابطه با وضعیت تردد‌ها گفت: تا امروز حجم تردد‌های بین استانی و بین شهرستانی به ۲۹۰ میلیون رسیده است. تقریبا روزانه ۲۹ میلیون تردد را در استان‌ها تجربه کردیم. بیش از ۲۵ میلیون وسیله نقلیه به استان‌ها سفر کرده‌اند.

وی با بیان اینکه روند ترددها ادامه‌دار است، افزود: هم پیک ترافیک رفت و هم پیک برگشت را داریم. در محور‌های شمالی کشور در استان گیلان از شهر رشت به طرف قزوین بار برگشت بیش از بار رفت بوده است. در محور چالوس نیز جنوب به شمال افزایشی است و همینطور در محور هراز تردد به صورت ۲ طرفه در حال انجام شدن است.

سردار هادیانفر اعلام کرد: در حال حاضر ۱۸ استان درگیر برف و باران است و این بارش‌ها امکان لغزنده کردن سطح معابر را پیش آورده است. همچنین محور هراز برفی است و ورودی به امامزاده هاشم (ع) رانندگان دچار مشکل هستند و باید برای عبور از یخ‌شکن استفاده کنند.

رئیس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه روند تصادفات نسبت به آغاز طرح نوروزی شرایط بهتری دارد و رانندگان در حال رعایت بیشتر هستند، گفت: ۹۱ درصد تردد‌ها مربوط به خودرو‌های سواری است و تصادفات نسبت به روز‌های ۲۸، ۲۹ اسفند و یکم فروردین کاهشی بوده است.

وی همچنین از افزایش تصادفات در شهر تهران به دلیل خلوتی و افزایش سرعت خبر داد.

اطراف رودخانه ها اتراق نکنید/ لزوم توجه شهروندان و گردشگران به هشدارها
۱۴۰۲/۰۱/۰۷ - ۱۴:۱۸

به گزارش شرکت آب منطقه‌ای تهران، با توجه به هشدار سازمان هواشناسی کشور و بر اساس هشدار نارنجی رنگ این سازمان مبنـی بر نفوذ و تشدید فعالیت سامانه بارشی در روز دوشنبه در استان‌های تهران و البرز، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی، در نقاط مستعد تگرگ و در ارتفاعات و نواحی با اقلیم سرد، بارش برف پیش بینی گردیده است که احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی به ویژه گردنه‌ها کولاک برف وجود خواهد داشت.

تقاضای ما از شهروندان این است که از هرگونه تردد، استقرار در حاشیه رودخانه ها، مسیل ها، دریاچه سد‌ها و کانال‌های آبیاری در روز‌های پیش رو خودداری کرده و به تابلو‌های هشدار سیل که توسط این شرکت نصب شده است، توجه ویژه‌ای داشته باشند. با توجه به ماهیت فصل بهار هر لحظه امکان بارش‌های رگباری و بروز سیلاب شدید در رودخانه‌ها وجود دارد و کم توجهی و بی احتیاطی شهروندان به هشدار‌ها ممکن است خسارات و حوادث ناگوار به دنبال داشته باشد.

تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور/ وزش باد شدید در شرق و جنوب‌شرق
۱۴۰۲/۰۱/۰۷ - ۱۲:۳۷

امین‌حسین نقشینه در گفت‌وگو با میزان وضعیت جوی کشور را تشریح کرد و گفت: امروز گستره فعالیت سامانه بارشی به جز شرق سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی در سایر مناطق کشور تداوم دارد. شدت بارش در شمال خوزستان، لرستان، ایلام، کرمانشاه و غرب کردستان گزارش شده است.

کارشناس سازمان هواشناسی از وزش باد شدید طی امروز در جنوب‌شرق و شرق کشور خبر داد و افزود: فردا برای کل کشور بارش‌ها پیش‌بینی شده است که بتدریج بعدازظهر فردا برای نیمه غربی کشور از میزان بارندگی‌ها کاسته خواهد شد و دما در این مناطق افزایش خواهد یافت.

نقشینه توضیح داد: چهارشنبه در نوار شرقی کشور افزایش ابر، رگبار پراکنده باران و وزش باد پیش‌بینی شده است و بتدریج جوی آرام و پایدار و افزایش دما برای این مناطق حاکم می‌شود.

وی با اعلام اینکه سامانه بارشی فردا از کشور خارج می‌شود، گفت: در دامنه جنوبی البرز، سواحل دریای خزر و اردبیل، افزایش موقتی دما همراه با وزش باد رخ می‌دهد.

نقشینه توضیح داد: پنجشنبه با عبور موجی از شمال‌غرب کشور مناطقی از استان‌های کردستان، آذربایجان‌غربی و آذربایجان شرقی وزش باد شدید، افزایش ابر، رگبار پراکنده همراه با کاهش دما دارند. همچنین با نفوذ جریانات شمالی به دریای خزر، بارش در اردبیل، گیلان و مازندران آغاز می‌شود و جمعه گستره بارش کل نوار غربی، دامنه جنوبی البرز را در برمی گیرد و با تقویت این جریان برای گیلان، مازندران، گلستان، خراسان‌شمالی و بلندی‌های البرز، بارش و کاهش دما پیش بینی شده است.

به گفته کارشناس سازمان هواشناسی، امروز شمال و مرکز خلیج فارس مواج و متلاطم است و سه‌شبنه و چهارشنبه نیمه شرقی خلیج‌فارس و تنگه هرمز مواج و متلاطم خواهد شد و پنجشنبه و جمعه دریای خزر مواج و متلاطم می‌شود.

نقشینه ادامه داد: برای تهران نیز امروز آسمان ابری می‌شود و در برخی ساعت‌ها رگبار رخ می‌دهد. فردا آسمان تهران نیمه ابری است و گاهی وزش باد شدید دارد. بیشینه دمای پایتخت امروز ۱۸، فردا ۲۰ درجه می‌شود و پیش‌بینی سرعت وزش باد برای روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه در تهران شده است.  

بارش باران در محورهای مواصلاتی تهران و ۱۱ استان کشور
۱۴۰۲/۰۱/۰۷ - ۱۰:۲۶

امیر معصومی، کارشناس مرکز مدیریت راه‌های کشور، با اعلام ترافیک سنگین در برخی محور‌های مواصلاتی پایتخت به سمت شمال کشور از بارش برف و باران در برخی از محور‌های استان چهارمحال و بختیاری و بارش باران در برخی از محور‌های استان‌های خوزستان، سمنان، فارس، قم، لرستان، مرکزی، همدان، کردستان، کرمانشاه، مازندران، تهران و کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

تردد ۴۰ میلیون مسافر در جاده‌های کشور
۱۴۰۲/۰۱/۰۶ - ۱۴:۴۷

معاون راهداری سازمان راهداری با بیان اینکه تعداد مسافرانی که با ناوگان عمومی همچون اتوبوس و سواری در جاده‌ها تردد داشتند ۳۵ تا ۴۰ میلیون نفر است، گفت: استان‌های اردبیل، خوزستان، گلستان، سیستان و بلوچستان و ایلام نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشترین تردد را تاکنون به ثبت رساندند.

۴۷۰ فوتی در تصادفات نوروزی تاکنون
۱۴۰۲/۰۱/۰۶ - ۱۴:۴۴

فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه تاکنون ۴۷۰ کشته در تصادفات نوروزی داشته‌ایم، گفت: ۶۵ درصد از عامل فوتی‌ها ناشی رعایت نکردن سرعت مطمئنه، عدم رعایت حق تقدم و ناتوانی در کنترل خودرو است.

چالوس مسدود و هراز از رودهن تا آمل یک طرفه است
۱۴۰۲/۰۱/۰۵ - ۱۳:۳۰

سرهنگ احمد شیرانی در تشریح آخرین وضعیت جاده‌های مواصلاتی کشور اظهار کرد: جاده چالوس از ساعت ۷ صبح امروز به علت انجام عملیات ایمن سازی و جلوگیری از ریزش سنگ در هر دو مسیر بسته شده است. بر این اساس هم آزادراه تهران - شمال و هم جاده چالوس در مسیر جنوب به شمال و شمال به جنوب بسته است.

وی با بیان اینکه احتمالا این عملیات ایمن سازی تا بعد از ظهر طول می‌کشد و مسیر جایگزین آن جاده فیروزکوه است، افزود: در جاده هراز هم امروز با شروع موج سفرهای رفت در نیمه دوم نوروز در مسیر جنوب به شمال تراکم سنگینی ایجاد شده است و به صورت موقت و چند ساعته از رودهن تا آمل یک طرفه اعمال شده است. این حجم ترافیک که تخلیه شود مجددا این مسیر به حالت عادی باز می‌گردد.

به گفته رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا، در حال حاضر محدوده جاده‌ای فیروزکوه وضعیت مناسب را دارا است، اما در قسمت‌هایی از آزادراه قزوین - رشت در ورودی به شهرهای منجیل و رودبار بار سنگین به چشم می‌خورد.

شیرانی همچنین در بخش دیگر سخنان خود درباره وضعیت جوی جاده‌ها، توضیح داد: جاده‌ها امروز وضعیت پایداری دارند و مشکلی از لحاظ وضعیت جوی و بارندگی گزارش نشده است. ولی هشدار سازمان هواشناسی با سطح زرد و نارنجی برای فردا و پس فردا را دریافت کردیم که بر این اساس در قسمت‌هایی از استان‌های کشور بارندگی و وزش باد شدید را داریم. بارندگی باعث لغزندگی سطح محورها می‌شود و افرادی که در سفر هستند باید احتیاط بیشتری را داشته باشند.

وی در پایان سخنان خود افزود: استان‌های جنوبی و جنوب شرقی نیز که با وزش باد شدید مواجه می‌شوند؛ احتمالا پدیده گرد و خاک منجر به کاهش میدان دیدشان خواهد شد و از این رو باید احتیاط بیشتری را داشته باشند.

ورود سامانه بارشی جدید به کشور از فردا/ وزش باد شدید طی 2 روز آینده
۱۴۰۲/۰۱/۰۵ - ۱۱:۵۲

کبری رفیعی در گفت‌وگو با میزان در خصوص آخرین وضعیت جوی چند روز آینده کشور گفت: امروز برای بلندی‌های زاگرس مرکزی، بلندی‌های البرز و شمال‌غرب کشور رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود و فردا با ورود سامانه بارشی جدید از سمت جنوب‌غرب و غرب به کشور در جنوب، جنوب‌غرب، شمال‌غرب، مرکز و به تدریج در بلندی‌ها و دامنه‌های البرز در استان‌های تهران، قزوین و البرز بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید را انتظار داریم.

وی ضمن اشاره به اینکه در مناطق مستعد بارش تگرک و در ارتفاعات، بارش‌ها به شکل برف است.، ادامه داد: بیشترین بارش‌ها را در ایلام، ارتفاعات و دامنه‌های البرز در استان‌های خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد شاهد هستیم.

 این کارشناس سازمان هواشناسی افزود: سازمان هواشناسی با توجه به شدت بارش‌ها در استان‌های پربارش هشدار نارنجی صادر کرده است که این شرایط سبب آبگرفتگی معابر، بالاآمدن سطح آب رودخانه‌ها، مسیل‌ها و کاهش دید می‌شود که هموطنان باید نسبت به این شرایط احتیاط لازم را داشته باشند.

رفیعی با بیان اینکه روز دوشنبه سامانه بارشی کل کشور به جز جنوب‌شرق را در برمی‌گیرد، اظهار کرد:روز سه‌شنبه در نیمه شرقی، سواحل غربی دریای‌خزر، مناطق جنوب، مرکز و جنوب‌غرب کشور بارش باران رخ می‌دهد که گاهی همراه با رعدوبرق، وزش باد شدید موقت است و همچنین در اتفاعات و مناطق کوهستانی بارش برف انتظار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه روز سه‌شنبه برای غرب، شمال‌غرب، ارتفاعات و دامنه‌های البرز  بارش خفیف پیش‌بینی می‌شود، توضیح داد: روز چهارشنبه نیز بارش‌ها محدود به نیمه شرقی می‌شود و اواخر وقت چهارشنبه این سامانه کشور را ترک می‌کند.

این کارشناس سازمان هواشناسی از وزش باد شدید طی امروز و فردا در جنوب غرب کشور خبر داد و عنوان کرد: این شرایط سبب خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی می‌شود و همچنین این شرایط را روز‌های یکشنبه تا سه‌شنبه در شرق، جنوب‌شرق و مرکز و چهارشنبه در شمال‌غرب و دامنه‌های جنوبی البرز شاهد هستیم.

رفیعی ضمن بیان اینکه روز یکشنبه در جنوب‌غرب و غرب و روز دوشنبه در شمال‌غرب و روز سه‌شنبه در مرکز و جنوب کشور با کاهش دما مواجه هستیم، گفت: از بعدازظهر یکشنبه و دوشنبه مناطق شمالی و مرکزی خلیج‌فارس و روز سه‌شنبه نیمه شرقی خلیج‌فارس و تنگه‌هرمز، مواج و متلاطم می‌شود.

وی در رابطه با آخرین وضعیت آب‌وهوایی چند روز آینده تهران توضیح داد: برای تهران امروز آسمان کمی ابری همراه با وزش باد ملایم پیش‌بینی شده است. بیشینه دمای پایتخت امروز به ۲۰ درجه بالای صفر می‌رسد و کمینه دما نیز ۱۰ درجه بالای صفر گزارش شد.

ترافیک سنگین در محور هراز و آزادراه کرج-قزوین
۱۴۰۲/۰۱/۰۵ - ۱۱:۵۲

مهرداد برقی در خصوص وضعیت تردد در محور‌های برون‌شهری با اعلام اینکه محور چالوس و آزادراه تهران - شمال مسیر (رفت و برگشت) تا اطلاع بعدی مسدود است گفت: در محور هراز مسیر جنوب به شمال، حدفاصل پیست آبعلی تا امامزاده هاشم و محدوده‌های لاسم و آب اسک و حدفاصل شاهاندشت تا بایجان و مسیر شمال به جنوب، محدوده‌های کلرد و بایجان ترافیک سنگین است.

کارشناس مرکز مدیریت راه‌های کشور همچنین از تردد روان در محور فیروزکوه و آزادراه قزوین-رشت مسیر رفت و برگشت خبر داد و افزود: در آزادراه کرج – قزوین محدوده مهرویلا نیز ترافیک سنگین گزارش شده است.

برقی یادآور شد: محور قدیم خرم آباد - پلدختر تا اطلاع بعدی مسدود بوده و تردد از مسیر جایگزین آزادراه خرم آباد - پل زال و محور خرم آباد - کوهدشت انجام می‌شود.

افزایش ۱۱ درصدی تردد نسبت به سال گذشته
۱۴۰۲/۰۱/۰۵ - ۱۰:۵۴

سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور گفت: در هشت روز شروع طرح نوروزی امسال تقریبا ۲۰۵ میلیون تردد بین استانی و شهرستانی به ثبت رسیده است که فقط ۲۵ میلیون تردد در روز گذشته بوده که این رقم در مقایسه با سال ۱۴۰۰، ۵۴ درصد و در مقایسه با سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته است.

افزایش ۲۲.۵ درصدی تردد در محور‌های برون‌شهری
۱۴۰۲/۰۱/۰۵ - ۱۰:۳۷

بر اساس تصاویر دریافتی از دوربین‌های نظارتی، سامانه‌های ترددشمار و گشت‌های شعب راهداری سراسر کشور، در حال حاضر به‌استثنای محور‌های مسدود و ممنوع ذیلاَ ذکر شده، مابقی محور‌های مواصلاتی کشور باز و تردد در آن‌ها به روال عادی در جریان است. طی شبانه روز گذشته، براساس آخرین اطلاعات دریافتی از ۲۵۸۰ ترددشمار فعال در محور‌های برون‌شهری، نسبت به روز قبل ۲۲.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین سهم وسایل نقلیه سنگین ۷.۱ درصد، اوج تردد بین ساعات ۱۶ الی ۱۷ و کمترین تردد بین ساعات ۴ الی ۵ انجام شده است.

جاده چالوس بسته است/ ترافیک سنگین در محور هراز و آزادراه کرج - قزوین
۱۴۰۲/۰۱/۰۵ - ۱۰:۲۹

سرهنگ احمد شیرانی آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور را تشریح کرد و گفت: تردد در محور چالوس و آزادراه تهران - شمال به دلیل کاهش امنیت بسته است.

وی با اشاره به ترافیک سنگین در محور هراز استان مازندران اظهارداشت: ترافیک در محدوده امامزاده هاشم و آب اسک تا سه راهی لاسم این جاده سنگین و تردد به کندی انجام می شود.

رییس مرکز کنترل ترافیک راهور فراجا همچنین به ترافیک سنگین در آزادراه کرج-قزوین در محدوده مهرویلا اشاره کرد و گفت: پیش بینی می کنیم در ساعات پایانی روز بر بار ترافیکی این محور افزوده شود.

به گفته سرهنگ شیرانی، در حال حاضر ترافیک در محورهای دیگر همچون آزادراه قزوین-رشت و آزادراه تهران - قم عادی و روان است.

وی شرایط جوی محورهای شمالی و دیگر مناطق کشور را نیز صاف و بدون مداخلات جوی توصیف کرد.

جاده چالوس باز هم مسدود است
۱۴۰۲/۰۱/۰۵ - ۱۰:۲۶

سرهنگ پیمان کرمی روز شنبه پنجم فروردین با اشاره به ریزش کوه در دو نقطه از جاده کرج - چالوس اظهار کرد: این حادثه شب گذشته در محدوده‌های دیزین و پیج سرهنگ رخ داد که خوشبختانه هیچ آسیبی در پی نداشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیروهای راهداری در حال بازگشایی این مسیر هستند.

رییس پلیس راه البرز گفت: با توجه به بارش باران و برف و به دنبال آن تغییر دما، احتمال ریزش سنگ در محورهای کوهستانی این استان به ویژه جاده کرج - چالوس دور از انتظار نیست.

کرمی افزود: با این اوصاف، آزادراه تهران - شمال و جاده کرج - چالوس در محدوده این استان به دلیل عملیات لق گیری و ایمن سازی مسیر مسدود شده است.

وی اضافه کرد: مسافران برای سفر به شمال کشور از محورهای جایگزین استفاده کنند.

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *