رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
گفت‎وگو|

اشتراکات ایران و عربستان بیش از اختلافات است/منافع تهران و ریاض در گرو تعامل با یکدیگر

9:04 - 22 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۲۹۰۶
اشتراکات ایران و عربستان بیش از اختلافات است/منافع تهران و ریاض در گرو تعامل با یکدیگر
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، می‎گوید که ایران و عربستان دارای اشتراکات فراوانی هستند که زمینه را برای حل و فصل مشکلات فراهم می‎کند.

ابراهیم عزیزی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با میزان ضمن اشاره به توافق اخیر ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط، گفت: پس از حدود ۷ سال بن‌بست در روابط ایران و عربستان، ابتکار عملی که در پی سفر آیت الله رئیسی به چین از سوی روسای جمهور ایران و چین طراحی شد، زمینه را برای حل و فصل مشکلات و سوءتفاهم‌های دو کشور فراهم کرد.

عزیزی، با بیان اینکه ایران و عربستان به عنوان دو کشور مسلمان دارای اشتراکات بسیار زیادی هستند، اظهار کرد: اشتراکات میان تهران و ریاض بیشتر از اختلاف‌ها میان دو طرف است.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، بیان کرد: بی تردید منافع دو کشور در گرو تعامل با یکدیگر است و این گونه تامین می‌شود؛ دور شدن این دو کشور همسایه قطعا زمینه را برای کسانی که چشم طمع به صلح و امنیت منطقه دارند و مخالف تامین منافع راهبردی دو کشور هستند، فراهم می‌کند.

عزیزی، اضافه کرد: دغدغه‌های توسعه روابط کشور‌های اسلامی در سایه چنین تعامل‌هایی از بین می‌رود و چنین روابطی می‌توانند زمینه‌ساز آسایش و امنیت منطقه‌ای باشند؛ به هر شکل تعامل کشور‌های منطقه از جمله ایران و عربستان زمینه تعامل را حتی برای ملت‌های مسلمان منطقه فراهم می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه تقابل کشور‌های منطقه برای آنان سودی نخواهد داشت، بلکه دشمنان صلح و آرامش منطقه‌ای از این تقابل سود می‌برند، اظهار کرد: ایران و عربستان به دلیل آگاهی از این شرایط اراده کردند که مسائل فی‎مابین را حل و فصل کنند.

عزیزی در بخشی دیگر ابراز امیدواری کرد که دو کشور در نشست‌های آتی به سمت اجرای اولیه توافقات بروند و بدون هرگونه شک و تردیدی در سایه تعامل، هماهنگی وارتباط فی‎مابین، منافع و اهداف بلند مدت خود را دنبال کنند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از هر اقدام و ابتکار عملی دولت برای تامین منافع ملی با بهره‌گیری از حوزه دیپلماسی، حمایت و پشتیبانی می‌کند و ظرفیت دیپلماسی پارلمانی را به کمک دولت در این زمینه می‌آورد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *