رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آتش سوزی‌های مکرر در اردوگاه‌های پناهجویی بنگلادش؛ بلای جان هزاران پناهجوی روهینگیایی

14:17 - 17 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۲۵۰۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آتش سوزی‌های مکرر در اردوگاه‌های پناهجویی بنگلادش؛ بلای جان هزاران پناهجوی روهینگیایی
وضعیت پناهجویان روهینگیایی در پی آتش سوزی اخیر در اردوگاه بازار کاکس بنگلادش بحرانی‌تر شده است.

خبرگزاری میزان – بررسی‌ها و آمار‌ها نشان دهنده وضعیت بحرانی پناهجویان روهینگیایی در پی آتش سوزی گسترده در اردوگاه پناهجویی در بنگلادش است.

به گزارش «peoplesdispatch»، هزاران پناهجوی روهینگیایی در پی آتش سوزی روز پنجم مارس در اردوگاه پناهجویی بازار کاکس بنگلادش بی خانمان شدند.

دستکم ۲ هزار خانه موقت بر اثر آتش سوزی مذکور آسیب دیدند و هزاران پناهجوی روهینگیایی مجبور به فرار از اردوگاه شدند.

حدود ۱۲ هزار پناهجوی روهینگیایی پس از این آتش سوزی بی خانمان شدند.

براساس گزارش پلیس این حادثه تلفات جانی نداشته است؛ مقام‌های بنگلادشی هم گفتند که تا مدتی نمی‌توانند برآورد دقیقی از میزان خسارات وارده داشته باشند.

در پی حادثه مذکور، کمیسیون عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) تایید کرد که ۹۰ مرکز از جمله بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی این نهاد در آتش سوخته اند.

پناهجویان روهینگیایی در سال‌های اخیر با آتش سوزی‌های مرگباری در اردوگاه‌های پناهجویی بنگلادش مواجه بوده اند؛ در ژانویه سال گذشته، آتش سوزی مشابهی به بیش از هزار و ۲۰۰ خانه موقت در اردوگاه آوارگان کاکس بازار آسیب رساند و نزدیک به ۵ هزار روهینگیایی را بی خانمان کرد؛ در مارس ۲۰۲۲ نیز آتش سوزی دیگری در اردوگاه کوتوپالونگ رخ داد که در نتیجه آن حداقل ۱۵ نفر زنده زنده سوختند و دستکم ۵۰ هزار نفر بی خانمان شدند.

بررسی آماری مختصر آتش سوزی اخیر در اردوگاه بازار کاکس بنگلادش اعداد زیر را ارائه می‌کند:

-تخریب ۲ هزار خانه موقت

-بی خانمانی ۱۲ هزار پناهجو

-از بین رفتن ۹۰ مرکز از جمله بیمارستان و مراکز آموزشی

براساس اعلام وزارت دفاع بنگلادش، بین ژانویه ۲۰۲۱ تا دسامبر ۲۰۲۲، حدود ۲۲۲ حادثه آتش سوزی در اردوگاه‌های روهینگیایی‌ها رخ داده است.

بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در امور پناهجویان، سیل و ترس از آن هم حدود ۲۴ هزار پناهجو را مجبور به فرار از سرپناه موقتی که در تابستان سال ۲۰۲۱ در بازار کاکس به آن‌ها داده شده بود، کرد.

از ۷۴۰ هزار روهینگیایی که پس از هدف قرار گرفتن سیستماتیک توسط نیرو‌های نظامی ارتش میانمار مجبور به فرار از این کشور شدند، تعداد زیادی از آن‌ها در بنگلادش درخواست پناهندگی کرده اند.

آتش سوزی اخیر تنها یک هفته پس از آن رخ داد که برنامه جهانی غذای سازمان ملل اعلام کرد کمک غذایی خود را کاهش داده است؛ این امر سبب ترس از گرسنگی و محرومیت در بین هزاران پناهجوی روهینگیایی در اردوگاه بازار کاکس شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *