معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌ بنیان رئیس‌جمهور:

عزم جدی برای جذب نخبگان در ساختار اداری کشور وجود دارد

15:22 - 13 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۱۷۱۸
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
عزم جدی برای جذب نخبگان در ساختار اداری کشور وجود دارد
رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه روند جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی کشور دنبال می‌شود گفت: اراده و عزم بنیاد ملی نخبگان در تحقق روند جذب نخبگان در ساختار اداری کشور جدی است.

خبرگزاری میزان - روح الله دهقانی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و فرارسیدن روز جوان گفت: توجه به جوان دانش آموخته و نخبگان، جزو بدیهی‌ترین مسایلی است که هر جامعه آگاه سرلوحه کارش قرار می‌دهد و استفاده از استعدادهای برتر ضمن حل مشکلات جامعه، زمینه را برای توسعه فرآیندهای حکمرانی فراهم می‌کند.

دهقانی، با اشاره به این‌که نخستین مولفه نخبگانی پس از توانمندی، تاثیر‌گذاری نخبه در جامعه‌اش است، عنوان کرد: مفهوم نخبه و سرزمین، با یکدیگر پیوندی ناگسستنی دارند و نخبگان یک ملت، نماد جایگاه علمی، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن کشور هستند که تلاش می‌کنند در اعتلا و پیشرفت سرزمین‌شان تاثیرگذاری و اثربخشی داشته باشند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، هدف از تدوین و تصویب آیین‌نامه حمایتی نخبگان را شکل‌گیری یک بسته جامع و منسجم برای حمایت و توسعه جامعه نخبگانی کشور عنوان کرد و گفت: تا پیش از این حمایت‌هایی از نخبگان، به صورت غیر منسجم و پراکنده وجود داشت که پس از تلاش‌های مستمر، مورد تصویب هیئت دولت قرار گرفت که اجرای آن در سال آینده، اصلی‌ترین برنامه بنیاد ملی نخبگان است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به تعریف و اجرایی‌سازی بالغ بر ۲۶ پروژه پیشران با استفاده از توان و نخبگان ایرانی و نخبگان ایرانی غیرمقیم با سرمایه گذاری یک میلیارد یوروئی تعریف خواهد شد تا ضمن جذب نخبگان، مردم از ثمرات آن در سطح زندگی خود بهره ببرند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به رشد 3 برابری استقبال از برنامه کارآفرینان و متخصصان بین المللی (کانکت) عنوان کرد: خوشبختانه در قالب برنامه کانکت، بیشترین ظرفیت ارتباط و تعامل ایجاد شد. اگرچه مهاجرت وجود دارد اما تمام تلاشمان را به کار ببندیم تا افراد نخبه، ارتباط خود را از هرکجای دنیا حضور دارند، با کشورشان حفظ کنند و هر نخبه ایرانی به نوعی سفیر کشورمان در حوزه علم و فناوری در آن نقطه از دنیا باشد.

وی با اشاره به تحول در شاخص‌های تشخیص نخبه و ارزیابی نخبگان، تاکید کرد: در گام نخست، می‌بایست شاخص‌های نخبگی، به سوی تاثیرگذاری تعییر یابد و در گام دوم حوزه نخبگی است که باید گسترده‌تر شود. سیاستمداران، فیلسوفان، بازرگانان، شاعران ، کارآفرینان و مهارت‌مندانی داریم که تاثیرگذاری بسیار شگرفی در کشور دارند و می‌بایست در تعریف نخبگی جای بگیرند.

دهقانی، با بیان این‌که در تعریف جدید از نخبگان، باید به وزن نخبگی و میزان رشد آن‌ها توجه شود، افزود:توجه به نخبگان باید متناسب با میزان تاثیری باشد که ایجاد می کنند و همچنین رشد تاثیرگذاری است که فعالیت آنان به دنبال دارد. به طور مثال تاثیر گذاری که یک نخبه با ۱۰ میلیون تومان ایجاد می‌کند با نخبه‌ای که همان تاثیرگذاری را با یک میلیارد تومان صورت می دهد متفاوت است.

دهقانی با بیان این که کشور به جذب نیروی انسانی جوان و دانش‌آموخته نیاز دارد واقعیتی اجتناب ناپذیر است و در همین راستا، روند جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی کشور دنبال می‌شود، عنوان کرد: روند جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی کشور، تا کنون بر مبنای جذب از طریق آزمون اداری استخدامی بود اما اکنون یک مسیر تجربه جدید را شاهد هستیم.

وی، با بیان این‌که امیددارم با اصلاح نظام شناسایی و ارزیابی نخبگان توسط بنیاد ملی نخبگان، ، شاهد اثرگذاری بیشتر نخبگان در روند رشد کشور باشیم، ادامه داد: مسیر قانونی کشور به هرحال موانع و محدودیت هایی دارد که تا تسهیل آن باید اقدامات متعددی صورت بگیرد و در این مسیر اراده و عزم بنیاد ملی نخبگان در تحقق روند جذب نخبگان در ساختار اداری کشور جدی است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *