اقدامات دادگستری استان یزد در اجرای دستورات رئیس دستگاه قضا/ کمک به احیای ۱۰ واحد تولیدی تعطیل شده و رصد مداوم مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان

8:00 - 08 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۰۶۲۲۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رفع مشکل 80 و احیای 10 واحد تولیدی، آزادسازی ۱۰۲.۵۲ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی، تعیین تکلیف 281 پرونده اموال تملیکی به ارزش حدود ۱۰۸ میلیارد ریال و... برخی از اقدامات دادگستری استان یزد در 6 ماهه نخست سال‌جاری در جهت اجرای دستورات و اولویت‌های اعلامی رئیس دستگاه قضا است.

خبرگزاری میزان – دستگاه قضا بر اساس سند تحول و تعالی قضایی در سال‌های اخیر بخصوص در دوره تعالی با نگاه به تمام ظرفیت‌های حاکمیتی و مردمی، راهکارهایی را اتخاذ کرده تا علاوه برتحقق مأموریت‌ها و وظایف، پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مقوم و مؤثر بر گسترش حداکثری عدالت در جامعه باشد.

بر همین اساس رئیس قوه قضاییه دوشنبه (۸ فروردین) در نخستین جلسه مشترک شورای عالی قوه قضاییه با شورای قضایی استان‌ها به تشریح و تبیین ۱۵ اولویت دستگاه قضایی در سال ۱۴۰۱ شامل «تقلیل ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی با اصلاح و ایجاد قانون و انجام اقدامات پیشگیرانه و فرهنگ‌سازی پیرامون برخی مسائل»؛ «کاهش جمعیت کیفری و کم کردن تعداد زندانیان»؛ «تحقق شعار سال و حمایت کامل و همه‌جانبه از تولیدکنندگان و کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان»؛ «اهتمام هرچه بیشتر در صیانت از حقوق عامه بویژه در امر مقابله با ساخت وسازهای غیرمجاز و تغییرکاربری اراضی و برخورد متناسب با مسئولانی که در این زمینه کوتاهی می‌کنند»؛ «انسداد بسترها و گلوگاه‌های فسادزا»؛  «اجرای به موقع احکام قضایی»؛ «تحکیم مشارکت گروه‌های مختلف مردمی در اصلاح ذات‌البین و ایجاد صلح و سازش در پرونده‌های قضایی»؛ «مبارزه جدی، قاطع، سریع و اصولی با مفاسد مختلف» و «ارتباط وثیق مسئولان قضایی با مردم» پرداخت و همه مسئولان قضایی در سراسر کشور را مکلف و موظف کرد تا نسبت به اجرای کامل و دقیق این اولویت‌های ۱۵ گانه اقدامات مقتضی را ترتیب دهند.

مسئولان قضایی و روسای دادگستری سراسر کشور از ابتدای سال تاکنون در جهت اجرای این اولویت‌ها اهتمام ویژه دارند، در همین راستا دادگستری استان یزد نیز برای تحقق این امر مهم در 6 ماهه نخست سال‌جاری گام‌های موثری برداشته و اقدامات کارسازی انجام داده است که در این گزارش به شرح مختصری از این اقدامات پرداخته شده است.

دیدارمردمی مسئولان قضایی استان یزد با بیش از ۲۲ هزار نفر

در راستای صیانت از حقوق عامه و تحقق دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر ملاقات مستقیم و بدون واسطه با مردم جهت رسیدگی به مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی آن‌ها، ملاقات‌های مردمی در دادگستری استان یزد به صورت مستقیم و چهره به چهره برگزار می‌شود.

در این ملاقات‌های حضوری پرونده قضایی و مشکلات حقوقی مراجعان بررسی و درچارچوب مقررات و دستورات صادر می‌شود تا در مراحل بعدی نسبت به پیگیری مطالبات آن‌ها اقدام شود.

در همین راستا و با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مسئولان قضایی استان یزد در ۶ ماهه نخست سال‌جاری با، ۲۲ هزار و 722 نفر از شهروندان دیدار و گفت‌وگو کرده و در جریان مسائل و مشکلات آنان قرار گرفتند.

همچنین در این بازه زمانی یک هزار و ۷۰۱ مورد دیدار مردمی نیز توسط مسئولان قضایی استان انجام شده است.

نتیجه‌بخشی ۹ هزار و ۴۰۲ مورد از ملاقات‌ها

مقامات قضایی استان یزد پس از شنیدن مشکلات مردم نسبت به پیگیری عاجل و قانونی اقدام می کنند، بر همین اساس از تعداد کل ملاقات مردمی انجام شده در ۶ ماهه گذشته، ۹ هزار و ۴۰۲ مورد منتهی به نتیجه شده است.

هدف نهایی در ملاقات‌های مردمی استان یزد جلب رضایت در نتیجه یک گفت‌وگوی بدون واسطه و در خور شأن با مردم است، علاوه بر این برای رسیدگی به تعداد ۲ هزار و ۸۳۰ مورد از مابقی مشکلات و درخواست‌های مردمی در دست اقدام است.

از طرفی مشکلات تعدادی از مراجعان تنها با راهنمایی و ارشاد قابل حل است، بنابراین تعداد ۸ هزار و ۷۸۲ مورد راهنمایی و ارشاد در ملاقات‌های مردمی مسئولان قضایی استان یزد صورت گرفته است.

برنامه دیدارهای مردمی مسئولان قضایی استان یزد در مساجد نیز انجام می شود، انجام ملاقات با یک هزار و ۱۴ نفر به مناسبت ماه مبارک رمضان به مدت ۳۰ شب در ۳۰ مسجد تحت عنوان « ۳۰ شب ۳۰ سنگر» نمونه‌ایی از این دیدارها است.

مسئولان قضایی استان یزد در تیرماه سالجاری نیز به مناسبت هفته قوه قضاییه نیز به مدت ۷ شب در ۷ مسجد و همچنین در اولین نماز جمعه هفته با تعداد ۵۵۳ نفر ملاقات کردند.

همچنین 577 نفر از قضات استان در دیدارهای مردمی انجام شده در ۶ ماه نخست امسال، مشارکت کرده‌اند و به مناسبت هفته دفاع مقدس نیز با ۵۰ نفر از مردم ملاقات صورت گرفته است.

برگزاری جلسات اصلی ستاد اقتصاد مقاومتی

 دادگستری کل استان یزد در راستای حمایت از تولید و رفع مشکلات تولیدکنندگان و به منظور بررسی اولیه مسائل و مشکلات و چاره اندیشی در خصوص چگونگی حل این مشکلات با حضور اعضای کمیته مقدماتی و مدیران ادارت و نهادهای مرتبط، در ۶ ماهه نخست سال‌جاری ۲۶ جلسه اصلی و کمیته فرعی ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور و مشارکت اعضا در محل اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی استان تشکیل داده است که بررسی مسائل و مشکلات مرتبط با ۹۱ شرکت و واحد تولیدی در این جلسات منجر به ۹۷ مصوبه به منظور حل مشکل واحدهای تولیدی شده است.

تشکیل جلسات کمیته‌های تخصصی

همچنین با توجه به اینکه برخی از مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی مطرح شده در ستاد اقتصاد مقاومتی استان یزد تخصصی بوده و نیاز به حضور کارشناسان و متخصصان حوزه مربوطه دارد کمیته‌هایی تخصصی ذیل مجموعه ستاد اقتصاد مقاومتی استان تشکیل شد و در بازه زمانی ۶ ماهه ابتدایی امسال نیز ۱۰ جلسه از این کمیته‌های تخصصی برگزار شده است.

بازدید میدانی از واحد‌های تولیدی و صنعتی

رئیس کل دادگستری و مسئولان قضایی استان یزد به منظور بررسی مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی از ابتدای سال جاری تاکنون از ۱۳ واحد تولیدی استان شامل شرکت‌های «آبادگران میراث، فولاد ارفع اردکان، نان صنعتی حسن یوسف، قیام نخ، سهاسرام، آرمان سنگ، چینی بهداشتی مروارید، نصرآفرینان فلات قاره، پرورش ماهی سینا، واحدهای نساجی مستقر در مریم آباد، مفتول کاران، فولاد امین، سیم گستر و کابل‌های شهید قندی» بازدید کرده‌اند.

احیای 10 واحد تولیدی تعطیل شده  

در نتیجه اقدامات فوق از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۰ واحد تولیدی تعطیل شده با پیگیری و تلاش دادگستری استان یزد و همکاری سایر ادارات و نهادهای دخیل در موضوع به چرخه تولید برگردانده شده اند و لازم بذکر است که در سال گذشته نیز ۴۶ واحد تولیدی استان احیا شده بودند.

حضور هفتگی معاون دادستان در محل شرکت شهرک های صنعتی یزد

همچنین به منظور تعامل و دیدار مستقیم و از نزدیک با مدیران واحدهای تولیدی و بررسی مشکلات آنها روزهای چهارشنبه هر هفته معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد در محل شرکت شهرک‌های صنعتی یزد حضور پیدا می‌کند.

اقدامات در رابطه با شرکت های دانش بنیان

با توجه به شعار سال‌جاری اولین جلسه ستاد استانی پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه در استان یزد به موضوع «بررسی چشم انداز اقتصادی استان در سال ۱۴۰۱» با استماع نظرات کارشناسان دعوت شده پیرامون شرکت های دانش بنیان اختصاص یافت و به منظور آشنایی هرچه بیشتر اعضای ستاد با اقتصاد دانش بنیان و مشکلات و چالش‌های پیش روی این شرکت ها، ۳ تن از اساتید دانشگاه که در زمینه شرکت های دانش‌بنیان دارای تالیفات و تحقیقات هستند با حضور در جلسه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند که خروجی این جلسه ۴ مصوبه مهم بود.

همچنین پارک علم و فناوری استان یزد نسبت به ارسال برخی از مشکلات مربوط به خود به دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی استان اقدام کرده است که در اولین جلسه مقدماتی این ستاد پیگیری خواهد شد، علاوه بر اینکه سایر مصوبات نیز در حال پیگیری است.

ضمنا درخواست تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان از جمله «شرکت مدیران انرژی و پلاسما اکسید» به ستاد اقتصاد مقاومتی استان یزد ارسال شده که مشکلات آن‌ها خارج از نوبت بررسی و در جهت رفع مشکلات مطرح شده مصوباتی صادر و ابلاغ شده است.

تعیین تکلیف پرونده های توقیف اموال ناشی از جرم

تعیین تکلیف اموال ناشی از جرم یکی از تکالیفی است که در قوانین و در مراحل مختلف رسیدگی برعهده دستگاه قضایی گذاشته شده است و تاکیدات ریاست قوه قضاییه و دستورات وی نیز در یکسال اخیر موجب شد که امسال نیز رسیدگی و تعیین تکلیف اموال موجود در انبارهای سازمان اموال تملیکی در دستور کار دادگستری استان یزد قرار گیرد.

آغاز اقدامات دادگستری یزد با بازدید از انبارهای گمرکات یزد

برهمین اساس در ۶ ماهه ابتدایی سال مجموعا، ۱۴ مورد بازرسی توسط مقامات قضایی استان یزد از این انبارها صورت گرفته و دستورات لازم جهت ساماندهی صادر شده است.

۲۸۱ پرونده به ارزش حدود ۱۰۸ میلیارد ریال تعیین تکلیف شد

با تعیین تکلیف ۲۸۱ فقره پرونده سازمان اموال تملیکی در سال‌جاری با همت دادگستری استان یزد میزان فروش اموال این پرونده ها در ۶ ماهه نخست امسال، ۱۰۷ میلیارد و ۷۷۹ میلیون و ۸۷ هزارو ۲۶۲ ریال بوده است.

تعیین تکلیف اموال تملیکی با «فروش، اعاده، استرداد، امحا و واگذاری»

اموال این تعداد پرونده از طریق «فروش، اعاده، استرداد، امحا و واگذاری» تعیین تکلیف شد که از این تعداد پرونده « ۴۵ فقره پرونده به ارزش نزدیک به ۳ میلیارد ریال در فروردین، ۷۲ فقره پرونده به ارزش نزدیک به ۴۶ میلیارد ریال در اردیبهشت، ۳۹ فقره به ارزش بیش از ۱۴ میلیارد ریال در خرداد، ۲۰ فقره به ارزش بیش از ۳ میلیارد ریال در تیر و ۵۱ فقره به ارزش بیش از ۱۴ میلیارد ریال در مرداد و۵۴ فقره به ارزش بیش از ۲۶ میلیارد ریال در شهریورماه» سالجاری تعیین تکلیف شده است.

تشکیل شورای حفظ حقوق بیت المال

شورای حفظ حقوق بیت المال استان یزد در سال‌جاری تعدادی قابل توجهی جلسه تشکیل داده که خروجی این جلسات مصوباتی بوده که موجب اقدمات زیر شده است.

آزادسازی ۱۰۲.۵۲ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان یزد به ارزش بیش از ۲۹۴ میلیارد تومان

در نتیجه ورود و پیگیری‌های دادگستری کل و دادستانی استان یزد، ۱۰۲.۵۲ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان به ارزش ۲۹۴ میلیارد و ۲۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در نیمه نخست سال‌جاری آزادسازی و رفع تصرف شده است.

قلع وقمع و تخریب بناهای غیرمجاز و جلوگیری از تغییرکاربری در ۳.۷۴۲ هکتار از اراضی زارعی

با توجه به اولویت‌های پانزده‌گانه مطرح شده توسط رئیس قوه قضاییه در ابتدای سال ۱۴۰۱ مبنی بر لزوم اهتمام هرچه بیشتر در خصوص صیانت از حقوق عامه به ویژه در امر مقابله با تصرفات و ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییرکاربری اراضی، قلع وقمع و تخریب بناهای غیر مجاز و جلوگیری از تغییر کاربری در ۳.۷۴۲ هکتار از اراضی زارعی استان انجام شد.

پس از ابلاغیه های صادره به مالکان این ساخت و سازهای غیر مجاز، و عدم تمکین صاحبان تغییر کاربریهای غیر قانونی به اخطاریه های صادره، نسبت به قلع و قمع مصادیق تغییرکاربری غیرمجاز اقدام شده است.

رفع تصرف از ۴ هزار و ۱۹۶ متر مربع از حریم و بستر رودخانه‌ها

از مهمترین اقدامات دستگاه قضایی استان یزد در حوزه صیانت از حقوق بیت المال طی ۶ ماه اخیر، رفع تصرف از  4 هزار و ۱۹۶ متر مربع از حریم و بستر رودخانه‌ها و جلوگیری از تعرضات اشخاص بوده است.

اشتغال بیش از ۲ هزار مددجو در زندان‌های استان یزد

–بیکاری و نداشتن مهارت لازم جهت اشتغال و کسب درآمد از مهمترین معضلاتی است که سبب ارتکاب جرم و یا بازگشت افراد آزاد شده به زندان‌ها می‌شود.

بر همین اساس دادگستری کل و اداره کل زندان‌های استان یزد به منظور حرفه آموزی و ایجاد اشتغال برای زندانیان و همچمین حمایت از خانواده‌های آنان در 6 ماهه نخست سال‌جاری ۴۶ کارگاه آموزشی و تولیدی در زندان‌های استان تشکیل داده است.

درآمد زایی یک میلیارد و ۶۶۷ میلیون تومانی برای مددجویان یزدی

در نتیجه برگزاری دوره های آموزشی در این کارگاه‌ها در ۶ ماهه نخست سال‌جاری ۲ هزار و ۱۰۶ زندانی علاقه‌مند در این دوره‌ها شرکت کرده و تنها در نتیجه برگزاری ۲۲ دوره آموزشی و ایجاد مهارت برای مددجویان در زندان مرکزی یزد و تولید آنان در کارگاه‌های «چرم دوزی، میناکاری روی مس و سفال، فیروزه کوبی و معرق روی چوب و فلز» درآمد یک میلیارد و ۶۶۷ میلیون تومانی حاصل شده که تمامی درآمد حاصل از تولید محصولات در کارگاه‌های زندان مرکزی استان یزد نسبت به میزان تولید مستقیما به حساب مددجویان منتقل می شود.

آموزش و تهیه مواد اولیه تولید در گارگاه‌ها بصورت رایگان

هزینه آموزش، تامین مواد اولیه و تولید محصولات توسط مددجویان در کارگاه‌های زندان مرکزی استان یزد با جلب کمک و حمایت خیران استان تامین می‌شود.

با رایزنی دادگستری و مسئولان اداره کل زندان‌ها با اداره کل فنی و حرفه‌ای و صنایع دستی استان یزد مددجویان در پایان هر دوره آموزشی در آزمون‌های فنی و حرفه ای و صنایع دستی که در محل زندان و به صورت رایگان برگزار می شود شرکت کرده و گواهینامه پایان دوره مهارت آموزی معتبر نیز دریافت می کنند.

واریز مستقیم درآمد حاصل از فروش تولیدات به حساب مددجویان

محصولات تولیدی مددجویان در گارگاه‌های زندان مرکزی یزد توسط سازمان حمایت از زندانیان و یا تشکیل نمایشگاه در درون و بیرون زندان عرضه و به فروش رسیده و درآمد حاصل از آن مستقیما به حساب زندانیان واریز می‌شود.

 همچنین زندانیان پس از آموزش مددجویانی که مهارت‌های لازم در رشته های مختلف را کسب کرده اند به کارفرمایان صنایع و کارگاهای که اعلام نیاز می کنند معرفی می شوند.

ایجاد اشتغال برای زندانیان پس از آزادی

با همت اداره کل زندان‌های استان یزد در حال حاضر برای تمامی زندانیان آموزش دیده و دارای مهارت زندان مرکزی یزد ایجاد اشتعال شده و در بسیاری از موارد پس از آزادی نیز در همان کارگاه‌های که مشغول هستند جذب می شوند.

آزادی 78 زندانی با کمک خیران

دادگستری استان یزد در 6 ماهه نخست امسال با همکاری ستاد دیه استان و اجرای طرح های‌ ابتکاری «هر هیئت یک زندانی و پنج شنبه‌های مهربانی» و جمع آوری کمک های مردمی از طریق هیئت‌های عزاداری و خیرات مبالغ جمع آوری شده را به آزادی زندانیان تخصیص داده است.

در نتیجه برگزاری این  همایش‌ها و مشارکت و همیاری مردم نوع دوست و خیران نیکوکار استان یزد مبلغی معادل ۶۸ میلیارد و ۴۰ میلیون و ۴۶۹ هزار و ۳۴ ریال جهت آزادی زندانیان غیر بزهکار جرایم غیرعمد جمع آوری شد که موجبات آزادی ۷۸محکوم مالی و غیرعمد زندان‌های استان را فراهم کرد.

آزادی 212 زندانی با پابندالکترونیک

در راستای برنامه‎ها وسیاست‌های قوه قضاییه مبنی بر بهره گیری از تأسیسات قانونی جهت کاهش جمعیت کیفری زندانها، نیز جلسات و نشست‌های قضایی به منظور شناسایی ظرفیت‌های قانونی موجود در استان یزد بصورت منظم تشکیل شده است.

بر همین اساس در 6 ماهه نخست سال‌جاری، 212 زندانی واجد شرایط استان یزد با استفاده از پابند الکترونیک از نعمت آزادی برخوردار شدند.

تعیین تکلیف 2 هزار و 550 پرونده مسن با همت مراجع قضایی استان یزد

باتوجه به دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر توجه به نظارت و کاهش ورودی برای بهبود وضعیت پرونده ای مسن و معوق، و لزوم اجرای سیاست های تحولی قوه قضاییه در این زمینه، در دادگستری کل استان یزد شعب ویژه رسیدگی به این پرونده ها تشکیل شد و با نظارت مستقیم روسای دادگستری و دادستانهای استان، با رسیدگی به پرونده متهمان، احکام متناسب صادر می شود.

بر همین اساس 2 هزار و 550 پرونده مسن با سن بیش از یک سال با همت مراجع قضایی استان یزد در 6 ماه گذشته سال‌جاری، تعیین تکیلف شد و تا پایان سال جاری نیز در تمامی شعب دادسرا، محاکم و تجدیدنظر استان یزد رسیدگی به پرونده‌های مسن و قدیمی در اولویت قرارگرفته است.

اشتغال ۵۱۶ مددجوی استان یزد با استفاده از زندان‌باز

با توجه به این موضوع که رای باز فرصتی است برای زندانیان تا بتوانند در کنار گذران محکومیت، ضمن بهره‌مندی از برنامه‌های اصلاحی با حضور در کارگاه‌ها و کارخانه‌های تایید شده، به اشتغال مشغول باشند وحرفه آموزی و اشتغال فرصتی تحصیل درآمد را نیز برای زندانیان فراهم می‌کند.

۵۱۶ مددجوی استان یزد از در 6 ماه نخست سالجاری با استفاده از  زندان باز، با حضور در موسسات صنعتی، کشاورزی و خدماتی فرصت ورود به بازار کار و اشتغال مواد را پیدا کردند.

صدور یک هزار و ۶۲۵ رای جایگزین حبس

در راستای بخشنامه‌های رئیس قوه قضاییه و دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها ازکارکنان قضایی استان یزد خواسته شده تا درجهت تحقق اهداف پیش بینی شده در این دستورالعمل، زمینه کاهش جمعیت کیفری و بازگشت مجرمان به جامعه را فراهم کنند.

بر همین اساس در نیمه نخست سال‌جاری یک‌هزار و ۶۲۵ رای جایگزین حبس از سوی قضات استان یزد صادر شده است.

 برگزاری حدود 3 هزار دادرسی الکترونیک در استان یزد

باد توجه به اهتمام ویژه رئیس قوه قضاییه بر اجرای سند تحول و تعالی و ارائه خدمات الکترونیک به مراجعان به جهت کوتاه کردن زمان رسیدگی، در ۶ ماهه نخست سال‌جاری، ۲ هزار و ۹۸۸ دادرسی الکترونیک در محاکم حقوقی و قضایی استان یزد برگزار شده است.

همچنین دادگستری کل استان یزد با هدف کوتاه کردن زمان رسیدگی‌ها و با راه ‌اندازی سیستم دادرسی‌ الکترونیک، در راستای اجرای طرح تحول، هوشمند سازی و استفاده از فناوری در تلاش است تا این نوع دادرسی را به بالاترین نقطه رساند.

بیشتر بخوانید:

بیش از ۴ هزار پرونده مسن با همت مراجع قضایی استان یزد تعیین تکلیف شد

انتهای پیام/


برچسب ها: دادگستری اقدامات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *