قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور: مدیرانی که باعث نارضایتی مردم هستند مورد بازخواست قرار می‌گیرند

17:43 - 26 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۷۸۵۹
قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور گفت: مدیرانی که باعث نارضایتی مردم می‌شوند یا منشا هیچ خدمتی نیستند، مورد بازخواست قرار می‌گیرند.

خبرگزاری میزان- احمد رحمانیان پیش از ظهر امروز در آئین تکریم و معارفه بازرس کل استان یزد که با حضور استاندار، رئیس کل دادگستری استان، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای اداری و قضایی استان برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: امروز امنیت، عزت، استقلال و شرف ایران اسلامی را مدیون خون شهدا هستیم و امیدواریم امانت دار خوبی برای دستاوردهای شهدا باشیم.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به ویژگی حکمرانی خوب خاطرنشان کرد: یکی از مصادیق حکمرانی خوب، مدیریت و قانون خوب است.

وی ادامه داد: اگرچه در حوزه برخی قوانین و مقررات دارای خلا و نواقصی هستیم ولی مجموعه قوانین و مقررات فاخر و برجسته ای داریم که خوب اجرا نشده و یا ناقص اجرا شده است که اگر خوب اجرا می شد وضع کشور در حوزه های مختلف بهتر از وضع موجود بود.

رحمانیان با انتقاد از عدم اجرای صحیح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: علی رغم گذشت سال ها از تصویب این قانون، به ویژه در بخشی که مربوط به پیشگیری است، هنوز سامانه اصلی و پایه ای که در این قانون پیش بینی شده بود و ارتباط بین سامانه ای که بایستی در کشور محقق میشد، محقق نشده است و این موضوع باعث شده است معظل قاچاق کالا و ارز رفع نشود.

وی همچنین به قانون ارتقای نظام سلامت اداری اشاره کرد و گفت: با گذشت قریب به یک دهه از تصویب این قانون ولی همچنان برخی بخش های آن اجرایی نشده است.ماده ۳ قانون ارتقای سلامت نظام اداری که به درگاه های الکترونیکی اختصاص دارد و یکی از مصادیق پیشگیری حوزه سلامت اداری، بحث شفافیت است، هنوز اجرایی نشده است.

رحمانیان ادامه داد: همچنین ماده ۱۳ قانون ارتقای سلامت نظام اداری که به ترک فعل مدیران و کارکنان اشاره دارد یا ماده ۱۵ این قانون که مدیران را مکلف به ارائه برنامه پیشگیری از فساد در بدو انتصاب می کند یا بحث حمایت از گزارشگران فساد است که در این قانون به آن اشاره شده ولی مغفول واقع گردیده است.

وی تاکید کرد: اگر قانون ارتقای سلامت نظام اداری در کشور به خوبی اجرا می‌شد، تا حدود زیادی جلوی ساختارهای فسادزا گرفته می‌شد.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه مدیریت ترکیبی از علم، حرفه و هنر است، افزود: اگرچه در حوزه مدیریتی کار شبانه روز خوب است ولی کفایت نمی کند و باید کنار کار شبانه روزی اقدام عالمانه و آگاهانه صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه عرصه مدیریتی عرصه آزمون و خطا نیست، گفت: در شرایط حساس و خاص کنونی کشور به مدیرانی آزموده و باتجربه نیاز دارد.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور راهکار حل مشکلات کشور را مدیریت جهادی دانست و افزود: اولین ویژگی یک مدیر جهادی، مردمی بودن است. مدیران باید در میان مردم باشند و مشکلات مردم در بخش های مختلف را درک کنند.

وی افزود: مدیر جهادی، خستگی ناپذیر و عملگرا ، قانونمند و قانونمدار است. چنین مدیری فسادستیز بوده و به جای پشت میز نشینی، به صورت میدانی دنبال حل مشکلات مردم است.

رحمانیان با بیان اینکه از ویژگی های مدیران مطلوب، بحث کارآمدی مدیر است، خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های مدیریت کارآمد، بصیرت در حوزه های سیاسی، اعتقادی، اجتماعی و فرهنگی است. چنین مدیری قدرت پیش بینی کنندگی وقایع آینده و فهم درست روابط علت و معلولی در خصوص وقایع گذشته را دارد. این مدیر می تواند به خوبی پیش بینی کند که در آینده با چه موضوعاتی روبرو خواهد شد.

وی افزود: ویژگی دیگر مدیر موفق، اشراف بر قوانین و مقررات حوزه مدیریتی و عمل به آن قوانین است. همچنین یکی دیگر از ویژگی مدیر مطلوب، خلاقیت است. امروز به مدیرانی نیاز داریم که دنبال خلاقیت و تحول بوده و دچار روزمره گی نباشند.

بر اساس گفته های وی داشتن روحیه مبارزه با فساد و شناسایی ساختار و بسترهای فسادزا  و پیگیری در جهت رفع آن، بهره گیری از نظر صاحب نظران و پذیرش نقدهای سازنده، قاطعیت در تصمیم گیری، داشتن استقلال فکری و بهره گیری از آمار های صحیح و تجزیه و تحلیل این آمارها در راستای اهداف مدیریتی و همچنین تصمیم گیری صحیح و به موقع از ویژگی های دیگر مدیر مطلوب است.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه سازمان بازرسی از مدیران کارآمد و جهادی حمایت می کند، افزود: سازمان بازرسی نه تنها جرات مدیران را نمی گیرد بلکه از مدیران شجاع که عالمانه و آگاهانه عمل می کنند، حمایت می کند.

وی در ادامه با تشریح اقدامات و برنامه های سازمان بازرسی کل کشور در دوره تحول و تعالی قوه قضائیه و دوره مدیریت جدید سازمان بازرسی کل کشور گفت: سازمان بازرسی کل کشور در دوره جدید از نظارت و بازرسی محیط محور به نظارت و بازرسی مسئله محور حرکت کرده است.

رحمانیان تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور از توجه صرف به محیط های بازرسی به سمت رسیدگی به موضوعات کلان و مشکلات اساسی کشور متمرکز شده است و در همین راستا 132 مسئله و موضوع کلان کشوری و 211 گلوگاه فساد احصاء شده که در دستور کار سازمان است.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل شناسنامه دستگاه های اداری و اجرایی، تقویت نظارت الکترونیک، ایجاد بانک اطلاعاتی مدیران، رسیدگی ویژه به ترک فعل مدیران و از اقدامات سازمان بازرسی در دوره جدید مدیریت سازمان بازرسی کل کشور است.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اهمیت رضایتمندی مردم از دستگاه ها و تکریم ارباب رجوع تاکید کرد: مدیرانی که باعث نارضایتی مردم می شوند و منشاء هیچ خدمت و اثری نیستند مورد بازخواست سازمان بازرسی کل کشور قرار می گیرند.

وی در پایان ضمن تقدیر از خدمات 9 ساله حجت الاسلام طالبی، رضا مختاری را به عنوان بازرس کل استان یزد معرفی کرد.

در بخشی از این مراسم حجت الاسلام طالبی اقدامات دوره مدیریتی خود در بازرسی کل استان یزد را تشریح نمود.

همچنین رضا مختاری برنامه های خود برای بازرسی کل استان یزد را بیان کرد.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور که به استان یزد سفر کرده صبح امروز با آیت الله ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد دیدار کرد

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور در این دیدار با اشاره به تکلیف قانونی سازمان در خصوص نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین گفت: اقدامی که به صورت ویژه در دوره تحول و تعالی و مدیریت جدید سازمان مورد توجه قرار گرفته است، حرکت سازمان به سمت نظارت بر مسائل کلان و اساسی و حل مشکلات اساسی کشور است.

رحمانیان ادامه داد: در زمینه نظارت بر حسن جریان امور معتقدیم که این موضوع فراتر از قوانین و مقررات کشور است. چرا که ممکن است اقدامات طبق موازین قانونی باشد ولی رضایت عمومی به دنبال نداشته باشد.

وی با تشریح اقدامات سازمان در دوره جدید مانند تشکیل بانک اطلاعاتی مدیران، رسیدگی به ترک فعل ها، نظارت الکترونیکی، نظارت بر تکالیف قانونی دستگاه‌ها و ... گفت: تلاش می کنیم موضوعات را به صورت ریشه ای و اساسی حل کنیم.

در ادامه این دیدار آیت الله ناصری با بیان اینکه بازرسی چشم بینا و بیدار نظام است، تصریح کرد: در بازرسی و نظارت باید خیلی دقیق بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *