رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آصفی: رویکرد آلمان در قبال ایران ناشی از درک سیاسی غلط این کشور است/ناراحتی برلین از رابطه تهران با مسکو و پکن

9:41 - 07 دی 1401
کد خبر: ۴۵۶۸۳۱۰
سفیر اسبق ایران در آلمان می‌گوید که رویکرد اخیر برلین در قبال کشورمان از عدم درک سیاسی درست سیاستمداران این کشور نشات می‌گیرد.

حمیدرضا آصفی، سفیر اسبق کشورمان در آلمان در گفت‌وگو با میزان، درباره اقدامات آلمان در قبال ایران به ویژه در ماه‌های گذشته، می‎گوید که اتخاذ چنین روندی از سوی آلمان مسبوق به سابقه است.

دیپلمات پیشین کشورمان گفت: ما سابقه رویکرد و اقدامات منفی از جانب آلمان‌ها را در گذشته هم داشتیم، آلمان‌ها از ابتدای انقلاب بداخلاقی را شروع کردند و حتی نیروگاه بوشهر را برخلاف قراردادشان نیمه کاره رها کردند؛ آن‌ها بسیاری از همکاری‌های خود را با ایران از جمله در زمینه‌های پتروشیمی و حتی تولید کود شیمیایی رها و تعهدات خود را نقض کردند.

آصفی، افزود: ما از این بداخلاقی‌ها از آلمانی‌ها زیاد دیدیم؛ نمونه دیگر آن تجهیز رژیم بعث صدام با سلاح‌های شیمیایی از سوی آلمان بود که به شهادت شمار قابل توجهی از شهروندان ما منجر شد؛ در گذشته هم ما از این دست رویکردها از سوی آلمان را شاهد بودیم.

سفیر اسبق ایران در آلمان در تشریح عدم درک سیاسی درست در میان سیاستمداران آلمانی و استفاده ابزاری آن‌ها از موضوعات مختلف برای دستیابی به اهداف خود، تاکید کرد: آلمان‌ها از کیسه فلسطینی‌ها در جیب صهیونیست‌ها ریختند، زیرا خودشان را به نوعی بدهکار تاریخی صهیونیست‌ها می‌دانند و سعی می‌کنند از جیب ملت‌های مسلمان هزینه کنند؛ ما موارد زیادی از جنایت‌هایی را که آلمان‌ها مسببشان بودند، در جنگ جهانی دوم و پیش از آن شاهد بودیم.

وی در مورد خصمانه تر شدن رویکرد آلمان در قبال ایران طی مدت زمان اخیر، اظهار کرد: من فکر می‌کنم آلمان‌ها دچار یک سوءتفاهم بزرگ شدند؛ آن‌ها براساس آمار و اطلاعات غلط دریافتی، فکر کردند که ایران نمی‌تواند بر مشکلات اخیر خود فائق بیاید؛ به اصطلاح آلمان‌ها گز نکرده، بریدند و حالا هم در این رویکرد تندروانه خود ماندند.

آصفی در ادامه، گفت: اقدامات تندروانه بسیار بی‌اساس و غیر قابل قبول اخیر آلمان در قبال ایران در این همین چارچوب قابل تفسیر است؛ آلمان‌‌ها به لحاظ صنعتی و اقتصادی، یک کشور خیلی پیشرفته هستند ولی به لحاظ سیاسی جزو کوتوله‌های اروپا حساب می‌شوند؛ شاید این به خاطر درک پایینشان نسبت به مسائل سیاسی دنیا و تحولاتی است که صورت می‌گیرد.

به گفته دیپلمات پیشین کشورمان، نکته دیگری که هم در مورد آلمان‌ها و هم در مورد بعضی کشورهای اروپایی و هم در مورد آمریکا صدق می‌کند، ناراحتیشان از نزدیکی و روابط گسترده ایران با روسیه است؛ اگرچه برخی از بحران اوکراین به عنوان یک عامل یاد می‌کنند، اما من موضوع را در دایره وسیع‌تری می‌بینم.

وی در ادامه اظهار کرد: این رابطه نزدیک ایران و روسیه از یک سو و رابطه نزدیک ایران و چین از سوی دیگر که سبب ایجاد محور جدیدی شده است، موجب نگرانی اروپا و به خصوص آلمان شده است و این کشورها قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران در آن سوی خط کشی‌ها را بر نمی‌تابند؛ این مجموعه عوامل باعث شده ما شاهد موضع گیری‌های بچگانه آلمان و برخی از کشورها در قبال ایران باشیم.

آصفی در بخشی دیگر بیان کرد: ما از ابتدای انقلاب از این دست فراز و نشیب‌ها زیاد داشتیم؛ روزی بود که کلیه سفرای اروپایی ایران را ترک کردند و ما هم سفیرهای خودمان را فراخواندیم؛ ما بحران‌های متعددی شامل حمایت غربی‌ها از صدام در جنگ علیه ایران را پشت سر گذاشتیم.

سفیر اسبق کشورمان در آلمان در پایان تصریح کرد: رویکرد جدید آلمان متفاوت از رویکردهای پیشین این کشور در قبال ایران نیست؛  البته ما باید در برابر موضوعات خارجی و داخلی تدبیر کنیم؛ اتخاذ این رویه، سناریوهای بدخواهانه بیگانگان را حتما شکست خواهد داد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *