کم‌کاری فرهنگی در قبال شهدای گمنام

10:25 - 28 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۶۰۲۸۴
طی سال‌های بعد از جنگ تحمیلی، عملا هیچ کار فرهنگی و هنری در راستای حتی عرض ارادت به این شهدا انجام نشده است.

خبرگزاری میزان- در این سال‌ها فقط شاهد این بودیم که هر ساله در ایام فاطمیه چندتن از شهدای تازه تفحص شده را به شهرستان‌ها می‌آورند و باز هم مردم برای آن‌ها سنگ تمام می‌گذارند و آن‌ها را بدرقه می‌کنند و با اشک‌هایشان تسلی دل مادران این شهدا (اگر زنده باشند) می‌شوند.

حضرت زهرا(س) به نوعی مادر معنوی تمامی شهدای گمنام است. او قطعا اجر و جایگاه به این عزیزان را خواهد داد، اما آيا مسئولان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران وظیفه‌ای در قبال این شهدا و یا حتی وجود مبارک حضرت زهرا(س) ندارند؟ طی این سال‌ها چند فیلم و سریال درباره شهدای گمنام و یا اصلا شهادت حضرت زهرا(س) ساخته شده است؟

پربیننده‌ترین برنامه‌های این ایام همان مداحی‌ها و منبرهایی است که قطعا اگر افراد مسئول در فرهنگ در آن حوزه هم ورود کرده بودند، اکنون مانند سینما و موسیقی و دیگر هنرها حال و روز وخیمی داشت. چند فیلم مثل «شیار ۱۴۳» و «بوسیدن روی ماه» ساخته شده که توانسته حال مادران شهدای گمنام و مفقودالاثر را به نمایش بکشد؟

در ابتدای دولت سیزدهم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قول ساخت ۲۵ تا ۳۰ فیلم ارزشی، دفاع مقدسی و انقلابی را داد، اما تا به حال چند اثر توسط سازمان سینمایی و نهاد ملی سینمای ایران یعنی بنیاد سینمایی فارابی در این حوزه ساخته شده است؟ شاید واقعا در این جنگ رسانه‌ای و سینمایی مسئولان نیازی به ساخت این نوع فیلم‌ها نمی‌بینند و بیشتر به فکر ساخت فیلم‌هایی در ژانرهای دیگر هستند.

تاکنون هیچ شفاف‌سازی درباره ساخت فیلم توسط بنیاد سینمایی فارابی، سازمان سینمایی و وزارت ارشاد صورت نگرفته تا معلوم شود، امسال چند فیلم ارزشی، انقلابی یا دفاع مقدسی در جشنواره فیلم فجر خواهیم داشت.

مسئولان فرهنگی باید بدانند که به خون شهدا خصوصا خون شهدای گمنام مدیونند و باید برای شناساندن این افراد و اهدافشان تلاش کنند، باید فیلم‌های فاخر در این حوزه ساخته شود تا بیش از گذشته بتوانیم این شهدا را به نسل جدید بشناسانیم.

سال گذشته یک فیلم خوب و شاخص در حوزه دفاع مقدس در جشنواره فيلم فجر حضور داشت که آن هم به دلیل تبلیغات نامناسب و اشتباه محاسباتی در اکران به خوبی دیده نشد. مقام معظم رهبری هم در باره ساخت این نوع فیلم‌ها (موقعیت مهدی) توصیه‌هایی داشتند اما باز هم مسئولان تلاشی برای ساخت فیلمی چون «موقعیت مهدی» نداشتند و شنیده‌ها حاکی از آن است که امسال تمام فیلم‌های دفاع مقدس و انقلابی به دلیل‌ عدم همکاری انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس تعطیل شده و شاید به جشنواره نرسد.

این روزها سینما و سینماگران فعال احتیاج به حمایت دارند و باید از آن‌ها برای ساخت فیلم در این شرایط سخت حمایت کرد، اما عملا هیچ گونه حمایتی از فیلم‌های سینمایی ارزشی از طرف نهادهای مربوط و مسئول انجام نشده است.

همچنین شنیده‌ها حکایت از آن دارد که برخی نهادهای فرهنگی که در زمینه سینمای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی فعالیت دارند، عدوات و وسائل جنگی مورد نیاز را در اختیار فیلم‌ها قرار نمی‌دهند؛ اگر اینگونه است که باید تاسف خورد به حال فرهنگ و سینمای دفاع مقدس که چنین مسئولانی دارد که در شرایط حساس کنونی هم دست از کارشکنی‌ها برنمی‌دارند.

انتهای پیام/

احمدرضا معراجی



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *