کارفرما می‌تواند برای کارگران خود درخواست بازنشستگی کند؟

13:15 - 26 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۷۸۷۸
کارگران از نخستین روز اشتغال مشمول قانون تأمین اجتماعی هستند؛ بنابراین کارفرما باید نسبت به پرداخت حق‌بیمه کارگران از اولین ماه فعالیت این جمعیت اقدام کند. اما آیا کارفرما می‌تواند برای کارگران خود درخواست بازنشستگی کند؟

خبرگزاری میزان _ ایرنا نوشت: کارفرمایان طبق ماده ۳۹ قانون تأمین‌اجتماعی نسبت به بیمه کارگران اقدام می‌کنند؛ در این قانون مقرر شده است که «کارفرما باید تا پایان آخرین روز ماه بعد، فهرست و حق‌بیمه کارکنان را به سازمان تأمین اجتماعی ارائه دهد.»

کارگران قصور کارفرمایان در پرداخت حق‌بیمه را به ۱۴۲۰ اعلام کنند

در صورتی که کارفرما در این زمینه (پرداخت حق بیمه کارگران) قصور کند، بیمه‌شده می‌تواند با مراجعه به نزدیکترین شعب تامین اجتماعی یا مرکز ارتباطات مردمی این سازمان (سامانه ۱۴۲۰) تقاضای خود را در زمینه مراجعه بازرس به محل کار اعلام کند؛ بنابراین هر ۲ طیف مردان و زنان شاغل با کسب سابقه لازم، سن مقرر و نیز شرایط مقرر در تبصره‌های ذیل ماده قانونی مربوط به بازنشستگی می‌توانند در دوران سالمندی و بیماری هم از مزایا و مقررات حمایتی این نهاد عمومی بین نسلی برخوردار شوند و مستمری دریافت کنند اما آیا کارفرما می‌تواند برای کارگران خود درخواست بازنشستگی هم بدهد؟

براساس ماده ٧٨ قانون تامین اجتماعی «کارفرما می‌تواند بازنشستگی بیمه‌شدگانی را که حداقل پنج سال پس از رسیدن به سن بازنشستگی مقرر در قانون به کار خود ادامه داده‌اند از سازمان تقاضا کند.»

شرایط کارگران فعال در ۲ کارگاه/مستمری این قشر چگونه محاسبه می‌شود؟

چنانچه بیمه‌شده در ۲ سال پایانی بیمه‌پردازی در ۲ کارگاه (یا بیشتر) اشتغال به‌کار داشته و حق بیمه نیز پرداخت کرده باشد، در صورت درخواست بازنشستگی «دستمزد کارگاه‌ها هر کدام به صورت جداگانه مورد محاسبه قرار گرفته و در نهایت مجموع مبالغ محاسبه‌شده بابت هر کارگاه به عنوان مستمری استحقاقی بازنشستگی پرداخت خواهد شد.»

آیا کارگران حوزه «پرتو و اشعه» از سابقه ارفاقی بهره‌مند می‌شوند؟

برخی گروه‌ها همچون رادیولوژیست‌ها که تحت نظارت سازمان انرژی اتمی باشند، از سنوات ارفاقی سازمان مذکور برخوردار بوده و چنانچه سابقه پرداخت حق‌بیمه و سابقه ارفاقی آنها به ٣٠ سال تمام برسد، می‌توانند بازنشسته شوند.

تشخیص و تعیین مشاغل سخت و زیان‌آور و نحوه تشخیص فرسایش جسمی و روحی بیمه‌شده هم پس از بررسی سوابق، انجام بازدید، بررسی شرایط و محیط کار توسط کارشناسان بهداشت حرفه‌ای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بازرسان کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز با تایید کمیته‌های استانی مشاغل سخت و زیان‌آور خواهد بود.

باتوجه به اینکه انجام تعهدات و بازنشستگی جمعیت شاغل هم بر اساس ماده ٧٦ قانون تامین اجتماعی و در حقیقت بر اساس سابقه پرداخت حق‌بیمه صورت می‌گیرد، دورانی که حق‌بیمه پرداخت نشده باشد به عنوان سوابق اصلی بیمه‌شده در نظر گرفته نخواهد شد.

چگونگی ثبت درخواست بازنشستگی

سرپرست اداره‌کل مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی در باره جزئیات ثبت درخواست بازنشستگی گفت: بیمه‌شدگان این سازمان در صورت احراز شرایط بازنشستگی، می‌توانند درخواست بازنشستگی خود را از طریق سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir ثبت و همه مراحل بازنشستگی خود را تا صدور حکم بازنشستگی از این طریق پیگیری کنند.

مجتبی طهماسبی آشتیانی اضافه کرد: در گام «ثبت اطلاعات» در صورت وجود مغایرت در میزان سوابق هم می‌توان از طریق کلید «اعتراض به سابقه» اعتراض خود را ثبت کرده و در پی آن فرایند ثبت درخواست بازنشستگی را ادامه داد.

سرپرست اداره‌کل مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: بعد از ثبت درخواست بازنشستگی، این درخواست در فهرست «تامین اجتماعی من - درخواست‌های من» قابل مشاهده است.

وی یادآور شد: بعد از صدور حکم بازنشستگی توسط آخرین شعبه بیمه‌پردازی و تخصیص شماره مستمری، حکم مربوطه نیز در همین فهرست(تامین اجتماعی من - صندوق شخصی من) قابل مشاهده خواهد بود.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *