واکاوی مراحل پاکسازی نهایی ادلب/ تعیین منطقه خلع سلاح در ادلب

21:00 - 02 مهر 1397
کد خبر: ۴۵۴۶۱۴
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: اردوغان از پوتین فرصت خواسته تا فعلا ارتش سوریه و همپیمانانش حرکتی نداشته باشند تا ترکیه با تروریست‌ها یا به قول خودش، معترضان معتدل مسلح صحبت کند و چاره‌ای جدید بیابد.
افقهی در گفتگو با میزان:سیدهادی افقهی در گفت‌وگو با خبرنگارگروه سیاسی ، با اشاره به آخرین وضعیت نبرد در ادلب سوریه گفت: عملیات نظامی در ادلب فعلا به‌ سبب توافقاتی که در اجلاس سه جانبه تهران صورت گرفته متوقف شده است.

وی ادامه داد: در اجلاس سه جانبه تهران بنا شد قبل از اینکه گزینه نظامی برای آزادسازی ادلب به کار گرفته شود، به گزینه‌های دیگر نیز فرصت اجرا داده شود که از جمله آنها راه حل (نظامی – امنیتی) در کنار هم بود.
 
افقهی با بیان اینکه بعد از اجلاس تهران و آستانه بنا شد، ادلب جزو مناطق کاهش تنش باشد، خاطرنشان کرد: اردوغان  از پوتین فرصت خواسته تا فعلا ارتش سوریه و همپیمانانش حرکتی نداشته باشند تا ترکیه با تروریست‌ها یا به قول خودش، معترضان معتدل مسلح صحبت کند و چاره‌ای جدید بیابد.

کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: لذا منطقه‌ای را به وسعت ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر در داخل خاک سوریه به‌عنوان منطقه خلع سلاح تعریف کردند که با منطقه امن و پرواز ممنوع خیلی متفاوت است.
 
وی گفت: پوتین و اردوغان بعد از نشست ۵ ساعته در آستانه اعلام کردند که فعلا راه حل  مناقشه در ادلب، نظامی نیست و قرار شده با گروه‌های مسلحی که مایل هستند سلاح‌های سنگین خود را زمین بگذارند، صحبت شود تا در این منطقه امن به زندگی خود تحت نظارت پلیس نظامی ترکیه و روسیه ادامه دهند. البته صحبت‌های اولیه‌ این توافق، در تهران مطرح شد و ایران هم از این مسئله استقبال کرد.

افقهی خاطر نشان کرد: در این صورت، منطقه‌ای که متمایل به داخل ادلب است، تحت نظارت پلیس نظامی ترکیه و همچنین منطقه‌ای که مماس با مرز خود سوریه است، تحت نظر پلیس نظامی روسیه باشد.

وی با بیان اینکه چند مسئله  وجود این طرح را کمی شکننده می‌کند، اظهار داشت: مسئله اول اینکه آیا همه گروه‌های مسلح تن به این منطقه بدون سلاح خواهند داد و سلاحهای‌شان را زمین می‌گذارند یا خیر؟ مثلا جبهه النصره که حالا اسمش را تحریر الشام  گذاشته و در رأس آنها، ابومحمد جولانی است.
 
 
کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: جولانی اعلام کرده است ما دیگر به کمک‌های ترکیه متکی نیستیم. همچنین خطاب به اعضای خود گفته است بازوهایتان را قوی کنید و آستین‌هایتان را بالا بزنید که می‌خواهیم روی پای خودمان بایستیم و با دولت سوریه و همپیمانانش بجنگیم.

افقهی افزود: نکته دیگر، گروه‌های معتدل مسلح  هستند که باید مشخص شود به این منطقه بدون سلاح پایبند خواهند بود یا خیر؟ اما نکته سوم، وضعیت تروریست‌هایی است که بومی سوریه نیستند. در میان این تروریست‌ها، افرادی از اروپا، غرب آسیا، شبه قاره هند و شمال آفریقا هستند، این‌ها باید به کجا بروند؟ که تعدادشام هم کم نیست.

وی در ادامه بیان داشت: دولت‌های غربی آمده‌اند با دولت سوریه مذاکره می‌کنند که لیست این‌ افراد را بدهید و فکر کردند دولت سوریه هم اکنون وارد ادلب می‌شود و همه اینها را بازداشت می‌کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا یادآور شد: همچنین احتمال شیطنت آمریکا، مبنی بر ادعای استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی وجود دارد. رژیم صهیونیستی بلافاصله بعد از اجلاس تهران، منطقه لاذقیه را امنیتی اعلام  کرد و به موشک باران پایگاه هوایی روسیه پرداخت؛ هم اکنون رابطه روسیه و رژیم صهیونیستی به همین خاطر تیره وتار شده است.

وی تاکید کرد: ارتش سوریه هم پشت مرز‌ها ایستاده تا ببیند واقعا به این توافق پایبند هستند و یا خیر؟ لذا فعلا ارتش سوریه در اطراف ادلب عملیات پاکسازی کوچک یا (وجب به وجب) را انجام می‌دهد ولی به داخل شهر ورود نمی‌کند تا مشخص شود تروریست‌ها تا چه حد پایبند به توافق پوتین- اردوغان خواهند ماند.

افقهی درباره آینده بحران ادلب با توافق فعلی نیز بیان کرد: از آقای لاوروف پرسیدند با ایجاد این منطقه خلع سلاح شده در ادلب، بحران سوریه  حل خواهد شد؟ وی گفته است این مرحله نهایی کار نیست، چند مرحله  در این روند داریم؛ اول اینکه تروریست‌ها را خلع سلاح می‌کنیم و در گام دوم نیز تکلیف گروه‌هایی که زیر چتر این منطقه خلع سلح نمی‌آیند مانند تحریرالشام و بقایای داعش را روشن می‌کنیم ، آنها یا باید از سوریه خارج شوند یا باید بجنگند. در مرحله بعدی هم این منطقه خلع سلاح شده وارد فاز سیاسی می‌شود و تروریست‌هایی که سلاح‌هایشان را زمین گذاشتند، در گفت‌وگو‌های سیاسی مشارکت می‌کنند.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: این مسئله هم  که در ادلب تمام شود؛ تکلیف قانون اساسی، انتخابات و ارتش سوریه روشن می‌شود، زیرا وظیفه دولت وارتش سوریه است که از تمامیت ارضی خود دفاع کنند و ادلب را به خاک سرزمینی خود ضمیمه کنند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *