خدمات متقابل سینمای مستند و کتاب

9:02 - 29 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۲۰۷۰۷
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
میکاییل دیانی گفت: قوی‌ترین و جریان‌سازترین مستندهایی که تاکنون دیده‌ام، مستندهایی بوده که به کتاب ارجاع داشته است.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام روابط عمومی ستاد خبری سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران میکاییل دیانی؛ مستندساز، فعال رسانه‌ای و معاون ارتباطات و بازرگانی انجمن سینمای جوانان ایران برگزاری گعده‌های مختلف توسط فعالان اجتماعی را یکی از راهکارهای ترویج کتابخوانی در میان نوجوانان محروم دانست و بیان کرد: تجربه نشان داده که در چند گعده اول، این فعال اجتماعی است که کتاب‌ها را برای بچه‌ها می‌خواند و بچه‌ها به سرعت جذب کتاب می‌شوند و آن را طلب می‌کنند تا خودشان آن را بخوانند و به دوستانشان بدهند. البته نوجوانان مناطق محروم، از چنین فرصت‌هایی بیشتر استفاده می‌کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره خدمات متقابل سینمای مستند و کتاب، گفت: مهم‌ترین خدمتی که سینمای مستند می‌تواند به فرهنگ کتابخوانی داشته باشد، ارجاع به کتاب‌ها و داستان‌ها به‌ویژه کتاب‌های مربوط به قهرمانان جامعه است؛ مستندسازان می‌توانند از کتاب‌ها الگو بگیرند، داستان‌های کتاب‌ها را کشف و از آن‌ها اقتباس کنند تا روایتی جذاب، الگومند و قهرمان‌دار برای جامعه خلق کنند.

کارگردان مستند «بچه‌های زمین خاکی» ادامه داد: قوی‌ترین و جریان‌سازترین مستندهایی که تاکنون دیده‌ام، مستندهایی بوده که به کتاب ارجاع داشته است.

دیانی با اشاره به ضرورت ایجاد تحول در شیوه‌های ترویج کتابخوانی بیان کرد: باید به همان اندازه که به تولید کتاب اهمیت می‌دهیم، به فعالیت‌های تبلیغی برای کتابخوانی نیز اهمیت بدهیم؛ سازوکار عرضه کتاب باید به‌گونه‌ای متحول شود که بتواند مخاطبان بیشتری را با خود همراه کند؛ مسیرهای سنتی ترویج کتابخوانی همچون نذر کتاب و مسابقات کتابخوانی مهم‌اند، اما مسیرهای نوین مثل تولید فیلم، مستند و فیلم کوتاه از دل کتاب‌ها و استفاده از نرم‌افزارهایی همچون کتاب صوتی نیز باید مورد توجه جدی قرار بگیرند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *