کاهش 40 درصدی واردات گندم در یکسال گذشته

11:14 - 22 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۲۱۹۰
خرید تضمینی گندم از 5/4 میلیون تن در سال زراعی 1401 -1400 به 5/7 میلیون تن در اولین سال حضور دولت سیزدهم رسید

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: امنیت غذایی کشور با تأمین کالاهای استراتژیک و راهبردی امکانپذیر است و تولید و واردات گندم را باید از مهم‌ترین محصولات مهم در این راستا برشمرد. در بیشتر سنوات گذشته برای تأمین کامل گندم نیاز به واردات در کشور بوده است به جز سال‌های محدودی که کشور در تولید گندم به خودکفایی رسید. به همین منظور نیز کشور برای ذخیره‌سازی گندم در سیلوها و انبارها و حفظ ذخایر استراتژیک، بخشی از گندم مورد نیاز کشور را از محل واردات تأمین می‌‌کند.

یکی از مراکز اصلی برای واردات گندم بنادر جنوبی کشور است که این محصول را از طریق کشتی‌های بزرگ وارد می‌‌کند. به تازگی حسین عباس‌نژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، خبر از تخلیه دو فروند کشتی حامل گندم در اسکله‌های بندر شهید رجایی به مجموع ۱۲۱ هزار و ۵۰۰ تن داده است.

عباس نژاد، میزان واردات گندم در این بندر را از ابتدای امسال تاکنون یک میلیون و ۲۷۶ هزار و ۲۲۳ تن اعلام کرد که ۷۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش واردات گندم به ثبت رسیده است.

وی درخصوص آخرین وضعیت حضور کشتی‌های حامل کالای اساسی در لنگرگاه بندرعباس نیز گفته است: درحال حاضر ۱۱ فروند کشتی به مجموع تناژ ۶۸۵ هزار و ۳۹۶ تن درحال طی کردن فرایند اسناد خود برای پهلودهی در اسکله‌های ویژه کالای اساسی هستند که شامل ۲ فروند کشتی ذرت، ۲ کشتی جو و هفت فروند دیگر نیز حامل کالای استراتژیک گندم می‌‌شوند.

طبق آمار اعلام شده از ۶۸۵ هزار و ۳۹۶ تن کالای اساسی در ۱۱ کشتی در بندر شهید رجایی، ۴۳۷ هزار و ۲۲۱ تن گندم، ۱۳۴ هزار و ۵۵ تن جو و ۱۱۴هزار و ۱۲۰تن ذرت تخلیه شده است.

تأمین و ذخیره سازی گندم در کشور

کشور ما در یک سال اخیر حدود ۶۰ درصد از گندم خود را وارد و ۴۰ درصد را نیز با مکانیسم خرید تضمینی از کشاورزان خریداری نمود که با احتساب گندم مورد نیاز برای ذخایر راهبردی کشور، سهم گندم وارداتی به بیش از ۶۰ درصد نیز می‌‌رسد.

دولت امسال با خرید ۷ میلیون و 500 هزار تن گندم از محل تولید داخل در قیاس با سال قبل که میزان خرید تضمینی به 4 میلیون و 500 هزار تن رسیده بود، نقش بسزایی در کاهش میزان واردات گندم توانسته ایفا کند. به طوری که طبق اعلام شرکت بازرگانی دولتی ایران تاکنون سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم به کشور وارد شده که میزان واردات گندم نسبت به سال گذشته بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته است.

شرکت بازرگانی دولتی تاکنون اقدام به تأمین و ذخیره‌سازی حداکثری گندم در کشور کرده و به عبارتی موجودی ذخیره گندم کشور به حداکثر میزان ممکن رسیده است. 

بر اساس آمار اعلام شده، گندم تولید نان تا خردادماه سال آینده، پاسخگوی مصرف کشور است و این اطمینان‌خاطر از موجودی ذخایر کشور در سال‌های اخیر بی‌نظیر است.

کمترین و بیشترین میزان واردات گندم

طبق اعلام رسمی گمرک درخصوص واردات گندم از سال 1371 تا 1400، در 30 سال گذشته 96 میلیون و 484 هزار و 879 تن انواع  گندم به ارزش 22 میلیارد و 845 میلیون و 867 هزار و 140 دلار وارد کشور شده است. بر همین اساس بیشترین میزان واردات گندم به ترتیب  در سال 93 با هفت میلیون و 429 هزار تن، در سال  1400 با 
هفت میلیون و 75 هزار تن، در سال 1380 با 6 میلیون و 771هزار تن و در سال  1391 با همین میزان، در  سال 78 با 6 میلیون و 156هزار تن، سال 76 با پنج میلیون و  942 هزار تن، سال 87 با پنج میلیون و 907 هزار تن، در سال 79 با پنج میلیون و 766 هزار تن و در سال  88 با پنج میلیون و 61 هزار تن بوده است.

کمترین میزان واردات گندم هم در سال 97 با واردات کمتر از 360 تن گندم در طول یک‌سال در سه دهه اخیر بوده است و پس از آن در سال 96 با 74 هزار تن، در سال 84 با 105 هزار تن، در سال 86 با 189 هزار تن و در سال 90 با 282 هزار تن کمترین میزان واردات در بین سال‌های 71 تا 1400 رخ داده است.

تولید 11 میلیون تن گندم در کشور

دولت سیزدهم توانست با خرید بیش از ۷.۵ میلیون تن گندم به ارزش ۸۳ هزار میلیارد تومان و رشد ۶۰ درصدی خرید گندم نسبت به سال گذشته رکورد تولید و خرید را بزند. نیاز سالانه کشور 11.5 تا 12 میلیون تن برای مصرف 85 میلیون ایرانی است که به همین دلیل تولید گندم در سال جاری با افزایش 3 میلیون تنی روبه‌رو شده است. آخرین آمارهای تولید گندم حاکی از آن است که میزان تولید در سراسر کشور به 11 میلیون تن رسیده، درحالی که در سال گذشته میزان تولید گندم تنها 8 میلیون تن بود.

به طور کلی کشورمان سالانه به 14 میلیون تن گندم نیاز دارد که 12 میلیون تن آن برای مصرف مردم و 2 میلیون تن دیگر آن نیز برای ذخایر استراتژیک مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

در سال زراعی گذشته (1401-1400) که همزمان با نخستین سال شروع به کار دولت سیزدهم بود، وزارت جهاد کشاورزی توانست با افزایش 130 درصدی خرید تضمینی گندم 7.5 میلیون تن از 11 میلیون تن گندم تولید شده در کشور را خریداری کند. 2.5 میلیون تن دیگر از این محصول نیز توسط بخش خصوصی خریداری و 1 میلیون تن مابقی نیز برای بذر سال آینده و تأمین آرد عشایر و روستائیان توسط خود کشاورزان ذخیره و انبار شد.

با توجه به افزایش حمایت‌های دولت سیزدهم از کشاورزان برای کشت گندم در کشور با انجام اقداماتی همچون منطقی شدن نرخ خرید تضمینی، پرداخت بموقع مطالبات و کاهش 50 درصدی نرخ کود کشاورزان انتظار می‌‌رود خودکفایی در تولید گندم در سال آینده محقق شود.

در سال‌های گذشته در کنار خشکسالی، سیاست‌های دولت قبل باعث شد که کشاورزان انگیزه کافی برای کشت گندم و حتی فروش آن به دولت را نداشته باشند، اما دولت سیزدهم برای افزایش تولید گندم و حمایت از کشاورزان، در روزهای نخست سال جاری با توجه به جنگ اوکراین و روسیه به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۱ را مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرد در حالی که این رقم برای سال ۱۴۰۰ معادل ۷ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود.

افزایش جهانی قیمت خرید گندم

واردات گندم شامل هزینه‌هایی همچون حمل‌ و نقل، بیمه و عوارض گمرکی می‌‌شود. این  بالا رفتن قیمت جهانی گندم، بحران اوکراین، خشکسالی و کمبود و گرانی آرد در کشورهای همسایه، در صورت عدم واقعی‌سازی نسبی قیمت گندم در داخل کشور، ادامه روند صعودی واردات این محصول استراتژیک در ماه‌های آینده و سه برابر شدن ورود گندم به کشور در سال 1402، نسبت به فروردین 1401 قابل پیش‌بینی بود اما انتظار می‌‌رود با اجرای سیاست مردمی‌سازی یارانه‌ها و حمایت از گندمکاران کشور از طریق خرید تضمینی گندم با نرخ بیش از دو برابر سال گذشته، شاهد توقف روند صعودی واردات این کالای راهبردی و ارتقای امنیت غذایی کشور باشیم.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *