ثبات بازار با عرضه مرغ 45 هزار تومانی

13:31 - 26 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۹۳۹۸
رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران گفت: عرضه مرغ منجمد تا تنظیم بازار و عرضه مرغ گرم با نرخ مصوب در بازار ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: قیمت مرغ در سراسر کشور طی دو هفته اخیر با نوسانات زیادی روبه‌رو بوده است به طوری که کارشناسان دلایل اصلی آن را کاهش جوجه‌ریزی در کشور پس از اصلاح ارز ترجیحی و کاهش 30 درصدی تولید مرغ در کشور عنوان می‌‌کردند.

با این حال اما مرغداران و واحدهای تولیدی معتقد بودند که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید وزارت جهاد کشاورزی باید از ابتدای مهرماه سال جاری قیمت این کالای اساسی به بیش از قیمت مصوب (59 هزار و 800 تومان) برسد. به طوری که آنها به امید تغییر قیمت مرغ در جلسه هفته پایانی شهریور بخشی از تولیدات خود را با تأخیر به بازار عرضه کردند.

با این حال چندی پیش سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی آب پاکی را روی دست مرغداران ریخت و هرگونه افزایش قیمت کالاهای اساسی در کشور را تکذیب و تأکید کرد تغییری در نرخ آنها صورت نخواهد گرفت.

کاهش شدید قیمت نهاده‌های دامی در بازار

از طرف دیگر علاوه بر اعطای تسهیلات 20 هزار میلیارد تومانی برای نقدینگی واحدهای تولیدی از جمله مرغداری‌ها، قیمت نهاده‌های دامی طی یک ماه اخیر در بازارهای جهانی  با کاهش 40 درصدی روبه‌رو شده است.

این امر در بازار داخلی نهاده‌های دامی نیز تأثیر گذاشت، به طوری که پس از اصلاح ارز ترجیحی قیمت هر کیلو کنجاله سویا 17 هزار و 100 تومان تعیین و جو و ذرت دامی نیز با قیمت 12 هزار و 100 تومان در این سامانه به فروش می‌‌رسد ولی در حال حاضر قیمت کنجاله سویا در بازار آزاد به حدود 15 هزار و 550، قیمت ذرت 10 هزار و 500 تومان و جو نیز به 9 هزار و 450 تومان رسیده و انتظار می‌‌رود افت قیمت این محصولات ادامه‌دار باشد.

با توجه به آنکه نهاده‌های دامی سهمی بعضاً تا 70 درصد در تولید مرغ و تخم مرغ دارند طبیعتاً هزینه تولیدکنندگان و واحدهای مرغداری باید با کاهش محسوسی روبه‌رو شود.

افزایش 24 میلیون قطعه‌ای جوجه‌ریزی در مهرماه

عدم تعیین نرخ جدید برای مرغ؛ توزیع در بازار را افزایش داده است به طوری که میزان جوجه‌ریزی نیز در مهرماه دوباره توسط مرغداران به بیش از 100 میلیون قطعه رسیده، این در حالی است که در شهریور ماه میزان جوجه ریزی به 90 میلیون قطعه می رسید.

در این خصوص محمدرضا صدیق پور، دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه گفت: برآوردها حاکی از آن است که جوجه‌ریزی تا پایان ماه مهر به ۱۱۳ تا ۱۱۴ میلیون قطعه برسد.

از طرف دیگر با توجه به ظرفیت 52 هزار تنی ذخایر گوشت مرغ در کشور و توزیع گسترده مرغ منجمد با قیمت 45 هزار تومان در بازار باید شاهد کاهش قیمت این محصول در آینده‌ای نزدیک باشیم.

عرضه گسترده مرغ منجمد در کشور

وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام برای کنترل قیمت مرغ و مقابله با هر گونه کمبود در بازار از اوایل مهرماه سال‌جاری شروع به عرضه مرغ منجمد با قیمت 40 تا 45 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در سطح میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کردند.

در این خصوص رئیس قرارگاه رصدخانه کشاورزی از راه‌اندازی سامانه «ستکاوا» برای عرضه عمده مرغ منجمد از امروز سه‌شنبه و مرغ گرم از هفته آینده توسط تأمین کنندگان و تولید کنندگان با قیمت مصوب به فروشگاه‌های پروتئینی سطح شهر، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره‌بار و دانشگاه‌ها به منظور تنظیم بازار در استان تهران خبر داد.

کمال ربانی‌زاده افزود: از امروز سه‌شنبه مرغ منجمد با قیمت مصوب هر کیلو ۴۰ هزار تومان توسط عرضه کننده اصلی در سامانه ستکاوا یا سامانه توزیع هوشمند محصولات کشاورزی عرضه و فروشگاه‌های پروتئینی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های میادین میوه و تره‌بار عضو این سامانه در تهران می‌توانند خرید خود را انجام دهند.

وی اظهار داشت: مرغ منجمد با قیمت هر کیلو ۴۵ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد و مرغ گرم نیز با قیمت مصوب سازمان تعزیرات در این سامانه عرضه خواهد شد.

ربانی‌زاده تصریح کرد: این اقدام به منظور تنظیم بازار، کنترل قیمت و حذف واسطه‌های زاید صورت می‌گیرد و تمام مراحل تأمین، تولید، توزیع تا مصرف کننده هر لحظه از طریق سامانه ستکاوا رصد و پایش می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون نام نزدیک به ۴ هزار فروشگاه پروتئینی در استان تهران را فهرست کرده‌ایم، گفت: از این تعداد بیش از یک هزار فروشگاه پروتئینی سطح شهر و همچنین تعدادی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های میادین میوه و تره‌بار مشخصاتشان کامل و صحه‌گذاری و در سامانه ستکاوا ثبت شده که می‌توانند از طریق این سامانه درخواست خرید مرغ منجمد و مرغ گرم دهند.

رئیس قرارگاه رصدخانه کشاورزی اضافه کرد: شرکت پشتیبانی امور دام نیز مرغ منجمد را به طور عمده و به میزان نیاز و کشش بازار از طریق سامانه ستکاوا عرضه می‌کند.

وی تصریح کرد: به مرور زمان عرضه عمده سایر محصولات اساسی مانند برنج، شکر و روغن نیز از طریق سامانه ستکاوا صورت می‌گیرد.

ربانی‌زاده در همین حال گفت: سایر فروشگاه‌های پروتئینی و یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز می‌توانند برای عضویت در این سامانه درخواست و مشخصات کامل خود را ارائه دهند.

وی اذعان داشت: در فازهای بعدی عرضه عمده مرغ منجمد و گرم به فروشگاه‌های پروتئینی و زنجیره‌ای در سایر استان‌های کشور اجرا می‌شود.

کاهش 5 هزار تومانی قیمت مرغ در عرضه

جبرئیل برادری، سرپرست جهاد کشاورزی استان تهران از عرضه گسترده مرغ منجمد با قیمت ۴۰ هزار تومان برای تنظیم بازار خبر داد.

وی با اعلام این خبر گفت: با توجه به روند افزایشی قیمت مرغ گرم در بازار و در راستای رفاه حال مصرف‌کنندگان، عرضه گوشت مرغ منجمد در تمامی مراکز عرضه اعم از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، صنوف منتخب و سازمان میادین آغاز شد.

این مقام مسئول ادامه داد: با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام با هدف تسریع در تنظیم بازار این کالای اساسی، هر کیلوگرم مرغ منجمد با کاهش ۵ هزار تومانی نسبت به قیمت مصوب، هر کیلوگرم ۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

به گفته سرپرست جهاد کشاورزی استان تهران، واحدهای صنفی و فروشگاه‌ها می‌توانند برای دریافت عمده مرغ منجمد و توزیع به شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران مراجعه کنند.

از طرف دیگر مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران از عدم محدودیت برای عرضه مرغ منجمد در تهران خبر داد و گفت: قیمت مرغ منجمد نیز به 45 هزار تومان کاهش یافته است.

یوسف‌خانی با تأکید بر عرضه مرغ منجمد از 10 روز گذشته، یادآور شد: میزان عرضه مرغ منجمد در بازار به‌دلیل تعطیلات کمتر بوده و از امروز با تناژ بیشتر و سرعت بالاتر انجام می‌شود.

به گفته وی، عرضه مرغ منجمد تا تنظیم بازار و عرضه مرغ گرم با نرخ مصوب در بازار ادامه خواهد داشت.

ذخیره‌سازی 52 هزار تنی مرغ در کشور

به نظر می رسد برای عرضه مرغ منجمد 45 هزار تومانی در بازار میزان ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام مناسب باشد به طوری که معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی در اطلاعیه‌ای آورده است برای ایجاد توازن عرضه و تقاضا در تولید و مصرف مرغ با اجرای طرح‌هایی چون تولید قراردادی گوشت مرغ، خرید و ذخیره گوشت مرغ مازاد توسط شرکت پشتیبانی امور دام (خرید ۵۲۰۰۰ تن گوشت مرغ از ابتدای سال تا کنون در قالب تولید قراردادی گوشت مرغ)، صادرات تخم‌مرغ نطفه‌دار، جوجه یکروزه و گوشت مرغ، ارائه تسهیلات برای تأمین بخشی از سرمایه در گردش تولیدکننده‌ها تلاش شد بخشی از مشکلات تولیدکنندگان مرتفع شود که خوشبختانه از اوایل شهریورماه ثبات نسبی در عرضه و تقاضا ایجاد و نگرانی مرغداران کمتر شده است.

در ضمن با وجود کاهش جوجه‌ریزی به‌ دلیل کاهش مصرف و تقاضا، با توجه به افزایش مقطعی تقاضا در روزهای اخیر، کمبودی در بازار احساس نمی‌شود و در صورت افزایش کلی تقاضا و احیاناً افزایش غیر منطقی قیمت گوشت مرغ، با عنایت به ذخایر مناسب شرکت پشتیبانی امور دام، امکان عرضه گوشت مرغ منجمد و مدیریت بازار وجود خواهد داشت.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: مرغ بازار مرغ

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *