جراحی باید آخرین نسخه آرزومندان لاغری باشد

13:39 - 18 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۹۷۴۰
یک متخصص تغذیه در رابطه با آثار سو جراحی لاغری گفت: اگر هیچ‌ یک از این برنامه‌ها برای فرد جواب نداد می‌توان در نهایت به جراحی‌های چاقی فکر کرد.

خبرگزاری میزان _ روزنامه همشهری نوشت: چاقی، معضلی که این روزها خیلی‌ها را گرفتار خود کرده و باعث شده تا این افراد برای خلاصی از آن دست به دامن راه‌های مجاز و غیرمجاز کاهش وزن بروند؛ از ورزش‌های سخت گرفته تا جراحی‌های خطرناک.

البته اغلب این افراد برای رهایی از وزن اضافه همان اول راه گزینه جراحی را انتخاب می‌کنند و غافل از خطراتی که ممکن است برایشان داشته باشد زیر تیغ جراحان می‌روند. موضوعی که دکتر حمیدرضا سبحانی، متخصص تغذیه به آن خرده گرفته و می‌گوید این بزرگ‌ترین اشتباه عاشقان لاغری است. در گفت‌وگو با این پزشک متخصص بیشتر درباره مضرات لاغری با جراحی صحبت کرده‌ایم.

چه شد که چاقی امروز به‌عنوان یک چالش زندگی خیلی از افراد جامعه را تحت‌تأثیر خود قرار داده است؟

عادت‌های غذایی بد در کنار فعالیت‌های بدنی کم باعث شده است که مردم امروز با چالشی به‌نام اضافه وزن یا همان چاقی روبه‌رو شوند. شیوع چاقی و اضافه وزن کودکان زیر ۱۶ سال در مناطق شهری ۲۳ درصد است که این رقم بالاترین میزان شیوع چاقی کودکان در دنیاست.

اگر نسل‌های قبل تا سن حدود ۲۵ سالگی دارای وزن نسبتا نرمال بودند، اما نسل جدید کودکان ما از 5 یا ۶ سالگی دچار این مشکل می‌شوند و همه عمر خود را درگیر چاقی هستند که زمینه‌ساز بروز انواع بیماری‌ها مانند افزایش چربی خون، قند خون، کبد چرب و ... در آنها می‌شود.

چرا معتقدید جراحی‌های چاقی باید آخرین گزینه باشد؟

ما برای کاهش وزن هزار و یک راه‌حل داریم که مهم‌ترین آن اصلاح برنامه غذایی و بعد ورزش است. اگر هیچ‌یک از این برنامه‌ها برای فرد جواب نداد می‌توان در نهایت به جراحی‌های چاقی فکر کرد.

به‌نظر شما یک نسخه لاغری را می‌شود برای همه تجویز کرد؟

هرگز، چرا که تمام نسخه‌های لاغری با توجه به ویژگی هر فرد تهیه می‌شود لذا برای کسی که دچار دیابت است نمی‌توان رژیم غذایی بدون قند پیچید.

نظرتان درباره شیوه‌های لاغری رایج در بعضی از آرایشگاه‌ها و توزیع قرص‌هایی به این منظور چیست؟

این قرص‌ها معمولا حاوی مشتقاتی شبه‌آمفتامین مانند آنچه در شیشه وجود دارد هستند که هم اثرگذاری‌اش روی اشتها بالاست هم آثار سوء دیگری ازجمله بی‌خوابی، بی‌اشتهایی، اضطراب، پرخاشگری، تپش قلب و... ایجاد می‌کند.

چالش اساسی پیش‌روی جامعه آرزومند لاغری را چه می‌دانید؟

بی اعتمادیشان به پزشکان متخصص و بهره‌گیری از خدمات ارزان‌قیمت مراکزی که هیچ تخصصی در این زمینه ندارند. از آرایشگاه‌های زنانه گرفته تا سالن‌های ورزشی همه و همه از جمله چالش‌های اساسی آرزومندان لاغری است؛ آرزویی که متأسفانه خیلی‌ها را به کام مرگ کشانده است.

به‌نظر شما چند درصد لاغری‌ها منجر به مرگ می‌شود؟

با توجه به اینکه فعالیت اکثر مراکز مورد اشاره غیرقانونی است و در ثانی مردم اطلاعی از اثرات منفی داروها ندارند، نمی‌توان آمار و ارقامی از این بخش عرضه کرد.متأسفانه این روزها بیشترین دلیل مرگ در عمل جراحی زیبایی به این دلیل است که جراح صلاحیت حرفه‌ای این کار را ندارند یا این کار را به تکنیسین‌ها خود می‌سپارند‌.

به همین دلیل، موارد زیادی از خونریزی‌های شدید یا سوراخ شدن احشای داخلی بر اثر جراحی‌های زیبایی مثل پیکرتراشی را می‌بینیم که همین امر موجب فوت بیمار می‌شوند و مسلم است که اگر این اقدامات توسط پزشک متخصص یا فوق‌تخصص و شناخته شده انجام شود، شاهد این موارد حاد نخواهیم بود. عواملی مانند عفونت، سوختگی پوست و نابودی پوست و آمبولی نیز از عوارض اعمال جراحی است که اگر دقت لازم و توجه به نکات مهم در مورد هر عملی وجود داشته باشد، میزان این عوارض کمتر می‌شود.

تمام جراحی‌ها دارای درجاتی از خطر هستند که به‌صورت غیرمنتظره رخ می‌هد. به همین دلیل است که همیشه توصیه می‌شود که قبل ازهرگونه اقدام برای جراحی ازتجربه جراح و به‌روز بودند دستگاه‌های اتاق جراحی اطمینان خاطر کسب کنید. همچنین، درجلسه حضوری مشاوره، تمام سؤالات و ابهامات مربوط به جراحی را از پزشک خود بپرسید و با یک دید واقع‌بینانه برای جراحی آماده شوید. در جلسات و مشاوره حضوری، پزشک تلاش می‌کند تا یک آمادگی ذهنی در بیمار ایجاد کند و عوارض و هشدارهای ضروری را به او گوشزد ‌کند.

و توصیه شما برای کسانی که دوست دارند به‌دور از هرگونه خطر جدی لاغر شوند؟

جراحی را آخرین انتخاب خود قرار دهند و بعد از رسیدن به این مرحله برای پیشگیری و کاهش خطرات و احتمالات مرگ حین انجام جراحی، توصیه می‌شود در انتخاب پزشک متخصص خود دقت بیشتری داشته باشید و سعی کنید بهترین کلینیک جراحی و همینطور پزشک معتبر را با انجام تحقیقات بسیار زیاد برای انجام عمل زیبایی خود انتخاب کنید.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *