نگاهی به 70 سال نقض حقوق بشر توسط ملکه جنایت‌ها

10:50 - 18 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۳۶۷۱۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مرگ الیزابت دوم را می‌توان آغاز فصلی جدید در تاریخ جنایت‌ها علیه حقوق بشر خواند؛ زیرا وی به تنهایی نقش مهمی در وقوع و بروز چنین جنایت‌هایی در سراسر جهان داشت.

خبرگزاری میزان – مرگ «الیزابت الکساندر ماری» معروف به «الیزابت دوم» در سن 96 سالگی پس از 69 سال حضور در بالاترین سمت اجرایی انگلیس، روز گذشته اعلام شد.

در میان همه خبرهایی که این روزها در مورد وی و خانواده سلطنتی انگلیس منتشر می‌شود، جای خالی بررسی جنایت‌های حقوق بشری بسیار آشکار است.

وی که در قالب اختیارات گسترده اش، رئیس رسمی سیستم قضایی انگلیس نیز بود، در سایه مصونیت قضایی علاوه بر مصونیت دیپلماتیک، جنایت‌های متعددی را در عرضه داخلی و خارجی مرتکب شد که هیچکدام مجازاتی در پی نداشتند.

در واقع مصونیت حاکمیتی «الیزابت دوم» که با بیش از 160 ماده قانونی تثبیت شده بود، سبب شد تا وی هیچگاه تحت هیچگونه دادرسی مدنی قرار نگیرد؛ پلیس حق ورود به املاک خصوصی وی برای تحقیق درباره هیچگونه جرمی حتی زیست محیطی را نداشته باشد؛ امکان شکایت از وی وجود نداشته باشد؛ پلیس نتواند از وی بازجویی یا حتی مصاحبه کند؛ و هرگز مجبور به ادای شهادت در دادگاه نشود.

اگرچه تلاش می‌شد تا مصونیت‌های اعطا شده به «الیزابت دوم» محدود به منافع اقتصادی معرفی شود و وی نیز به همین منظور از اظهار نظر عمومی درباره سیاست خودداری می‌کرد، اما آن چه مشخص است این که سایه گسترده چتر چنین مصونیت توانسته بود به وی آرامش و امنیت کاملی بدهد؛ تا جایی که وی حتی در هنگام افشا شدن جنایت‌های متعدد و حتی رسوایی‌های پی درپی خانوادگی لبخندزنان دست تکان بدهد.

طنز ماجرا اینجاست که انگلیس در حالی همواره مدعی به اصطلاح دموکراسی و حقوق بشر در جهان است که «ملکه اش» فراتر از هر قدرت و قانونی بود.

ترکیب جاه طلبی‌های بی حد و حصر و مصونیت چارچوب ناپذیر «الیزابت دوم» سبب شد تا وی در دوره سلطنت خود که از عصر صنعتی تا عصر اینترنت ادامه یافت، به راحتی دست به جنایت‌های متعددی علیه مردم خودش از یک سو و علیه مردم جهان از سوی دیگر بزند.

خلاصه سیاهه هفت دهه جنایت و نقض حقوق بشر توسط «الیزابت دوم» در زیر آمده است:

  1. مصونیت وی از قوانین ضد تبعیض سبب شد تا موضوع تبعیض و نژادپرستی علیه کارکنان «الیزابت دوم» همواره یکی از بحث برانگیز ترین موضوعات باشد.

براساس قانون مذکور، کارکنان وی در صورت قربانی تبعیض و نژادپرستی شدن، حق شکایت نداشتند؛ حتی انگلیس وقتی در سال 2010 قانون برابری را به عنوان مدرن ترین قانون ضد تبعیض معرفی کرد، کارکنان ملکه را مشمول این قانون ندانست.

جالب آن که «الیزابت دوم» به عنوان یک کارفرمای خصوصی از رعایت قوانین مربوط به حقوق کارگران، بهداشت و ایمنی و بازنشستگی معاف بود.

2. مهم ترین جنایت‌های «الیزابت دوم» علیه ایران، شامل طراحی و اجرای کودتای 28 مرداد و جداسازی بحرین از خاک ایران هستند.

3. استعمارگری مناطق مختلفی از جهان می‌توانند بخش بزرگی از جنایت‌های حقوق بشری «الیزابت دوم» را آشکار کنند؛ انگلیس در سال‌های استعمارگری خود در دوران سلطنتی «الیزابت دوم»، میلیون‌ها انسان در نقاط مختلف جهان را از زندگی محروم کرده و سبب رنج آن‌ها شد؛ ضمن این وی که تلاشی برای بهبود اوضاع قربانیان استعمارگری‌های انگلیس پیش از به قدرت رسیدن خود نکرد.

53 کشور شامل ایرلند، هند، پاکستان، بنگلادش، باربادوس، زامبیا، کنیا، ... همگی کشورهایی هستند که قربانی جنایت‌های استعماری انگلیس شده اند؛ همین امر دلیل مهم مردم کشورهای سابقا و در حال حاضر مستعمره انگلیس برای ابراز انزجار و ناراحتی از سیستم سلطنتی انگلیس و شخص «الیزابت دوم» است.

انگلیس در سال‌های استعمار مقادیر هنگفتی از ثروت کشورهای مستعمره را به غارت برد و همزمان مردمان کشورهای مستعمره را مورد ظلم، شکنجه، انسان زدایی و سلب مالکیت قرار داد، اما هیچگاه از این کشورها و مردمانش عذرخواهی نکرده و غرامتی نپرداخت.

شاید به همین دلیل بود که با اعلام خبر وخامت حال «الیزابت دوم» فضای رسانه‌های آنلاین کشورهای مذکور از توییت‌های اعلام انزجار از وی و انگلیس پر شده بود؛ این واکنش‌ها از دردی واقعی ناشی می‌شوند و نشان می‌دهند که اگرچه رسانه‌های حامی خانواده سلطنت انگلیس تلاش می‌کنند، وی را نمادی از لطف معرفی کنند، برای بسیاری از مردم جهان در واقعیت «الیزابت دوم» نماد زشتی‌ها و پلیدی‌ها بود.

عمده کشورهای مستعمره همچنان گرفتار فقر و توسعه نیافتگی ناشی از استثمار هستند و مردم این کشورها از «الیزابت دوم» به عنوان «ملکه نسل کشی» یاد می‌کنند.

4. حمایت و تقدیر «الیزابت دوم» از جنایتکاران جنگی بخش دیگری از کارنامه ضد حقوق بشری وی را تشکیل می‌دهد.

انگلیس در دوره سلطنت «الیزابت دوم» بارها در کنار جنایتکاران جنگی و در مقابل مردم بی دفاع ایستاد.

انگلیس تحت حاکمیت وی در دهه 1950 در کنار رژیم صهیونیستی و فرانسه با مصر رها شده از نظام سلطنتی وارد جنگی خونین شد که مرگ بیش از 2 هزار سرباز مصری را در پی داشت.

انگلیس حتی پس از شلیک موشک به هواپیمای مسافربری ایرانی در دهه 1360 که به شهادت شهروندان بیگناه ایرانی توسط ناو آمریکایی منجر شد، بلافاصله حمایت خود را از آمریکا اعلام و به آمریکا برای کم اهمیت جلوه دادن موضوع و پنهان کردن ابعاد این جنایت ضد حقوق بشری کمک کرد.

همراهی با آمریکا در جنگ علیه عراق و افغانستان، همراهی با عربستان در جنگ علیه یمن به عنوان فقیرترین کشور غرب آسیا، کمک‌های مختلف به گروه‌های تروریستی برای آشوب و جنگ آفرینی در مناطق مختلف جهان به ویژه در غرب آسیا، حمایت از رژیم های سرکوبگر و ناقض حقوق بشر سراسر جهان به ویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، ... مصادیق دیگری از همراهی «الیزابت دوم» با جنایتکاران جنگی هستند.

5. نماد و نمود بی عدالتی‌های پایدار از تجارت جنایتکارانه برده را نیز می‌توان در اشیا و جواهرات «الیزابت دوم» مشاهده کرد.

یادداشت از فاطمه محتشم سیفی

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر جنایت

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *