ارزانی: مساجد کانون‌های فرهنگی و پایگاهی برای مقاومت مردم هستند

10:13 - 30 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۷۳۴۲
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور گفت: طرح امسال رویداد ملی «فهما» با شعار «به توان مردم» به اجرا گذاشته شده و از ظرفیت‌های مردمی در راستای لبیک به منویات مقام معظم رهبری استفاده می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی در گفت‌وگو با میزان پیرامون روز جهانی مساجد گفت: از آنجا که روز جهانی مساجد در اجلاس وزیران امور خارجه کشور‌های اسلامی که در تهران برگزار شد معرفی شد، هر ساله در سالگرد آتش‌زدن مسجد الاقصی توسط رژیم صهیونیستی به عنوان روز جهانی مسجد، جلسات و گردهمایی‌های را برگزار می‌گردد و همین مهم به عاملی برای استحکام همبستگی بین ملت‌ها و کشور‌های مسلمان تبدیل شده است.

وی در همین راستا ابراز کرد: روز جهانی مساجد در تمام کشور‌های جهان گرامی داشته می‌شود برای این منظور امسال در کشور مالزی وبینار‌ی برگزار شده که در آن اندیشمندان از چندین کشور اسلامی حضور خواهند یافت این گفتمان سبب خواهد شد که مسجد به عنوان هسته‌ مقاومت شناخته شود، امری که اگر در سال‌های پیش یا حتی دو سال گذشته اعلام می‌شد مورد توجه قرار نمی‌گرفت.

ارزانی اظهار کرد: امروز جهان پذیرفته است که مساجد پایگاهی برای مقاومت محسوب می‌شوند و مراکزی برای همدلی همچنین شکل گیری و گسترش فرهنگ و هنر هستند.

پتانسیل های فرهنگی هنری مساجد

این کارشناس علوم قرآنی پیرامون پتانسیل های فرهنگی هنری مساجد کشور ابراز کرد: اگر چه بیماری کرونا با عنوان یک چالش وارد جامعه شد، اما از آنجا که ساز و کار‌های لازم در فضای مجازی برای شکل گیری ارتباط بچه‌های مسجد با جامعه پیش از این برنامه ریزی شده بود لذا با مشکل روبرو نشدیم و توانستیم به اهداف در نظر گرفته شده که همانا پرورش و بکارگیری خلاقیت‌های فرهنگی هنری بچه‌های مسجد است دست پیدا کنیم.

وی در همین راستا ادامه داد: پایش و ارزیابی اطلاعات زیست بوم مجازی بچه‌های مسجد و در عین حال اشتراک گذاری تجارب و فعالان مسجد منبعی برای تولید دانش بومی محسوب می‌شود و می‌تواند به شناسایی پتانسیل‌ها کمک کرده و حتی در جهت رفع مشکلات فرهنگی اجتماعی کمکی برای سیاست‌گذاران مدیران فرهنگی کشور به حساب آید.

طرح «به توان مردم»

ارزانی به اهداف و برنامه‌های زیست بوم مجازی بچه‌های مسجد اشاره و بیان کرد: زیست بوم مجازی بچه‌های مسجد و یا همان طرح ملی فهما طرحی سه ساله بود که همچنان ادامه دارد و امسال با شیوه‌های متفاوت به اجرا گذاشته شده است، طرح امسال رویداد ملی فهما با شعار «به توان مردم» به اجرا گذاشته شده است، در این دوره از رویداد ملی فهما کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از ظرفیت‌های مردمی در راستای لبیک به منویات مقام معظم رهبری استفاده می‌کند.

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: افزایش بیماری کرونا و شکل گیری پروتکل‌های بهداشتی شرایط را برای زندگی در جامعه امروز متفاوت کرده است لذا وضعیت فعالیت‌های فرهنگی نیز تغییرات بسیاری کرده است، از سوی دیگر تاکید مقام معظم رهبری بر اجرای فعالیت‌های خود محور جامعه مورد تاکید قرار دارد.

ظرفیت‌های مردمی

وی اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌های مردمی و نخبگان در راستای تعامل بیشتر قطعاً می‌تواند به فعالیت‌های تاثیرگذار مبدل شود و کانون هماهنگی فرهنگی هنری مساجد نیز تلاش دارد تا با استفاده از این مهم به خود اتکایی بیش از پیش جامعه کمک کند این امر قطعاً می‌تواند جامعه را از بسیاری از مشکلات و چالش‌ها مصون نگه دارد، کانون فرهنگی هنری مساجد کشور با توجه به ظرفیت ۲۶ هزار کانون و بیش از ۲ میلیون عضو در سطح کانون‌های مساجد سراسری کشور، محلی مناسب برای به اجرا گذاشتن این برنامه محسوب می‌شود.

فضای مجازی در شرایط کرونایی

ارزانی برگزاری بسیاری از برنامه‌ها در فضای مجازی را رویکردی ارزنده در فضای کرونایی جامعه امروز دانست و تاکید کرد: حضور در فضای مجازی و حفظ پروتکل‌های بهداشتی برای همه افراد جامعه امری ضروری و لازم است، این امر توسط متدینین به خوبی به اجرا گذاشته شده است، در عین حال دیده شد که بسیاری از مساجد بزرگ توانستند با رعایت بهداشت و توصیه‌های بهداشتی و ارائه ماسک و فاصله اجتماعی به عزاداری بسیار پرشور بپردازند.

وی اشاره‌ای به طرح «به توان مردم» داشت و افزود: رویداد ملی فهما که در قالب طرح به توان مردم به اجرا گذاشته می‌شود در ۴۰ آیتم در بخش‌های سرود، نمایش، ابداعات، کتابخوانی و مسابقات و … برگزار می‌شود و تمرکز امسال بر روی دانش افزایی قرار گرفته است.

دانش افزایی

ارزانی ویژگی خاص طرح «به توان مردم» اشاره و خاطرنشان کرد: مردم و علاقمندان می‌توانند به صورت رایگان از این طرح استفاده کنند، در این طرح اساتید کتاب‌هایی را معرفی کرده اند، علاقمندان نیز می‌توانند بهره برداری خوبی از برنامه‌ها و امکانات ارائه شده داشته باشند، همچنین شرکت در آزمون و کسب امتیازات می‌تواند به افزایش رتبه مساجد شهرستان‌ها و مناطق می‌پردازد و به نوعی دانش افزایی در کانون مساجد را در بر خواهد داشت، لذا امیدواریم همه افراد در همه سنین به این موضوع توجهی ویژه داشته و از آن استفاده لازم را ببرند.

انتهای پیام/


برچسب ها: روز جهانی مساجد

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *