آوارگی و گرسنگی سهم کودکان یمنی در جنگ عربستان

8:39 - 25 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۱۸۲۸
صندوق کودکان سازمان ملل متحد می‌گوید بیش از 2 میلیون تن از آوارگان یمنی، کودکانی هستند که یا پدر و مادرشان را طی جنگ از دست داده‌ یا همراه آنها آواره شده‌اند.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: اقرار نکردن به اشتباه و تکرار آن، یکی از بزرگ‌ترین خطاهای دیپلماتیک است که می‌تواند هزینه سنگینی را تحمیل کند. نمونه بارز آن جنگی است که نزدیک به 8 سال در یمن در جریان است و بر‌اساس تازه‌ترین گزارش یونیسف، 4.3 میلیون یمنی را آواره کرده است. جنگی که با مقاومت مردم یمن به باتلاقی برای حکومت عربستان سعودی تبدیل شده؛ کشوری که با کنار کشیدن کشورهای همپیمان از این بحران، در این خطای فاحش تنها مانده است.

به گزارش صندوق کودکان سازمان ملل متحد، بیش از 2 میلیون تن از آوارگان یمنی، کودکانی هستند که یا پدر و مادرشان را طی جنگ از دست داده‌ یا همراه آنها آواره شده‌اند. طبق گزارش نوامبر گذشته سازمان ملل، جنگ در یمن ۳۷۷هزار یمنی را به کام مرگ کشاند. از این میان ۴۰ درصد از آنها به صورت مستقیم در نتیجه حملات عربستان سعودی و متحدانش کشته شدند.

یکی از هشدارهای جدی سازمان ملل، مربوط به سوءتغذیه وخیم کودکان یمنی است که براساس آمار، حدود 2 میلیون کودک یمنی به دلیل عدم تغذیه بهداشتی و کافی، به سوء‌تغذیه دچار شده‌اند و حدود 360 هزار نفر از آنها به دلیل وخامت حال‌شان در معرض خطر مرگ قرار گرفته‌اند.

عامل دیگری که سبب به خطر افتادن جان یمنی‌ها می‌شود، مین‌ها و بمب‌های خوشه‌ای است که عربستان طی این سال‌ها در اراضی این کشور قرار داده است. به گزارش المیادین، شمار قربانیان مین‌ها و بمب‌های خوشه‌ای به جا مانده از جنگ ائتلاف متجاوز سعودی در یمن همچنان در حال افزایش است؛ به طوری که فقط در دوره آتش‌بس اخیر، بیش از ۲۵۵ نفر از جمله ۸۴ کودک قربانی شدند. این در حالی است که تلاش‌های صورت گرفته برای کاهش میزان خسارات ناشی از انفجار بقایای مهمات جنگی ائتلاف متجاوز سعودی نتایج قابل قبولی به همراه ندارد.

احمد محمد زبیبه خبرنگار المیادین در صنعا در یکی از گزارش‌های خود اعلام کرد: اخیراً کودکی قربانی مین‌های عربستان سعودی در شمال‌شرقی صنعا شده است. او اینجا در یکی از بیمارستان‌های صنعا بستری است و دستش قطع شده و ترکش‌های ناشی از انفجار یکی از مین‌های به جامانده از جنگ در کل بدنش پخش شده است. در طول سال‌های جنگ، دولت نجات ملی در صنعا 3میلیون بمب و مین به جامانده از جنگ را خنثی و پاکسازی کرده است اما همچنان جان کودکان و غیرنظامیان بسیاری در خطر است.

از دیگر آثار جنگ یمن که زندگی مردم این کشور را تحت تأثیر قرار داده است، محاصره‌ای است که نه تنها ورود کاروان‌های امدادرسان غذایی به یمن را محدود کرده، که اجازه ورود دارو به این کشور را نیز نمی‌دهد. ضمن اینکه دیروز نیز خبرگزاری آناتولی گزارشی منتشر کرد که حاکی از کمبود سوخت و رواج گرفتن بازار سیاه این کالا در یمن بود. مقامات حوثی تأکید کرده‌اند که بحران سوخت در این کشور پس از آن آغاز شد که عربستان مانع ورود 15 تانکر سوخت به بندر حدیده شد. همین باعث تشکیل صف‌های طویل مقابل جایگاه‌های خرید نفت شده است.

آتش‌بس روی کاغذ

به‌رغم اینکه عربستان سعودی در ظاهر اعلام می‌کند در یمن آتش‌بس برقرار شده، اما همچنان حملات ائتلاف سعودی علیه مردم یمن در جریان است و نیروهای مردمی با تمام قوا در حال مبارزه با آنها هستند. رئیس شورای عالی سیاسی یمن اعلام کرده، این آتش‌بس با نقض مکرر ائتلاف سعودی عملاً نابود شده است و مردم یمن با تمام قوا با عهدشکنی عربستان سعودی مقابله می‌کنند.

به گزارش المسیره، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن حمله نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی به مواضع آنها در شمال منطقه حیس واقع در استان الحدیده را دفع کردند. نیروهای وابسته ائتلاف سعودی قصد داشتند به مواضع نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن حمله کنند که نیروهای یمنی با مقاومت‌شان، آنها را مجبور به فرار و عقب‌نشینی کردند.

این نخستین باری نیست که عربستان آتش‌بس را نقض می‌کند. این آتش‌بس به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید ۲ ماهه این آتش‌بس، یازده مرداد ماه به پایان رسید که مجدداً تمدید شد اما عربستان سعودی کمترین تعهدی به پایبندی به آن در خود نمی‌بیند. عهدشکنی عربستان سعودی به اندازه‌ای است که براساس گزارش‌ها، در ۱۰ روز اول آتش‌بس اخیر توافق شده در یمن، ۱۵۶۸ مورد نقض جدید از سوی ائتلاف سعودی به ثبت رسید. بر همین اساس، انصارالله یمن از عدم تمایل خود برای تمدید آتش‌بس خبر داد.

با همه اینها، تیم لندرکینگ، نماینده ویژه امریکا در یمن روز یکشنبه با هیثم بن طارق سلطان عمان دیدار و درباره تلاش‌های عمان در خصوص تمدید آتش‌بس یمن گفت‌وگو کرد. ضمن اینکه امریکا در تلاش است انصارالله را راضی به نشستن پای میز مذاکره بر سر تمدید آتش‌بس کند. لندرکینگ از پنجشنبه هفته گذشته سفری به عربستان سعودی، امارات و عمان آغاز کرده است.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: یمن یمنی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *