رئیس سازمان بازرسی کل کشور : ذره بین سازمان بازرسی روی پروژه‌هایی که تکمیل نشده، افتتاح می‌شوند

19:04 - 19 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۹۴۸۶۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس سازمان بازرسی کل کشور از رصد وضعیت پروژه‌های ناتمام و پروژه‌های که تکمیل نشده افتتاح می‌شوند از سوی سازمان بازرسی خبر داد و گفت: در صورت افتتاح یک پروژه قبل از تکمیل، باید به سراغ مسئولی که در زمان افتتاح پروژه مسئولیت داشته، رفت.

خبرگزاری میزان – طبق گزارش سازمان بازرسی کل کشور خدائیان در شورای اداری استان کردستان با تسلیت ایام شهادت امام حسین (ع) و سالروز شهادت امام سجاد (ع) از تلاش‌های خبرنگاران‌و اصحاب رسانه قدردانی و از آنان به عنوان سربازان عرصه فرهنگ در نظام مقدس جمهوری اسلامی یاد کرد.

وی با اشاره به اینکه در شرع مقدس اسلام از مسئولیت به عنوان امانت یاد شده است، ادامه داد: مسئولین امانتدار شهدا هستند و وظیفه ما به عنوان یک امین این است که نگاه امانتی به این مسئولیت‌ها داشته باشیم، در غیر این صورت حب جاه و مقام ما را از مسیر منحرف خواهد کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به همه مدیران توصیه کرد برای پیشگیری از روزمرگی، اهداف را با طراحی برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و در ظرف زمانی مشخص دنبال کنند.

وی تاکید کرد: اگر خود را خدمتگزار مردم دانستیم، در برابر گلایه‌های آن‌ها، صبورانه رفتار می‌کنیم.

 خدائیان به وظایف سازمان بازرسی مطابق با اصل ۱۷۴ قانون اساسی ناظر بر نظارت بر اجرای صحیح قوانین و نظارت بر حسن جریان امور  اشاره و تاکید کرد که اگر قانون سریع اجرا شود، حسن جریان امور هم صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان بازرسی با اشاره به پیگیری این سازمان برای اجرای قوانین بر زمین مانده مطابق با تاکیدات ریاست دستگاه قضا، تصریح کرد: باید اجرای قوانین و تکالیف قانونی دستگاه‌ها مورد نظارت قرار گیرد و بر این اساس اجرای قوانینی همچون ارتقای سلامت اداری، حمایت از کالای ایرانی، جوانی جمعیت و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان بازرسی تکالیف دستگاه‌ها را به آن‌ها ابلاغ و پس از دریافت خوداظهاری‌ها، وارد فاز راستی ازمایی می‌شود و پس از آن ضمن معرفی دستگاه‌های فعال، با دستگاه‌هایی که به وظایف خود عمل نکرده‌اند، برخورد می‌شود.

 خدائیان با بیان اینکه نظارت سازمان بازرسی پیشگیرانه و در قبل، حین و بعد از اقدامات دستگاه‌ها اعمال می‌شود، گفت: برای پیشنهادات و هشدارهای اجرایی و عملیاتی سازمان بازرسی ضمانت اجرا دیده شده و اگر در مدت معین به پیشنهاد عمل نشود و مشکلی ایجاد شود، پرونده تشکیل خواهد شد.

وی پیرامون نظارت بر حسن جریان امور اظهار کرد: سازمان بازرسی فرآیند امور را  دنبال می‌کند تا مدیریت صحیح اعمال شود.

رئیس سازمان بازرسی برنامه‌های سازمان بازرسی در دوره تحول و تعالی را تشریح کرد و گفت: این سازمان بر اساس منویات مقام معظم رهبری و تاکیدات ریاست قوه قضاییه و مطابق با سند تحول قضایی، سیاست‌های پیشگیرانه را مدنظر قرار داده است.

وی با بیان اینکه سازمان بازرسی به دنبال مچ گیری نیست، اظهار کرد: مهم این است که تخلفی اتفاق نیفتد و اگر مسیری ناصحیح است بلافاصله با هشدار اصلاح شود.

 خدائیان خطاب به مدیران کشور تصریح کرد که سازمان بازرسی را کنار خود ببینند و به هشدارهای پیشگیرانه این سازمان توجه کنند.

وی تاکید کرد: نباید منتظر ماند تا سوجریانی اتفاق بیفتد و بعد برای مدیر پرونده تشکیل دهیم بلکه باید از ابتدا و با ورود به موقع جلوی وقوع تخلف را بگیریم.

این مسئول عالی قوه قضاییه با بیان اینکه نظارت‌های سازمان بازرسی در راستای کمک به مدیران و حسن جریان امور است، از تمرکز بر شناسایی گلوگاه‌های فساد در دوران تحول و تعالی در سازمان بازرسی خبر داد.

وی شفافیت و الکترونیکی امور را مورد توجه قرار داد و در بیان مصداق گفت: باید شرایط به گونه‌ای برای سرمایه گذار فراهم شود که برای صدور مجوز در مسیر بروکراسی اداری قرار نگیرد و علاوه بر کمک و حمایت از او، بر اقدامات وی نیز نظارت شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از راه اندازی بانک مدیران شایسته در این سازمان خبر داد و بیان کرد: در بازرسی‌ها نباید فقط سیاهی‌ها را دید، به همین منظور سامانه‌ای برای ثبت نقاط قوت و ضعف یک مدیر از سوی سازمان بازرسی طراحی شده است تا در زمان استعلام برای انتصابات از سازمان بازرسی، گنجینه‌ای از اطلاعات در اختیار قرار گیرد.

وی پیرامون برخورد با ترک فعل‌ها، یادآور شد: مدیری اهل کار و پرتلاش است ولی ممکن است اشتباهاتی هم داشته باشد، ولی مدیری چند سال مسئولیت دارد و خدمتی به مردم ارائه نمی‌دهد و چون کاری نکرده، اشتباهی هم از او رخ نداده است، لذا با توجه به تاکیدات ریاست دستگاه قضا با ترک فعل‌ها، برخورد می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی افزود: بررسی وضعیت اجرای قوانین و نحوه هزینه کرد اعتبارات در دوره های هر مدیر پیگیری و با مسئولینی که مسئولیت را به دلیل  ریاست بر عهده می‌گیرند و خدمتی به مردم ارائه نمی‌دهند، برخورد می‌شود.

 خدائیان با برشمردن مسایل و مشکلات استان کردستان از جمله خام فروشی، جاده‌های پر خطر، پروژه‌های ناتمام، چاه‌های غیرمجاز، تغییر کاربری اراضی کشاورزی، معوقات بانکی و فرودگاه، از رصد وضعیت پروژه‌های ناتمام و پروژه‌های که تکمیل نشده افتتاح می‌شوند، خبر داد.

وی افزود: در صورت ناتمام بودن پروژه‌ها و طرح‌ها پس از پایان مهلت تعیین شده و یا افتتاح قبل از تکمیل، باید به سراغ مسئولی که در زمان افتتاح پروژه مسئولیت داشته رفت؛ چرا که نوعی خسارت است  و باید بررسی شود که آیا طرح تکمیل و سپس افتتاح شده و یا عوامفریبی صورت گرفته است.

رئیس سازمان بازرسی بر هماهنگی اعضای شورای تامین تاکید و از اقدامات شایسته بازرسی کل و مسئولان قضایی استان کردستان تقدیر کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *