رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سخنگوی دولت: در سیلاب اخیر به 50 هزار نفر امدادرسانی شد / رشد ۱۳۷ درصدی تعیین تکلیف کالاهای موجود در انبارها و بنادر

11:18 - 11 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۸۳۴۳۰
دسته بندی: سیاست ، عمومی
سخنگوی دولت گفت: بیشتر مناطقی که درگیر سیل شده اند خارج از حوزه آبخیز داری بودند و از این رو سیل‌های اخیر به آب‌های زیر زمینی کمک می‌کنند.

خبرگزاری میزان - علی بهادری جهرمی در نشست خبری که صبح روز در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، ضمن تسلیت به خانواده‌های افراد فوت شده در سیل‌های اخیر کشور و با تشکر از پیام مقام معظم رهبری و همچنین حضور مسئولان، مقامات محلی، سازمان اورژانس، هلال احمر، ارتش، سپاه در مکان‌های سیل زده و کمک‌های خودجوش مردمی گفت: در سیل‌های اخیر ۶ هزار نیروی هلال‌احمر در قالب یک هراز و ۳۴۱ تیم عملیاتی به ۵۰ هزار نفر امدادرسانی کردند.

وی ضمن اشاره به اینکه حوزه آبخیز داری در کشور ۹۰ میلیون هکتار است گفت: بیشتر مناطقی که درگیر سیل شده اند خارج از حوزه آبخیز داری بودند و از این رو سیل‌های اخیر به آب‌های زیر زمینی کمک می‌کنند و به همین دلیل آب سدهای کشور حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب بالا آمده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار میزان در رابطه با برنامه دولت برای کالا و تجهیزات و ماشین آلات انباشته شده در گمرکات کشور عنوان کرد: این امر از دوره گذشته قوه قضائیه با جدیت آغاز شده و در دوره جدید هم استمرار داشته است و دوره جدید ریاست جمهوری هم در سفری که رئیس جمهور به بوشهر و در بازدیدی که انبار تملیکی در مهر ماه 1400 داشت کار جهادی و حرکت جهشی توسط وزارت اقتصاد برای ساماندهی گمرکات صورت گرفت و انبارهای تملیکی با روند پرشتاب در حال حرکت‌ هستند که این روند مورد تایید قوه قضائیه و سازمان بازرسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در هفته جاری سازوکارهای جدیدی به منظور جلوگیری از رسوب کالا در گمرکات و تسریع در تعیین تکلیف انبار تملیکی در ستاد هماهنگی دولت به تصویب رسید و مشابه همین مصوبه را در حوزه خودرو در شورای عالی سرمایه داشتیم.

بهادری جهرمی ضمن تشکر از قوه قضائیه برای همراهی در این رابطه اظهار کرد: با این اصلاحات و استقرارشان که نیازمند سپری شدن زمان و اطلاع رسانی از پیش است باز هم شاهد سرعت هر چه بیشتر این امر هستیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه بسیاری از کالاهایی که در انبار تملکی می‌مانند به دلیل تخلفات و عدم آشنایی تجار با قوانین است، توضیح داد: خودرویی که به شیوه قاچاق وارد می‌شود و امکان واردات ندارد شرایط صدور مجوز واردات برای آن وجود ندارد و در انبار مشاهده می‌شود.

وی در این رابطه افزود: در ۱۱ ماه نخست دولت سیزدهم حدود ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کالا در انبارها و بنادر تعیین تکلیف شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۱۳۷ درصدی یعنی بیش از یک و برابر همراه بوده است و ساماندهی بیشتر انبارهای تملیکی صورت گرفته است.

وی گفت: 27 هزار تن ذرت از سال 90 در 2 انبار سازمان انبار تملیکی مانده بودند و تعیین تکلیف نشده بودند که شکر خدا با تدابیری که صورت گرفت به فروش رسید و تا کنون 10 هزار تن آن به خارج از کشور ارسال شده و بقیه آن هم در حال بارگیری است و مشابه آن 650 هزار تن آزبست از سال 1389 در گمرگ غرب تهران بوده است که امحای آن 50 میلیارد تومانی هزینه داشت که به جای امحا به خارج از کشور فروخته شد.

پرداخت ۲۱۷ هزار فقره وام فرزندآوری و بیش از ۳۲۰ هزار وام ازدواج

بهادری جهرمی درباره وام‌های اعطا شده از اول فروردین تا اول مرداد امسال گفت: ۲۱۷ هزار فقره وام فرزندآوری و ۳۲۰ هزار و ۶۵۸ فقره وام ازدواج به متقاضیان اعطا شده که مبلغ پرداختی وام ازدواج ۴۴۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

وی ادامه داد: در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و اعطای خودرو به مادران مشمول این طرح هم تاکنون ۲۳۰ هزار خودرو به این مادران اختصاص داده شده که ثبت نام ۱۰۰ هزار نفر از آنها تکمیل شده است.

بهادری جهرمی در خصوص میزان تسهیلات پرداختی بانک ها اعلام کرد: از ابتدای بهمن سال گذشته و طی پنج ماه، بیش از ٣١ هزار فقره وام از طریق بانک های دولتی تخصیص داده شد.

قیمت برخی کالاها کاهش می یابد

سخنگوی دولت درباره اقدامات دولت برای نظارت و کنترل قیمت ها گفت: دولت مدیریت بازار و کنترل نرخ تورم را با جدیت دنبال می کند و شیب تورم هم در پی اصلاح نظام اقتصادی سیر نزولی یافته است.

بهادری جهرمی افزود: دولت هیچ افزایش قیمتی را بدون دلایل روشن و موجه نمی پذیرد؛ بلکه معتقدیم در برخی اقلام اصلی باید کاهش قیمت هم صورت بگیرد که این ابلاغ شده و هیچ افزایش قیمتی هم در دستور کار نیست.

در حال تکمیل …



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *