احدی: بازیکنان باید بدانند کارهای غیراخلاقی تبعات سختی برایشان خواهد داشت/ برنامه فرهنگی ویژه‌ای برای جام‌جهانی داریم

11:56 - 21 تير 1401
کد خبر: ۴۳۵۴۲۵۰
دسته بندی: ورزشی ، سایر حوزه ها
مدیرکل دفتر فرهنگی وزارت ورزش و جوانان گفت: از مدیران عامل باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس راهکار خواسته‌ایم تا در این فصل لیگ برتر کمتر شاهد بی‌اخلاقی‌ در ورزشگاه‌ها باشیم.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام علی احدی، مدیرکل دفتر فرهنگی وزارت ورزش و جوانان در مورد موضوع فرهنگ در ورزش اظهار داشت: ورزش خودش فرهنگ است و یکی از مولفه‌ها و ابزارهای فرهنگی به حساب می‌آید و با جنبه‌های دیگری از قبیل اقتصادی، سیاسی و … پیوند خورده است. در کشورمان ابعاد مختلف ورزش مورد توجه قرار نگرفته و بحث فرهنگی ورزش به خوبی در رسانه‌ها منعکس نشده است. اکثر فدراسیون‌ها مسئول فرهنگی ندارد و با وجود آنکه باشگاه‌ها اکثرا فرهنگی و ورزشی هستند، اصلاً به موضوع فرهنگ توجهی ندارند.

وی در خصوص ساماندهی جشنواره رسم جوانمردی در سراسر کشور برای پر رنگ کردن موضوعات اخلاقی در ورزش خاطرنشان کرد: جشنواره رسم جوانمردی را در استان‌ها برگزار کردیم و به مسئولان فرهنگی استان‌ها و شهرها گفتیم که تصاویر پهلوانان خودشان را دیوارهای شهر بزنند. برای اصحاب رسانه هم این جشنواره طراحی شده تا از خبرنگارانی که به خبرهای فرهنگی می‌پردازند، تجلیل و تقدیر به عمل آید.

احدی اضافه کرد: رویدادهای مهم ورزشی زیادی در کشور داریم که علاوه بر هیجان و موضوعات ورزشی از نظر فرهنگی هم اهمیت ویژه‌ای دارند. برای نمونه در نظر گرفتیم که دیدار استقلال و پرسپولیس یا همان دربی معروف پایتخت در شب نیمه شعبان برگزار شود و یک جشن باشکوه در همان روز برگزار شد یا اینکه پویش میلیونی دعای فرج را با بینندگان تلویزیون ختم کردیم. حتی در بازی نساجی و آلومینیوم در فینال جام حذفی تماشاگران چفیه انداخته بودند ولی رسانه‌ها به آن نپرداختند.

مدیر کل دفتر فرهنگی وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اهمیت رویدادهای ورزشی در توسع فرهنگ ایرانی و اسلامی، گفت: رویدادهای ورزشی تماشاگران زیادی دارند و می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و یک اتفاق فرهنگی در آن روز رقم بزنیم. در ابتدا باید کمیته فرهنگی در فدراسیون‌ها تشکیل شود و سپس این کمیته‌های فرهنگی در باشگاه‌ها سازماندهی شوند.

وی در مورد بنیاد نجوا اظهار کرد: بنیاد نجوا مخفف عبارت نیکوکاری جامعه ورزش ایران است و تمامی اعضای آن قهرمانان ورزشی هستند. وزارت ورزش از این بنیاد حمایت خواهد کرد چرا که می‌تواند حامی محرومان و مستضعفان جامعه باشد.

احدی درخصوص اهمیت آموزش لیدرها در استادیوم‌ها و همچنین شرایط حضور بانوان، تصریح کرد: موضوع لیدرها در ورزشگاه‌ها خیلی مهم است و باید آموزش‌های لازم را ببینند زیرا برای آرام کردن سکوها خیلی تأثیرگذار است. در مورد بانوان هم خوشبختانه چند باری در ورزشگاه‌ها حاضر شده‌‌اند و تقریبا شرایط برای حضور آنها مهیا و حل شده‌ است. به نظرم حق طبیعی بانوان است که به ورزشگاه بیایند و باید شرایط برای حضور آن‌ها فراهم شود. امیدواریم خانواده‌ها را در فضای ورزشی ببینیم.

وی با اشاره به اینکه از باشگاه‌ها برای کاهش تنش‌ها راهکار خواسته‌ایم، اظهار داشت: در یکی از بازی‌های لیگ برتر هواداران آلومینیوم اراک در ورزشگاه خودشان به حریف توهین می‌کردند که بلافاصله سرمربی آلومینیوم اراک به سمت آن سکو رفت و تماشاگران را به سکوت و آرامش دعوت کرد. از مدیران عامل باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس راهکار خواسته‌ایم تا در این فصل لیگ برتر کمتر شاهد بی‌اخلاقی‌ در ورزشگاه‌ها باشیم.

احدی در مورد لزوم گنجاندن موارد فرهنگی در قراردادهای بازیکنان، گفت: قراردادهای بازیکنان ۶۰ صفحه است و جزییات اخلاقی بازیکنان و موارد فرهنگی هم باید در این قراردادها گنجانده شود. چون باشگاه‌‌ها ابزار مناسب برای برخورد با بازیکنان بی‌اخلاق را ندارند و راحت چشم خود را به روی چنین مسائلی می‌بندند. با آرای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در سطح دنیا مضحکه عام و خاص شدیم؛ چرا بازیکن خاطی را فقط 2 جلسه محروم کردید؟ نباید راحت از کنار این گونه مسائل بگذریم. بازیکنی که کار غیراخلاقی انجام داده باید بداند که تبعات خیلی سختی برای کارش خواهد داشت.

مدیرکل دفتر فرهنگی وزارت ورزش و جوانان درباره اقدامات فرهنگی برای حضور در جام جهانی 2022، خاطرنشان کرد: برای کارهای فرهنگی در جام جهانی قطر از 3 ماه پیش جلساتی را آغاز کردیم. ۱۴ جلسه با کارگروه‌های مختلف در موارد تهیه بلیط، انجام امور فرهنگی و رسانه‌ای برگزار کرده‌ایم و اتفاقات خوبی رقم خواهیم زد. برای مباحث مربوط به پرچم، شعار و ..‌ هم جلسات خوبی داشتیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *