4 هزار و 549 میلیارد ریال سوءاستفاده مالی در سیستان و بلوچستان کشف شد

11:12 - 08 تير 1401
کد خبر: ۴۳۳۷۵۰۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
بازرس کل استان سیستان و بلوچستان گفت: سال گذشته‌میزان تخلفات مالی کشف شده 4 هزار و 549 میلیارد ریال بوده است که هزار و 298 میلیارد ریال به خزانه دولت برگشت داده شده است.


خبرگزاری میزان-محمدرضا شهریاری نژاد اظهار کرد: نظارت بر مجموعه سازمان های اداری کشور در جهت مقابله با فساد به عهده سازمان بازرسی کل کشور گذاشته شده است که از طریق بازرسی های موردی ، فوق العاده و با دستور برخی از مقامات بر سازمان ها و مراجع اداری نظارت و موارد تخلف و نارسایی ها را به مراجع ذی ربط اعلام می کند.

وی افزود: در یک سال گذشته بازرسی کل سیستان و بلوچستان با توجه به وظایف و اختیارات  که بر اساس سرفصل ۱۷۴ قانون اساسی به سازمان بازرسی کل کشور در قالب نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن اجرای صحیح امور بوده محول شده بازرسی‌های برنامه‌ای و موردی انجام داده است.

وی ادامه داد: پرونده های تشکیل شده در سال گذشته در سازمان بازرسی ۹۸ فقره پرونده بوده که از این تعداد ۷۲ فقره پرونده موردی، ۲۵ فقره پرونده برنامه ای و  یک پرونده فوق‌العاده بوده است.

شهریاری نژاد تصریح کرد: گزارش های ارسالی به مبادی ذیربط توسط سازمان بازرسی در سال گذشته ۱۷۴  مورد بوده که  80 مورد گزارش اصلاحی، 68 مورد گزارش تخلفاتی و 23 مورد گزارش کیفری  و 3 مورد  ابطال مصوبه بوده است

بازرس کل استان سیستان و بلوچستان گفت: از اهم وظایف سازمان بازرسی کل کشور ، گزارش موارد تخلف است که بر اساس آن گزارش های بازرسی در ارتباط با آیین نامه،  تصویب نامه،  بخشنامه و دستورالعمل های صادره و شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی که حاکی از تشخیص تخلف در موارد فوق الذکر باشد جهت رسیدگی و صدور رأی به دیوان عدالت اداری ارسال می شود که در همین راستا سال گذشته 308 نفر به مراجع قضایی و تخلفاتی معرفی شده اند.

وی با اشاره به گزارش‌های هشداری سازمان بازرسی در راستای پیشگیری از فساد گفت: سال گذشته ۷۴ گزارش هشداری صادر شده است، همچنین 92 مورد نظارت بر معاملات و  22 مورد تذکر ناظران سازمان بازرسی به اعضای کمیسیون بوده است همچنین  ۳۴۴ مورد پیشنهاد در راستای بهبود وضعیت های موجود به دستگاه ها  داده شده است.

وی گفت: در زمینه درخواست لغو یا تجدید معامله نیز 11 مورد به ارزش  ۹۴ میلیارد تومان بوده انجام شده است

همچنین در زمینه اصلاح اسناد نیز 48 فقره  مناقصه به ارزش هزارو 111 میلیارد ریال و در زمینه کاهش هزینه ها نیز ۱۴ فقره پرونده به ارزش ۹۰۷ میلیارد ریال  پیگیری شده است.

وی با اشاره به تصرفات غیر مجاز اراضی ملی و منابع طبیعی نیز گفت: 2 هزارو 227 هکتار از اراضی ملی که بعضی از سودجویان به تصرف خود درآورده بودند و یا در آستانه تصرف بود از سوی این سازمان پیگیری و رفع تصرف شده است.

وی در مورد دریافت بیش از هزار و 700 عنوان شکایت از طریق سامانه گزارشگران فسادسازمان بازرسی در سیستان و بلوچستان و استقبال خوب مردم از سامانه گزارشگران فساد سازمان بازرسی نیز گفت: سازمان بازرسی  علاوه بر سامانه ستاد خبری تحت عنوان «سامانه ۱۳۶» سامانه گزارشگران فساد را نیز راه‌اندازی کرده است تا دسترسی و ارتباط مردم جهت اعلام گزارش و شکایات بهتر و دغدغه آنان کمتر شود همچنین ارائه  گزارش به صورت تلفنی و حضوری نیز از دیگر راه‌های ارتباط مردم با بازرس کل استان است.

بازرس کل استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر تکریم ارباب رجوع در این سازمان گفت: یکی از مهم‌ترین مواردی که بازرسی کل استان در رصد فعالیت‌های دستگاه‌ها انجام می‌دهد، تکریم ارباب‌رجوع و رضایت‌مندی مردم است در همین راستا علاوه بر سامانه هایی که راه اندازی شده است در طول هفته نیز در روزهای سه شنبه هر هفته مردم می توانند با حضور در سازمان بازرسی استان گزارشات خود را مطرح کنند.

شهریاری با اشاره به سامانه مبارزه با فساد سازمان بازرسی گفت: تعداد کل شکایات واصل شده به سامانه گزارشگران فساد سازمان بازرسی در استان سیستان و بلوچستان یک هزارو 787 فقره بوده است که از این تعداد یک هزارو 435مورد رسیدگی شده است.

وی گفت: میزان تخلفات مالی کشف شده 4 هزارو 549 میلیارد ریال بوده است همچنین یک هزارو 298میلیارد ریال به خزانه دولت برگشت داده شده است.

بازرس کل استان سیستان و بلوچستان با اشاره به  حمایت از تولید و سرمایه گذاری در استان نیز گفت: در این زمینه اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته و  بازدیدهای میدانی از اداره ها و کارخانه ها در راستای پیگیری و حل مشکلات سرمایه‌گذاران  انجام شده است به گونه ای که از ۲۲ واحد تولیدی بازرسی و بازدید به عمل آمده و با واحدهای تولیدی متخلف برخورد قانونی شده است.

وی با تاکید بر اینکه حمایت از تولید و سرمایه گذاری یکی از وظایف سازمان بازرسی است تاکید کرد: مقام معظم رهبری طی چند سال متولی بر حمایت از مقوله تولید تاکید فراوان دارند در همین راستا سازمان بازرسی کارگروه حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری را در مرکز و در استان ها تشکیل داده است که در استان ما این کارگروه با حضور بازرس کل، استاندار، معاونان استاندار ، رئیس پارک علم و فناوری و دستگاه‌های ذیربط که مرتبط هستند تشکیل و موانع و چالش های شرکت های دانش بنیان و اشتغال آفرین  مطرح و در این کارگروه‌ به صورت تخصصی، مشکلات  سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی و فرصت‌های سرمایه گذاری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بازرس کل استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه این سازمان در راستای وظایف نظارتی خود، در صورتی که هر دستگاهی در انجام وظایف محوله خود کم کاری کند به عنوان ترک فعل با آن سازمان بر خورد می‌شود.

بازرس کل استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: سازمان بازرسی با افرادی که حقوق بیت المال را تضییع می‌کنند بدون اغماض برخورد می کند و هیچ خط قرمزی در این زمینه وجود ندارد.

وی همچنین به حمایت از مدیران پاکدست، سالم و ریسک پذیر اشاره کرد و گفت: سازمان بازرسی به دنبال حمایت از مدیران سالم، شجاع، قاطع، پاکدست، جهادی و متفکر است و می خواهیم بستر این حمایت را فراهم کنیم تا این مدیران نیز مورد تشویق سازمان قرار گیرند.

شهریاری با بیان اینکه برای جلوگیری و مبارزه با پدیده شوم فساد در دستگاه‌های اداری بایستی عملکرد دستگاه‌های اجرایی شفاف‌سازی شود گفت:  امروز مقابله با فساد اولویت اصلی قوه قضاییه است که ما در سازمان بازرسی نیز تمام تلاش خود را برای احقاق حقوق مردم و مقابله با مفسدان انجام خواهیم داد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *