هدف گذاری 5 میلیارد دلاری "پاکستان" برای صادرات فناوری اطلاعات

16:30 - 15 تير 1397
کد خبر: ۴۳۳۵۲۲
دولت پاکستان اعلام کرد که میزان صادرات و درآمدهای این کشور در حوزه فنآوری اطلاعات و خدمات تا سال 2020 میلادی، به 5 میلیارد دلار افزایش می یابد.

به گزارش گروه بین‌الملل  و بر اساس آمارها و اطلاعات منتشر شده از منابع رسمی دولت پاکستان، این کشور برای افزایش درآمد حاصل از فنآوری اطلاعات و خدمات آن، نسبت به اجرای طرح هایی از جمله افزایش انگیزه بازگشت سرمایه به بخش خصوصی اقدام کرده است.

بر اساس آخرین آمارها، میزان صادرات و درآمد حاصل از فن آوری اطلاعات، خدمات و برون سپاری فرایند های تجاری و کار و کسب ها در پاکستان طی سال جاری میلادی سه میلیارد دلار تخمیم زده می شود.

به گفته وزیر فنآوری اطلاعات و ارتباطات پاکستان در دولت فدرال حزب مسلم لیگ - نواز- میزان صادرات این کشور در حوزه فنآوری اطلاعات و ارتباطات طی پنج سال گذشته به بیش از 100 کشور جهان افزایش یافته است.

انوشا رحمان گفت:از سال 2013 میلادی تاکنون صنعت فنآوری اطلاعات و خدمات پاکستان، درآمد مناسبی در حوزه ارائه خدمات توسعه نرم افزاری و خدمات مرکز تلفن (call center) به بیش از 100 کشورمختلف جهان داشته است.
این وزیر پیشین دولت فدرال پاکستان تصریح کرد: حدود 71 درصد درآمدهای حوزه فن آوری اطلاعات و ارتباطات پاکستان، به سه کشور آمریکا، انگلستان و امارت متحده عربی بوده است.

بر اساس آمار بانک مرکزی پاکستان، این کشور همچنین به کشورهای سنگاپور، مالزی، ایرلند، چین (از جمله هنگ کنگ)، عربستان سعودی، کانادا، آلمان، ژاپن، نروژ، هلند، فنلاند، استرالیا، سوئد، اندونزی، افغانستان، سوئیس، کره جنوبی، دانمارک، بلژیک، سریلانکا، آفریقای جنوبی، فرانسه، عمان، ترکیه، قطر، اسپانیا و کویت خدمات فنآوری اطلاعات و ارتباطاتی ارائه می دهد.

وزیر پاکستانی در سخنان خود در مجلس این کشور خاطرنشان کرد:دولت پاکستان برای تشویق فعالان عرصه فن آوری اطلاعات در این کشور و برای افزایش درآمد حاصل از صادرات در این حوزه از وضع مالیات خودداری کرده یا مالیات بسیار کمی را بر برخی خدمات اختصاص داده است.

انوشا رحمان گفت: دولت پاکستان همچنین تسهیلا مناسبی به سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در بخش فنآوری اطلاعات در خاک پاکستان به منظور ایجاد اشتغال اختصاص داده است.

از سوی دیگر دولت پاکستان در تلاش است تا دسترسی به فن آوری اطلاعات و ارتباطات را نیز به مناطق محروم و در حال توسعه این کشور گسترش دهد تا از این طریق بتواند از فرصت های نوظهور در این عرصه بهره مند شود.

دولت همچنین طی سالهای قبل برای بهبود زیرساختها در حوزه فنآوری اطلاعات، اقداماتی انجام داده است تا با بهره مندی از مزیت های حاصل از اتصال چند جانبه با سیستم منطقه ای و بین المللی از مسیر ترانزیتی در حوزه تجارت و خدمات فنآوری اطلاعات و ارتباطات استفاده بهینه را ببرد.

عثمان مینهاس (Usman Minhas) کارشناس ارشد حوزه فناوری اطلاعات پاکستان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت:در پاکستان بخش های مختلف فن آوری اطلاعات در ابعاد وسیعی فعالیت می کنند که سهم بازاریابی 15 درصد، تولیدات نرم افزارها 17 درصد، خدمات مالی 13 درصد، فعالیت های بازرگانی 8 درصد، کالاهای مصرفی 9درصد، خدمات حرفه ای 8 درصد، مراقبت های بهداشتی 4 درصد و سازمانها و شرکتهای خصوصی 3 درصد است.

کشور پاکستان در میان کشورهای جنوب آسیا بیشترین درصد دارندگان تلفن همراه را به خود اختصاص داده و براساس آمار اداره مخابرات پاکستان، صنعت ارتباطات نیز بیشترین درآمد را به خود اختصاص داده است.
براساس توضیحات مندرج در 'گزارش اطلاعات اقتصادی' که از سوی 'کنفرانس توسعه و بازرگانی سازمان ملل متحد'(UNCTAD) منتشر شده پاکستان در حوزه ضریب نفوذ تلفن‌همراه یکی از پنج بازار اقتصادی پویا در آسیا است.
در پاکستان شرکت های اپراتور موبولینک، تلنور، یوفون، زونگ و وارید در خصوص ارائه خدمات تلفن همراه به شدت با یکدیگر رقابت می کنند و براساس آمارهای رسمی شرکت موبولینک با دارا بودن 35.7 میلیون مشتری گوی سبقت را از دیگر شرکت های ارائه کننده تلفن همراه ربوده است.

همچنین مشترکان خدمات تلنور به 29.3 میلیون نفر، یوفون به 23.1 میلیون، زونگ به 15.6 میلیون و وارید به 14.3 میلیون نفر رسیده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *