خودرویی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در صدر پرفروش‌ترین‌های بازار

10:09 - 01 تير 1401
کد خبر: ۴۳۲۳۹۱۴
در جریان معاملات خردادماه، صنعت نیروگاهی بیشترین رشد مثبت و صنعت حفاری بیشترین رشد منفی را در بازار به خود اختصاص داده اند.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: در پایان معاملات روز سه‌شنبه، پرونده معاملات بازار در خردادماه نیز بسته شد. نگاهی به آمارهای معاملات و شاخص‌های عملکردی بازار سهام در خرداد ماه نشان می‌‌دهد که بازار در یک روند نوسانی ملایم درحدود 2.37 درصد از بازدهی خود را نسبت به اردیبهشت‌ماه از دست داده است. در ادامه این گزارش به بررسی وضعیت نماگرهای بازار در خردادماه می‌‌پردازیم.

نسبت قیمت به درآمد بازار به محدوده عدد 8 بازگشت

نسبت قیمت به درآمد (P/E) که یکی از نماگرهای مهم سنجش ارزندگی در بازار است، نشان می‌‌دهد قیمت سهام نسبت به درآمدهای انتظاری یا EPS بازار درچه وضعیتی قرار دارد. این نسبت که از ماه‌های ابتدایی زمستان 1400 و شروع روند صعودی بازار همواره در حال افزایش بود در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری به اوج خود رسید و در محدوده 9 الی 10 واحدی قرار گرفت؛ محدوده‌ای که با توجه به روند 10 ساله نسبت قیمت به درآمد، هرگاه بازار از آن عبور می‌‌کند کارشناسان یک وضعیت حبابی را برای بازار متصور می‌‌شوند.

در خرداد ماه اما نسبت P/E کل بازار با کاهش روبه‌رو شد و به محدوده عدد 8 بازگشت تا بار دیگر بازار از نظر این نماگر ارزنده شود.

آمارها نشان می‌‌دهد شاخص کل بورس در خردادماه در حدود 2.19 درصد و شاخص فرابورس نیز 3.02 درصد افت کرده و ارزش کل بازار نیز از حدود 7757 هزار میلیارد تومان به 7360 هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین در این بازه با افزایش ارزش ریالی، فروش شرکت‌های بورسی و فرابورسی نیز افزایش داشته است که از این رو پیش‌بینی‌ها برای تحقق سود را در بازار با افزایش قابل توجهی روبه‌رو کرده است.

وجود این دو عامل در کنار هم متعاقباً بر نسبت‌های ارزندگی بازار تأثیرگذار بوده و بازار را باردیگر به محدوده ارزندگی بازگردانده است.

ارزش معاملات خرد 25 درصد کاهش یافت

با ورود شاخص‌های بازار به فاز اصلاحی در خردادماه، رفته رفته از تب و تاب معاملات نیز کاسته شد و حجم و ارزش کل معاملات در بازار با کاهش قابل توجهی روبه‌رو شد. این روند که هرچه به روزهای پایانی خرداد نزدیک‌تر شدیم نمود بیشتری یافت، درنهایت منجر شد که پایین‌ترین رکورد ارزش معاملات خرد از ابتدای سال 18 خردادماه با 3 هزار و 383 میلیارد تومان به ثبت برسد.

مقایسه میانگین ارزش معاملات خرد در اردیبهشت و خرداد نشان می‌‌دهد که این عدد با کاهش 25 درصدی، از عدد 6 هزار و 669 میلیارد تومان به 5 هزار میلیارد تومان رسیده است. این روند نشان می‌‌دهد که سهامداران نسبت به رشد یا ریزش بیشتر بازار در روزهای آتی مطمئن نیستند و ترجیح می‌‌دهند در این روزها معاملات کمتری را در بازار انجام دهند.

8593 میلیارد تومان پول حقیقی از جریان معاملات خرد خارج شدند

خروج پول حقیقی که از زمان «سقوط بزرگ» در مرداد ماه 1399 شروع شده بود، به جز مقاطعی کوتاه که بازار یک روند صعودی را در پیش گرفت، همواره ادامه داشت.

این روند در زمستان 1400 و با ارزندگی بیشتر بازار تا حد زیادی کاهش یافت تاجایی که آمارهای فروردین و اردیبهشت‌ماه سال جاری شاخص خالص خرید حقیقی در بازار مثبت شد. اما این روند در خردادماه ادامه نیافت و با توجه به فعل و انفعالات صورت گرفته در سایر بازارهای مالی و وجود شکاف ارزندگی در حدود 8 هزار و 593 میلیارد پول حقیقی از جریان معاملات خارج شد. هرچند که این روند نشان دهنده خروج پول‌های هیجانی از بازار است اما می‌‌تواند رونق بازار را نیز تا حدودی کاهش دهد.

لازم به ذکر است که در این بازه آمارهای خالص ورود حقیقی به صندوق‌های قابل معامله و رسوب پول‌های حقیقی در حساب کارگزاری‌ها با تغییر مثبتی روبه‌رو نشده است که نشان دهنده خروج پول از بازار است.

سهام نیروگاهی در صدر بازدهی ماهانه قرار گرفتند

سهام شرکت‌های نیروگاهی در این ماه با بازدهی حدود 9 درصدی در صدر گروه‌های معاملاتی بازار سهام قرار گرفتند. در این ماه خبرهایی مبنی بر افزایش ظرفیت‌های تولیدی، افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد زیرساخت‌ها برای فروش برق تولیدی مازاد بر مصرف و همچنین وصول بخش قابل توجه مطالبات صنعت برق و تغییر نرخ خدمات ارائه شده نیروگاه‌ها به شرکت‌های صنعتی بزرگ منجر شد تا سهام این شرکت‌ها با استقبال مناسبی از طرف سهامداران روبه‌رو شود تا این گروه معاملاتی در مجموع درصدر بازدهی ماهانه قرار گیرد.

همچنین گروه‌های معاملاتی سیمان، گچ و آهک با 7.75 درصد و چاپ و نشر با 7.69 درصد در رتبه‌های بعدی گروه‌های معاملاتی از نظر بازدهی قرار گرفتند. تأمین انرژی مورد نیاز برای تولید کارخانه‌های سیمان و افزایش قابل توجه تولید در کنار فروش شرکت‌های سیمانی در بورس کالا بزرگ‌ترین عوامل تأثیرگذار بر سهام این گروه معاملاتی بوده است.

گروه معاملاتی حفاری 26 درصد از ارزش بازاری خود را از دست داد

در آخر جدول بازدهی ماهانه گروه‌های معاملاتی، سه گروه حفاری با 26.23 درصد، تجهیزات مخابراتی با 17.92 درصد و سایر مواد معدنی با 16.18 درصد بیشترین کاهش ارزش بازاری سهام را تجربه کرده‌اند. وجود زیان‌های بالای شرکت‌های حفاری در کنار افزایش هزینه‌های عملیاتی بخصوص در شرکت حفاری شمال که منجر به شمولیت این شرکت ذیل اصل 141 قانون تجارت (قانون ورشکستگی ) شد، از جمله مهمترین عومل تأثیرگذار بر این صنعت در ماه‌های قبل بوده است.

لازم به ذکر است که با توجه به اخبار منتشرشده درخصوص اخذ قراردادهای جدید برای حفاری‌های برون مرزی و صادرات خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها، این صنعت می‌‌تواند در ماه‌های آینده با استقبال سرمایه‌گذاران روبه‌رو شود.

خودرویی‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در صدر معاملات

آمارهای مربوط به خردادماه نشان می‌‌دهد که دو گروه معاملاتی خودرو و ساخت قطعات و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بیشترین حجم معاملات روزانه را به خود اختصاص داده‌اند. این دوگروه که نمادهای پرتراکنشی همچون «خودرو»، «خساپا»، «خگستر» و «شستا» در آنها قرار دارد بیش از 35 درصد حجم معاملات کل بازار را به خود اختصاص می‌‌دهند و از این نظر به عنوان بزرگ‌ترین گروه‌های معاملاتی بازار شناخته می‌‌شوند.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *