رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

لزوم توجه ویژه نهادهای فرهنگی به نیازهای ناشران حقوقی

9:01 - 25 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۵۴۵۷۷
مدیرمسئول انتشارات استیناف گفت: اولین چالش پیش روی ناشران در حوزه‌های تخصصی به ویژه حوزه حقوقی بازار هدف برای آن‌ها است.

یاسر میرزاجعفری در گفت‌وگو با میزان پیرامون چالش‌های موجود بر سر راه ناشران حقوقی گفت: اولین چالش پیش روی ناشران در حوزه‌های تخصصی به ویژه حوزه حقوقی بازار هدف برای آن‌ها است با این توضیح که به واسطه فعالیت‌های تخصصی و متمرکز در حوزه‌‌های خاص و چاپ کتب منحصر به آن حوزه، ناگزیر به داشتن مخاطبان و مشتریان منحصر و محدود می‌باشند.

لزوم توجه ویژه به عملکرد ناشران حقوقی

این نویسنده کتاب در همین راستا ابراز کرد: البته ذکر این امر به معنای نفی رویه مذکور نیست بلکه منظور این است که متولیان مربوطه و سازمان‌های ذیربط همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌بایست حمایت‌های ویژه‌ای از چنین ناشرانی به عمل آورند تا به واسطه انجام فعالیت‌های تخصصی خود و با هدف کسب درآمد بیشتر، به چاپ کتب غیر تخصصی، اما عامه پسند روی نیاورند.

حقوقی

وی در همین راستا ادامه داد: وسواس یک ناشر در چاپ کتب تخصصی با موضوع فعالیتش به مراتب بالاتر از وسواس یک ناشر فعال در همه حوزه‌ها است از سوی دیگر چالش بعدی پیش روی ناشران حقوقی، چاپ کتب تخصصی در حوزه‌های مختلف توسط ناشران غیرتخصصی محسوب می‌شود و یا به عبارت دیگر در بازار شاهد چاپ کتب حقوقی هستیم که توسط ناشران عمومی و یا غیرحقوقی چاپ شده است.

نگاهی تخصصی به ناشران حقوقی

مدیرمسئول انتشارات استیناف به دیگر چالش پیش روی ناشران حقوقی پرداخت و تاکید کرد: تخصصی شدن فعالیت‌های ناشران زمینه را برای رشد و پویایی آنان در حوزه کتاب و اطلاعات در بر خواهد داشت و این امر زمینه را برای جلب مخاطبان بیشتر فراهم خواهد کرد بدین ترتیب حتی می‌توان گفت فضا برای افزایش سرانه مطالعه نیز بیشتر می‌شود، زیرا اطلاعات بیشتری به مخاطبان ارائه خواهد شد و علاقمندان می‌دانند تنها از طریق چه انتشاراتی‌‎هایی باید به دنبال منابع مورد نیاز خود باشند.

وی تصریح کرد: عدم نظارت کافی بر روی کیفیت کتب چاپ شده نکته مهم و قابل تامل بوده به طوری که بسیار شاهد چاپ کتاب های بی کیفیت بوده ایم و این امر در مخاطب تفکر بی کیفیت بودن سایر کتاب ها را تعمیم می‌دهد لذا چنانچه خود ناشران در مبحث چاپ کتاب وسواس بیشتری به خرج ندهند همین امر می‌تواند زمینه ساز ورود و نظارت توسط ارگان‌ها و سایر نهاد‌ها گردد. امری که می‌تواند به بازار نشر و نیز حیثیت و اعتبار قلم لطمه وارد آورد.

لزوم ورود مراجع حقوقی به قوانین موجود در حوزه کپی رایت

میرزا جعفری تاکید کرد: اگر زمانی یک کتاب به چاپ می‌رسد که مطالب ذکر شده در آن بدون رعایت حقوق قانونی صاحب اصلی اثر قید شده مراجع قضایی می‌توانند بر اساس قواعد و قوانین موجود در حوزه کپی برداری از آثار دیگران، به این سواستفاده غیرقانونی ورود کرده و با ناشر و نویسنده خاطی در حدود مقررات برخورد کنند.

اهمیت آگاهی از اطلاعات حقوقی برای جامعه 

مدیرمسئول انتشارات استیناف پیرامون فعالیت‌های انتشارات استیناف اظهار کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر شاهد چاپ کتاب‌های حقوقی بر اساس الگو‌ها و روش‌های خاص و کاربردی بوده ایم. چراکه موضوعات حقوقی به جهت گستردگی و در عین حال پیچیدگی، همواره دارای نظم و طبقه بندی خاصی می‌باشند تا زمانیکه مخاطب بتواند نظم موجود میان مواد و قوانین را به درستی درک کند و به فهم مناسب تری از قوانین دست یابد، در این میان نمایشگاه‌های کتاب نیز در معرفی این آثار به مخاطبین نقش مهمی ایفا می‌کنند.

حقوقی

میرزا جعفری در مورد اهمیت آگاهی جامعه از قوانین حقوقی خاطرنشان کرد: نیازمندی افراد به قوانین و مقررات و اطلاع و آگاهی از قوانین اصلی غیرقابل انکار است چراکه جهل به حکم نمی‌تواند رافع مسئولیت باشد، همچنین در زندگی روزمره بسیاری از اعمال ما واجد جنبه حقوقی هستند بی آنکه ما به آن رخداد به دید حقوقی نگاه کنیم از یک خرید ساده از فروشگاه گرفته تا استفاده از سرویس حمل و نقل عمومی، همگی دارای جنبه حقوقی هستند.

وی خاطرنشان کرد: از همین رو اطلاع از قوانین و دست یابی به فهمی عرفی و معقول نسبت به مسائل حقوقی در جامعه می‌تواند در زندگی روزمره بسیاری از افراد تاثیرگذار باشد. این فهم نسبی می‌تواند افراد را در مراجعات خود به دادگستری نیز حمایت کند، اما هیچگاه نمی‌تواند جایگزین نقش و جایگاه افراد متخصص در دادگاه‌ها گردد.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوقی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *