استقبال مردم از طرح عدالت الکترونیکی/ تعداد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تا پایان سال به ۷۰۰ دفتر می‌رسد/ برگزاری جلسه با بانک‌ها به منظور حل مشکل انباشت کاغذی

9:41 - 10 بهمن 1396
کد خبر: ۳۹۲۰۴۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: در حال حاضر ۳۰۰ دفتر خدمات الکترونیک قضایی ایجاد شده است و تا آخر امسال به ۷۰۰ دفتر ان شالله خواهد رسید.

استقبال مردم از طرح عدالت الکترونیکی/ دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تا پایان سال به ۷۰۰ مورد می‌رسدبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در نشست نخبگانی فناوری اطلاعات در قوه قضاییه که صبح امروز در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، اظهار کرد: جلسه پیش رو ایده‌ای برای همکاری با دانشگاه و قوه قضاییه است و هدف اصلی برقراری این جلسه تعامل و هم افزایی و آشنایی با دیدگاه‌های یکدیگر و پروژه‌های قوه قضاییه خواهد بود.

وی افزود: عدالت الکترونیکی واژه‌ای است که کاربرد فراوانی در سراسر دنیا دارد و اتحادیه اروپا طرحی را به عنوان سپج به عنوان عدالت الکترونیکی دارد و همینطور در کشور‌های دیگر نیز این طرح برقرار است.

معاون رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه طرح عدالت الکترونیکی در ۴ لایه عرضه شده است ، تعامل با خدمت گیرندگان، درون سازمانی، فرآیندها، زیرساخت‌های فنی را به عنوان 4 لایه اصلی در عدالت الکترونیکی برشمرد.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلانی که با آن روبه رو هستیم به دلیل دادرسی سنتی است، تاکید کرد که طرح عدالت الکترونیکی می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه سخا گفت: مردم از یک درگاهی دادخواست‌های خود را ارسال می‌کردند و این دادخواست‌ها ثبت می‌شد و سپس پیشنهاد ایجاد دفاتر خدمات قضایی را دادیم که علاوه بر ثبت دادخواست، ۱۴ خدمت دیگر نیز انجام می‌شود.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۰۰ دفتر خدمات الکترونیک قضایی ایجاد شده است و تا آخر امسال به ۷۰۰ دفتر ان شالله خواهد رسید.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری تصریح کرد: سالانه حدود 9 میلیون پرونده غیرتکراری در دستگاه قضایی داریم و این در حالی است که در حال حاضر بالای 3 الی 4 میلیون ثبت نام در سامانه داریم و استقبال خوبی از این طرح شده است.

وی بیان داشت: قبل از طرح‌های عدالت الکترونیکی برخی می‌گفتند مشکل ابلاغ در دستگاه قضایی حل شدنی نیست، البته باید در نظر داشت که ما بالغ بر 20 میلیون پرونده تکراری داریم و از طرفی این به دلیل ارائه آدرس‌های غلط و یا موارد دیگر بوده است؛ اما در حال حاضر ابلاغ‌ها الکترونیکی است و این وضعیت به سامان رسیده است.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره با تعامل با ضابطان قضایی نیروی انتظامی و دستگاه‌های اجرایی گفت: ما ارتباط مکانیزه با نیروی انتظامی داریم، متاسفانه نیروی انتظامی هنوز آن آمادگی الکترونیکی لازم را برای اینکه کل کلانتری‌ها را به سرور اصلی وصل کند ندارند، امیدواریم این آمادگی به سطح صدرصد برسد.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری خاطرنشان کرد: ارتباط دادگاه‌های مدنی ما با دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به صورت تمام الکترونیک است اما در دادگاه های کیفری چون یک واسطه ما نیروی انتظامی بوده و هنوز آمادگی الکترونیک ندارند، در این دادگاه ها شبکه کیفری هنوز توسعه پیدا نکرده است.

وی در ارتباط با انباشت اسناد کاغذی در بانک‌ها اظهار کرد: در ماه آینده جلسه ای با بانک‌ها خواهیم داشت تا طی یک فرایندی این اسناد اسکن شود و در نهایت با امضای مرکز آمار و برگه الکترونیکی اصالت سند تایید و کاغذ امحا می شود و به این ترتیب مشکل انبار کاغذی بانکها حل خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری در ادامه با اشاره به کارت هوشمند وکلای کانون و اقدامات صورت گرفته در این زمینه گفت: وکلای کانون دارای کارت هوشمند بودند که با درج امضای ما بر روی آن، وکلا در دفتر می توانند ثبت دادخواست کنند که این طرح به صورت پایلوت اجرا شد و موفقت آمیز بود.

وی در ارتباط با توسعه سامانه مدیریت پرونده قضایی گفت: تمام شعب دادگاه‌ها به این سامانه وصل هستند، این سامانه در 900 نقطه قضایی کشور پراکنده شده است و از شبکه اینترنت به آن دسترسی وجود ندارد و صرفا خود قضات به آن دسترسی دارند، سازمان زندانها پزشکی قانونی و دفاتر ثبت نیز به این سامانه وصل هستند.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه بیان داشت: در حال حاضر نرخ نفوذ توسعه سامانه مدیریت پرونده به 100 درصد رسیده است، اگر در تبریز دادخواستی ثبت شود در تهران می توانیم ملاحظه کنیم که چه کسی علیه چه کسی دادخواست داده است و  در حال حاضر بیش از 5 سال است که این شبکه به نرخ نفوذ 100 رسیده که کار سختی بود.

معاون رییس قوه قضاییه اظهار کرد: تمام فرآیندهای رسیدگی در این سامانه ثبت می‌شود از ارائه دادخواست تا دادن وقت و صدور حکم به نحوی است که تماما اطلاعات در این سامانه تجمیع می‌گردد و از طرفی بیش از 40 هزار نفر در دستگاه قضایی به دبیرخانه الکترونیک درسراسر کشور متصل هستند همچنین در سامانه نظارت الکترونیکی رفتارهای کارکنان دفاتر قضایی و دادگاه ها و دادسراها ثبت می شود و احیانا اگر تخلفی شکل بگیرد ما از بستر سامانه آن را شناسایی می کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری اضافه کرد: در حال حاضر آمار هر نوع جرمی که در کشور واقع می‌شود به تفکیک منطقه وقوع، ارائه می شود و اطلس آماری جرایم در حال تولید است، همچنین سامانه سجا همین اطلاعات را در اختیار قضات در منطقه استانی خود قرار می دهد این آمار بسیار ثمربخش برای مدیران استانی خواهد بود.

وی به باز مهندسی فرآیندهای قضایی اشاره کرد و گفت: زمانی که آیین دادرسی مدنی در حدود 1310 به نگارش در آمد محدود به زمان و جغرافیا بوده است و این تصور که روزی فاصله جغرافیایی منتفی شود متصور نبوده و به همین دلیل فرآیندها پیچیده و سخت تعریف شده است به عنوان مثال می گفتند 20 روز زمان بگذارید تا ابلاغ به دست فلان فرد برسد، آخرین جایی که در تمام کشورها الکترونیک شده قوه‌قضاییه بوده است و کارهایی که ما در کشورمان کردیم هنوز در کشور پیشرفته‌ای چون ژاپن اجرا نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری تصریح کرد: یکی از اقدامات صورت گرفته و طرح های موفقیت آمیز استفاده از پابندهای الکترونیک بود که در حال حاضر 33 زندانی از پابندهای الکترونیک استفاده کرده و خودشان هم رضایت دارند و به دلیل مشکلات قانونی هنوز این طرح به صورت گسترده اجرایی نشده است البته در تلاش هستیم.

معاون رییس قوه قضاییه ادامه داد: طرح عدالت الکترونیکی یک طرح پیشگام و پیشرفته در سطح کشور و 900 نقطه قضایی است و جلوتر از دولت الکترونیک است، بیش از 40 تا 50 پروژه در حوزه عدالت الکترونیکی اجرا شده است که الگوی بسیار مناسبی برای کشورهای منطقه ارایه کرده ایم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم این جلسات موجب هم افزایی بیشتر باشد و اساتید و صاحب نظران با ارائه پیشنهادات خود به ما بگویند که چه نوع تعاملی را می توانیم برای توسعه عدالت الکترونیک با دانشگاه ها داشته باشیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *