از برقراری صلح و سازش در پرونده‌های قتل عمد تا آزادی ۹۱ زندانی با تلاش شعب حل اختلاف البرز

12:20 - 18 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۶۳۷۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
شورا‌های حل اختلاف استان البرز به لحاظ کمی در رسیدگی به پرونده‌ها کارنامه خوبی دارد و از این حیث در مقایسه با شورا‌های حل اختلاف سراسر کشور جایگاه خوبی به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، ایجاد و تاسیس شوراهای حل اختلاف در کنار مجموعه قضایی کشور در واقع با استفاده از سابقه غنایی اخلاقی و اجتماعی دینی و ایرانی جامعه ما و تقویت فرهنگ صلح و سازش و گذشت و حل اختلاف بین مردم در حوزه دینی و اجتماعی بوده است ولی باتوجه به کثرت اختلافات مردمی به خصوص در حوزه مالی و محدودیتهای موجود در مجموعه قضایی و نیز بهره گیری از ظرفیتهای فرهنگی به تدریج شوراهای حل اختلاف به حوزه قضایی و صدور رای نیز راه یافت.

شورای حل اختلاف در حال حاضر بخشی از حل و فصل اختلافات مردم را به صورت انشاء رای عهده دار می باشد بنابراین می توان گفت هم اکنون شوراهای حل اختلاف علاوه بر رسالت اصلاحی و اقدامات سازشی، اقدامات قضایی را هم عهده دار گردیده که این امر موجب می گردد که نیروی انسانی شاغل در شوراهای حل اختلاف علاوه بر برخورداری از مقبولیت مردمی وجایگاه اجتماعی و تجربیات لازم از اطلاعات حقوقی و روان شناختی و جامعه شناسی هم برخوردار باشند و لازم آن هم این است که در جذب و بکارگیری و ساماندهی و نظارت بر امور و فعالیتهای آنها توجه مضاعفی صورت پذیرد.

در همین راستا در استان البرز در بحث شوراها اقدامات مهمی صورت گرفته که به شرح زیر است: 

در پایان سال ۹۵ استان البرز دارای ۸۷ شعبه شهری و ۶ شعبه روستایی و جمعا دارای ۹۳ شعبه بوده و میانگین پرونده وارده به شعب شهری استان ۱۰۳۰ فقره و استان در این زمینه در رتبه ۲ کشوری است که نسبت به سال ۹۴ شش پله صعود داشته است.

شورا‌های حل اختلاف البرز در سال ۱۳۹۵ مجموعا تعداد ۱۰۳۶۲ فقره از پرونده‌های وارده خود را از طریق صلح و سازش به سرانجام رسانده اند. از سوی دیگر، تعداد پرونده‌های قابل صلح و سازش استان در این سال معادل ۵۴۴۵۱ فقره بوده است. بدین ترتیب نسبت پرونده‌های صلح و سازش به پرونده‌های قابل صلح ۱۹% می‌باشد. این رقم بسیار پایین‌تر از میانگین کشوری (معادل 32/8 %) است و از این حیث استان البرز در میان استان‌های کشور در رتبه ۳۱ قرار گرفته است. این استان از لحاظ رتبه کشوری نسبت به سال گذشته ۲۱ پله نزول کرده است. با این حال، میزان صلح و سازش استان نسبت به سال گذشته تغییر بسیار ملموسی داشته است.

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص شعب شورا‌های حل اختلاف ویژه زندان و نقش آن در فرآیند قضازدایی، مرکز امور شورا‌های حل اختلاف توجه خاصی به نوسعه و بهینه سازی این شورا‌ها دارد.

میزان پرونده وارده به شعب ویژه زندان در پایان سال ۱۳۹۵ تعداد ۳۵۰ فقره و میزان پرونده‌های مختومه این شعب نیز در پایان سال ۹۵ تعداد ۲۹۴ فقره گزارش شده است. در شعب ویژه زندان در استان تعداد ۲۱۱ فقره پرونده با صلح و سازش مخنومه شده است. همینطور در پایان سال در استان تعداد ۹۱ زندانی آزاد شده اند. 

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *