نسل نوجوان به خوراک فرهنگی مناسب نیاز دارد/سینما می‌تواند در آینده کودکان تصمیم‌ساز باشد+عکس

16:00 - 31 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۱۱۳۹۶
کارگردان فیلم سینمایی "بیست و یک روز بعد" گفت: هم اکنون مخاطب نوجوان به عنوان یکی از ظرفیت های کشور مطرح شده و سن نوجوانی بهترین و مهمترین زمان برای شکل گیری شخصیت آینده سازان کشور است.
محمدرضا خردمندان، کارگردان سینما و فیلم سینمایی "بیست و یک روز بعد" در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، تاثیر تولید فیلم کودک و نوجوان و نمایش آن برای این قشر سنی جامعه را از مهمترین ضرورت‌ها برای برگزاری جشنواره کودکان و نوجوانان دانست و اظهار داشت: این جشنواره به ما یادآوری می‌کند تا هر چه بهتر برای قشر سنی کودک و نوجوان فیلم بسازیم و امروز تنها جشنواره‌ای است که باید با قدرت به کار خود ادامه دهد.

این کارگردان سینما افزود: هم اکنون مخاطب نوجوان به عنوان یکی از ظرفیت های کشور مطرح شده و سن نوجوانی بهترین و مهمترین زمان برای شکل گیری شخصیت آینده سازان کشور است پس با خوراک خوب در بحث تولید فیلم‌های سینمایی می‌توانیم این نسل را به مسیری درست هدایت کنیم.
 
محمدرضا خردمندان 

خردمندان با بیان اینکه در تمام دنیا سرمایه‌گذاری ویژه‌ای برای شکل‌گیری شخصیت نوجوانان می‌شود، تصریح کرد: امروزه بیشترین هزینه‌ها صرف  پاسخگویی به نیازهای نوجوانان می‌شود و بهترین انیمیشن‌ها برای این طیف سنی ساخته می‌شوند که ما نیز باید به این قاعده توجه خاصی داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما در سن نوجوانی می‌توانیم برای کسانی که آینده‌سازان کشور خواهند بود، برنامه‌ریزی و هدفگذاری کنیم و مفاهیم مهمی چون اعتماد به نفس، تلاش، امیدواری و جسارت را که آنها در طول زندگیشان با آنها سر و کار دارند، در قالب فیلم و محصولات سینمایی به نوجوان ارائه کنیم.

کارگردان فیلم "بیست و یک روز بعد"در بخش دیگری از سخنانش تولید فیلم‌های کودک و نوجوان براساس پیش فرض ضریب هوشی پایین این قشر سنی را آفت بسیاری از فیلمهای ساخته شده برای نوجوانان دانست و گفت: در جشنواره فیلم فجر نکته‌ای را به عنوان یک بازخورد دریافت کردم که برایم خیلی جالب بود و آن نکته این است که از بزرگسالان می‌شنیدم  بالاخره فیلمی را دیدیم که می‌توانیم با بچه هایمان به سینما برویم و آن را تماشا کنیم و من از این حیث فکر می‌کنم اگرچه تا به امروز فیلم‌های متعددی برای قشر سنی نوجوان ساخته شده، اما با توجه به تفاوت زیاد نوجوانان امروز با دهه‌های گذشته و دسترسی آنها به انواع و اقسام رسانه‌های ارتباطی از قبیل شبکه‌های اجتماعی و اینترنت، نتوانستیم در سینمای کودک به انتظارات این قشر سنی پاسخ مناسبی بدهیم.

خردمندان افزود: امروزه به نظر می‌رسد که همه فیلم‌هایی که برای کودکان و نوجوانان تولید می‌کنیم با این پیش فرض ساخته می‌شوند که این قشر سنی ضریب هوشی پایینی دارند، این در صورتی است که  با مروری بر انیمشن‌های تولید شده در سطح جهان، متوجه می‌شویم که مخاطب بزرگسال نیز با این آثار ارتباط برقرار می‌کند و از تماشای آنها لذت می‌برد.
 
محمدرضا خردمندان 

وی اظهار داشت: این انیمیشن‌ها به ضریب هوشی بالای نوجوان و رشد تخیل او احترام میگذارند، به گونه‌ای که قدرت تخیل نوجوان با دیدن این آثار به پرواز در می‌آید و پس از خروج از سالن سینما می‌تواند برای آینده‌اش تصمیم بگیرد و اهداف جدیدتری را برای زندگی اش تعریف کند.

این کارگردان نواختن زنگ سینما در مدارس را طرحی بکر و مفید دانست و اظهارداشت: به نظر من زنگ سینما باید در کنار زنگ ریاضی به عنوان یک زنگ واجب مطرح شود، البته در این میان باید به ظرفیت سینمای ایران برای تولید فیلم‌های ویژه کودکان و نوجوانان نیز توجه کرد.

وی تصریح کرد: به هر حال با مراجعه به خاطراتمان متوجه می‌شویم آثاری که در دوره نوجوانی دیده‌ایم تاثیرگذاری بالایی روی ما داشته‌اند و به اندازه قابل توجهی با کاراکترهای آنها همذات‌پنداری کرده‌ایم و این امر برای نوجوانانمان نیز مصداق پیدا می‌کند و علاوه بر ایجاد حس نشاط، پیامهای خوبی هم به آنها منتقل می‌کند.

کارگردان فیلم سینمایی"بیست و یک روز بعد"در بخش پایانی سخنانش به طرح مساله در خصوص چگونگی تقویت بخش بین‌المللی جشنواره کودکان و نوجوانان پرداخت و گفت: ما باید بتوانیم فیلم‌های برجسته‌ای که در سطح دنیا تولید می‌شوند را در این جشنواره اکران کنیم تا مخاطبان استفاده بیشتری از آن ببرند و فیلمسازان نیز به واسطه آشنایی با فیلم‌های روز دنیا از ظرفیت‌های کشورهای دیگر در امر تولید فیلم‌های ویژه گروه سنی کودک و نوجوان با خبر شوند.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *