رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نقد سازنده اساس بهبود عملکرد سازمانی است

12:11 - 17 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۵۹۶۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
عزیزی گفت: نقد سازنده اساس بهبود عملکرد سازمانی است و بهره گیری از نظام پیشنهادات کارکنان در مدیریت منابع انسانی راه‌گشای روشنی خواهد بود.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان لرستان، دوره آموزش بررسی جرایم ناشی از صدمات بدنی غیر عمدی در سالن کنفرانس دادگاه‌های عمومی و انقلاب خرّم آباد ، با حضور بارانی دادیار دیوان عالی کشور و شرکت 103 نفر از قضات استان، برگزار شد.

در ابتدای این دوره آموزشی قاضی رحیم عزیزی معاون منابع انسانی دادگستری کل استان لرستان گفت: با علم اینکه قسمت اعظم روابط در سازمان در قالب نقش‌ها و هنجارهای فردی و اجتماعی نشأت می‌گیرد و همچنین تعاملات بین سازمانی و درون سازمانی از ساختار روابط غیر رسمی و فرهنگ سازمانی منبعث می‌گردد، به ناچار شاغل هر شغل ایفاگر نقش‌هایی خواهد بود.

وی گفت: بنابراین بسیاری از صاحب نظران معتقدند که از روابط رسمی، روابط غیر رسمی متعددی ممکن است، بوجود آید، در این باره روند جامعه پذیری کارکنان شامل سه مرحله می‌شود، پیش از ورود، رویارویی و نهایتا" شکل پذیری، این فرآیند تأثیر جامعه پذیری را بر بهره وری، تعهد پذیری نسبت به اهداف ، سبک تصمیم گیریها ونهایتا" شیوه تکریم ارباب رجوع را مشخص می‌کند.

 عزیزی تشریح کرد: اجتناب کردن سازمان‌های بزرگ از داشتن افرادی که مرتبا" نواقص سازمانی را گوش زد می‌کنند، عملی واقع بینانه است، لیکن منطقی نیست که انتظار داشته باشیم افراد همه استانداردها و هنجارها را قبول داشته باشند. زیرا درصورت پذیرش بی چون چرا قطعا" سازمان به یک سازمان راکد و بی تفاوت تبدیل شود و در این حالت سطح تعهد و وفاداری کارکنان نسبت به علایق سازمان با چالش‌های جدی روبرو خواهد شد و زمینه ایجاد خلاقیت نیز از بین می‌رود.

معاون منابع انسانی دادگستری لرستان تاکید کرد: نقد سازنده اساس بهبود عملکرد سازمانی است و بهره گیری از نظام پیشنهادات کارکنان در مدیریت منابع انسانی راهگشای روشنی خواهد بود و همچنین نحوه اجرای دستورات را نیز اعتبار می بخشد، در این حالت دیگر مسئله دستورات آمرانه مطرح نیست بلکه پایبندی افراد به افکار سازمانی مطرح می‌شود، کارکنان در روند جامعه پذیری به خرد جمعی احترام می‌گذارند و آن را می‌پذیرند.

وی خاطرنشان کرد: رضایت شغلی، علاقه و وفاداری به سازمان و بالندگی کارکنان منوط به ایجاد محیطی است که مدیران‌، متولی و مسئول‌آن هستند، شناسایی عوامل ایجاد رضایت و دلایل نارضایتی کارکنان و نیز ارزیابی رضایت شغلی آنان به عنوان اقدامی کلیدی درجهت اهداف یادشده، نقشی بسزا و چشمگیر دارد.

 عزیزی متذکر شد: یادگیری هنجارهای جدید و شرح شغل رسمی و انتظاراتی که اداره یا سرپرستان جدید واحد از افراد دارند با فرآیند جامعه پذیر مرتبط است، راهنمایی و گرفتن بازخورد از محیط و رفتار خود توسط همکاران، سرپرستان، زیردستان، ارباب رجوع وسایر افرادی که اعضای جدید به نوعی با آنها در تماس می باشند، کمک فراوانی به انطباق فرد با محیط کاری می‌کنند، برداشتها قطعا" در بینش‌ها تأثیرات مستقیمی دارند.

وی گفت: بنابراین نقش آموزش کارکنان در برداشت و تلقی کارکنان از سازمان و اهداف سازمانی موثرترین اثر را دارد لیکن خوشبختانه با تلاشهای اداره آموزش دادگستری لرستان شاهد ارتقاء سطح کمی و کیفی آموزش‌ها به قضات و کارمندان هستیم و این مهم در بینش خدمتگذاری کارکنان در دو بعد رضایتمندی از شغل و تکریم ارباب رجوع بیشتر نمایان است.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *