روایتی از جلسه علنی که قرار بود غیرعلنی شود/ درخواستی با مدیریت نماینده تهران که بی جواب ماند

10:44 - 07 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۷۷۲۶
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
نقوی حسینی گفت: در ابتدای امر در کمیسیون امنیت ملی مجلس از نمایندگان سوال کننده از وزیر اطلاعات درخواست شد که با توجه به اینکه وزارت اطلاعات فعالیت های خود را در راستای نظارت و کنترل و اجرای تورهای اطلاعاتی به صورت مستمر انجام می دهد، سوال از وزیر محترم اطلاعات به صحن علنی مجلس منتقل نشود.
یسیسیسید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی با اشاره جلسه علنی مجلس در روز سه شنبه با حضور وزیر اطلاعات اظهار کرد: در ابتدای امر در کمیسیون امنیت ملی مجلس از نمایندگان سوال کننده از وزیر اطلاعات درخواست شد که با توجه به اینکه وزارت اطلاعات فعالیت های خود را در راستای نظارت و کنترل و اجرای تورهای اطلاعاتی به صورت مستمر انجام می دهد، سوال از وزیر محترم اطلاعات به صحن علنی مجلس منتقل نشود.

وی ادامه داد: اما از آنجاییکه نمایندگان حق دارند موافقت یا مخالفت خود را در تمام زمینه ها از جمله طرح سوال وزیر در صحن علنی مطرح کنند فلذا نمایندگان سوال کننده از وزیر اطلاعات اعلام کردند که تمایل دارند سوال از وزیر را به صحن علنی بکشانند.

نقوی حسینی تصریح کرد: نهایتا هیئت رئیسه مجلس سوال از وزیر اطلاعات را اعلام وصول کرد و این سوال در صحن علنی مجلس مطرح شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در صحن علنی مجلس نیز درخواست اولیه این بود که جلسه به صورت غیرعلنی باشد و وزیر محترم اطلاعات نیز با غیرعلنی بودن جلسه موافق بود و حتی درخواستی را در این رابطه مطرح کرد و تصریح داشت که در طرح سوال مطالبی وجود دارد و همچنین مباحثی را می خواهد در پاسخ به این سوال مطرح کند که اگر جلسه طرح سوال به صورت غیرعلنی باشد مطلوب تر است.

نقوی حسینی تصریح کرد: در بین طرح سوال از وزیر اطلاعات وقتی مطالب مقدماتی از سوی وزیر محترم و سوال کنندگان مطرح شد جمعی از نمایندگان با 15 امضاء که آقای نعمتی آنها را مدیریت می کرد درخواست غیرعلنی شدن جلسه را مطرح کردند که در این مرحله وزیر محترم اطلاعات مخالفت خود را ابراز داشت و بیان کرد که چون سوال به صورت علنی مطرح شده و نکاتی در آن وجود دارد که نیاز به پاسخ و روشن گری دارد باید ادامه جلسه نیز به صورت علنی باشد.

یسیسی

بر اساس گزارش میزان، سوال مشترک کریمی قدوسی، حسن نوروزی و حاجی دلیگانی از وزیر اطلاعات از هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی جهت بررسی به کمیسیون امنیت ملی ارجاع داده شده بود و در جلسه سه شنبه 13 مهرماه مورد بررسی قرار گرفت.

حاجی دلیگانی به نمایندگی از نمایندگان سوال کننده در توضیح سوال با اشاره به برنامه جدی استکبار برای نفوذ در کشور ادامه داد که استفاده از ظرفیت دانشگاه با عناوین برگزاری همایش های علمی و همچنین بهانه های همچون فعالیت در حوزه های هنری و فر هنگی کشور از موضوعاتی است که اخیرا شدت گرفته و متاسفانه رفت و آمده و قراردادهایی به امضا رسیده است لطفا گزارشی از اقدامات پیشگیرانه وزارتخانه در حوزه نفوذ بیان کنید و در خصوص سفر اخیر جیمز داباکیس سناتور آمریکایی به ایران، قرارداد همکاری بنیاد ملی، بازی های رایانه ای با شرکت فرانسوی گیم کانکشن و سفر طولانی مدت رئیس یکی از دانشگاه ها به کشورهای خارجی توضیح دهید؟

حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی، وزیر اطلاعات در پاسخ با اشاره به این مسئله که معمولا سرویس های اطلاعاتی کشورها در صدد نفوذ بر می آیند و به دنبال اطلاعات حساس هستند و مقاصد مشخص دارند، ادامه داد که وزارت اطلاعات همواره این حساسیت ها را نسبت به پروژه نفوذ عناصر اطلاعاتی داشته، دارد و خواهد داشت.

یسیسی

وی ادامه داد: در اصل این وزارتخانه به نفوذ عوامل بیگانه کاملا حساسیت داشته و در مورد مصادیق آن نیز اشراف اطلاعاتی دارد و تا کنون موردی نداشتیم که فردی با مأموریت اطلاعاتی وارد کشور شده باشد مگر آنکه در چتر اطلاعاتی مامورین ما بوده باشد. در مورد مصادیق نیز آقای جیمز داباکیس که از سناتورهای ایالتی است در قالب توریست درخواست روادید کرده و وارد ایران شده و با اشراف اطلاعاتی نیروهای ما بدون هیچ ارتباط با شرکت دولتی یا خصوصی از کشور خارج شده است ایشان یک بار هم در سال 1390 به ایران آمده بود.

حجت الاسلام و المسلمین علوی اظهار کرد: در خصوص همکاری بنیاد ملی بازی های رایانه ای با شرکت فرانسوی گیم کانکشن نیز با توجه به اینکه تولیدکنندگان بازی های رایانه ای در کشورمان عملکرد بسیار خوبی داشته اند و توجه تولیدکنندگان بازی های رایانه ای دنیا را به خود جلب کرده اند شرکت مزبور که یک موسسه خصوصی است و ارتباطی با دولت ها ندارد و قرار است در اردیبهشت ماه سال 1396 نشستی در جمهوری اسلامی ایران داشته باشد و اعلام کرده اند می خواهند برای بازی های ایرانی بازاری تعریف کنند و ما از این طریق می توانیم شاخص ها و ویژگی های فرهنگی کشورمان را در قالب بازی های رایانه ای به دنیال منتقل کنیم. در این خصوص بخش ضد جاسوسی وزارت در همه همایش ها و نشست هایی که جمهوری اسلامی ایران میزبان آنهاست فعال است و بررسی می کند که مدعوین این همایش ها در حوزه تخصصی خود شرکت می کنند و یا در پوشش همایش ها بدنبال جاسوسی هستند و ما مراقبت لازم را در این حوزه داشته و حساسیت های بالایی داریم.

حجت الاسلام و المسلمین علوی در خاتمه خاطر نشان کرد: در خصوص سفر یکی از روسای دانشگاه ها به کشورهای خارجی، موردی از ارتباط وی با سرویس ها و یا ارتباط سرویس ها با این مسئول، علی رغم بررسی ها نداشتیم و در این زمینه مراقبت های لازم را انجام خواهیم داد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *