گزارش میزان از کارمندان و مجریان اخراج شده "صدای آمریکا"/ از کاهش بودجه به سبب ریزش مخاطب تا رسوایی‌های اخلاقی

10:56 - 19 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۷۵۱۸
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
یکی از نکات بارز در صدای آمریکا میزان خروجی نیروها از این شبکه رسانه‌ای است؛ نیروهایی که هرازگاهی به دلایل مختلف اعم از اختلافات سیاسی و یا گاف های رسانه ای و یا حتی رسوایی‌های اخلاقی، از صدای آمریکا خارج می‌شوند.
گروه سیاسی : صدای آمریکا یا VOA جز آن دسته از رسانه‌هایی است که در ارائه اخبار مغرضانه ، کذب و وارونه در رابطه با جمهوری اسلامی، سرآمد است؛ گردانندگان این رسانه در ارائه اخبار تحریف شده از ایران به قدری بی‌مبالاتی به خرج داده‌اند که برای  مخاطبان حالتی طنزگونه پیدا کرده‌اند. 

گزارش میزان از کارمندان و مجریان اخراج شده

اما یکی از نکات بارز در صدای آمریکا میزان خروجی نیروها از این شبکه رسانه‌ای است؛ نیروهایی که هرازگاهی به دلایل مختلف اعم از اختلافات سیاسی و یا گاف های رسانه ای و یا حتی رسوایی‌های اخلاقی، از صدای آمریکا خارج می‌شوند.

در ادامه به برخی از کارمندان و مجریانی که در سال‌های اخیر به دلایل مختلف از صدای آمریکا اخراج شده‌اند اشاره می‌کنیم:

کوروش صحتی

هفته پیش بود که کوروش صحتی کارمند قراردادی صدای آمریکا به سبب آنچه که اختلافات داخلی عنوان شده است، پس از 9 سال از صدای آمریکا خارج شد؛ وی در صفحه فیس بوکش علت این خروج را تکمیل تحصیلات دانشگاهی عنوان کرد؛ البته نامبرده پیش تر در سال 1390 نیز از صدای آمریکا اخراج شده بود اما پس از مدت کوتاهی دوباره به این شبکه بازگشته بود.

علت اخراج صحتی در سال 1390 مرتبط با سیاست‌های رامین عسگرد رئیس وقت VOA در استخدام امیرعباس فخرآور بود؛ فردی که حضورش با مخالفت افرادی همچون صحتی و چالنگی مواجه شده بود.

گزارش میزان از کارمندان و مجریان اخراج شده

صحتی که از اغتشاشگران فتنه 78 بود، پس از آزادی از زندان با کمک دلالان فعال در سفارت آمریکا در کشورهای منطقه از جمله دوبی و استانبول، راهی آمریکا شد و در آنجا ضمن دریافت سهمیه تحصیلی دانشگاه جورج میسن در ایالت ویرجینیا، به صورت قراردادی به استخدام صدای آمریکا درآمد.

برخی معتقدند علت خروج مجدد صحتی از صدای آمریکا، ناکامی او در ماجرای اعدام تروریست‌های تکفیری غرب کشور بود؛ صحتی مدعی ارتباط با برخی از این تروریست‌ها بود و چنین تبلیغ می‌کرد که می‌تواند با هجمه سازی حقوق بشری علیه ایران از اعدام این تروریست‌ها جلوگیری کند؛ غافل از اینکه نظام جمهوری اسلامی در مقوله حفظ امنیت مردم ایران به هیچ وجه اسیر فضاسازی‌ها و شانتاژهای غول های رسانه ای دول استکباری نمی‌شود.

کوروش صحتی همچنین  در دوره‌ای به همکاری با "فریبا داوودمهاجری" در پروژه ترویج بی بندوباری و بی عفتی در ایران مبادرت ورزید؛ برنامه پروژه مزبور راه انداختن کمپین‌هایی در شبکه های اجتماعی با مضمون و درون مایه هرزه نگاری و هرزه گری بود که البته گردانندگان آن، توفیق چندانی نیافتند. 

جمشید چالنگی

یکی دیگر از مجریان صدای آمریکا که اخراجش از این شبکه بسیار خبرساز شد، جمشید چالنگی بود؛ ماجرای اختلافات او با رامین عسگرد رئیس وقت صدای آمریکا در سال 90 بسیار حاشیه ساز بود و موجب شد افشاگری‌هایی از جانب او علیه گردانندگان این شبکه معاند مطرح شود.

گزارش میزان از کارمندان و مجریان اخراج شده

چالنگی که مجری برنامه "تفسیر خبر" صدای آمریکا بود از فرمان رئیسش یعنی رامین عسگرد در بکارگیری امیرعباس فخرآور، به عنوان کارشناس در برنامه‌اش، تخطی کرد و همین امر موجبات اخراج او را فراهم آورد؛ فخرآور از عناصر نشان‌دار دستگاه‌های جاسوسی آمریکاست که بارها در مقاطع زمانی مختلف از ضرورت حمله آمریکا به ایران سخن گفته است؛ امری که حتی با انتقاداتی از سوی نیروهای اپوزیسیون نیز مواجه شده است.

البته در زمان اخراج جمشید چالنگی از صدای آمریکا این بحث در محافل اپوزیسیون مطرح شده بود که برکناری وی توسط واحد حفاظت صدای آمریکا، به دلیل شکایت ستاره درخشش از تعرض وی صورت گرفته است.

رودابه بختیاری

یکی دیگر از کارکنان صدای آمریکا که در زمان مدیریت رامین عسگرد، طعم اخراج را کشید رودابه بختیاری بود؛ در سال 91 رسانه های وابسته به اپوزیسیون خبر دادند که در پی درگیری لفظی شدید بین وی و "سارا ولی نژاد" یکی دیگر از پرسنل صدای امریکا، "رودی بختیار" توسط مامورین امنیتی صدای امریکا دستگیر و به بیرون از ساختمان فرستاده شد. وسایل شخصی این کارمند صدای امریکا نیز در بیرون از ساختمان شبکه در یک کیسه نایلونی به وی تحویل داده شد.

محسن سازگارا

یکی دیگر از خروجی‌های صدای آمریکا در زمان مدیریت رامین عسگرد، محسن سازگارا بود؛ فردی که در ایام فتنه 88 خود را هم ردیف با "جین شارپ" و "مایکل لدین" تئوریسین کودتای مخملی قلمداد می‌کرد اما پس از فروکش کردن آتش فتنه 88 و ریزش مخاطبان برنامه اش در صدای آمریکا، عذرش توسط گردانندگان این شبکه خواسته شد.

احمد باطبی

احمد باطبی از اغتشاشگران فتنه 78 بود که راهی آمریکا شد و به دریوزگی و کاسه لیسی محافل اپوزیسیون پرداخت؛ وی که در سال 2008 به استخدام صدای آمریکا درآمده بود، پس از اختلاف با امیرعباس فخرآور(از مهره‌های رسانه‌ای سیا) مجبور به ترک VOA شد؛ باطبی در زمان اخراج از صدای آمریکا، متهم به همکاری با نهادهای اطلاعاتی ایران نیز شد و در این زمینه از یکی از همسران بیشمار! وی به نام "تارا نیازی" نیز توسط نهادهای جاسوسی آمریکا، بازجویی به عمل آمد. 

گزارش میزان از کارمندان و مجریان اخراج شده

سیامک دهقانپور

در اوایل سال 1394، سیامک دهقانپور مجری برنامه افق صدای آمریکا از کار برکنار شد؛ برخی علت اخراج او را، اخاذی‌اش از میهمانان برنامه افق اعلام کردند؛ پس از اخراج دهقانپور عناصر بدنامی همچون داوود مهاجری به حمایت از او برخاستند.

گزارش میزان از کارمندان و مجریان اخراج شده

سیاووش آذری

یکی دیگر از اخراجی‌های صدای آمریکا،" سیاووش آذری" نام دارد؛ فردی که این روزها در شبکه‌های لس آنجلسی روزگار می‌گذراند؛ وی برخلاف چالنگی و بختیاری و باطبی و سازگارا از جمله اخراجی های دوره مدیریت ستاره درخشش محسوب می‌شود؛ دوره ای که بسیاری از کارکنان صدای آمریکا به سبب کمبود بودجه، اخراج شدند.  

سیاووش آذری عضو اخراجی رسانه دولتی آمریکا، سال گذشته طی مصاحبه‌ای به افشاء آنچه که در پشت پرده صدای آمریکا می گذرد، مبادرت ورزید؛ وی از فساد، سانسور، بودجه محدود و سایر مشکلات و معضلات VOA سخن گفت و اعلام کرد که "هرکس که در زدوبندهای سران بخش فارسی صدای آمریکا همکاری نکند، اخراج می‌شود".

به نظر می‌رسد با توجه به ریزش مخاطبان صدای آمریکا و کاهش بودجه درنظر گرفته شده از سوی کنگره آمریکا برای این شبکه رسانه‌ای، باز هم شاهد سیل اخراجیان از آن باشیم؛ البته یکی از عمده دلایل اخراج ها در صدای آمریکا رسوایی های اخلاقی کارکنان و مدیران آن است؛ فارغ از ماجرای جمشید چالنگی و ستاره درخشش که در زمان خود سروصدای زیادی به پا کرد؛ چندی پیش خبر رسوایی اخلاقی مهدی فلاحتی و الهام ستاکی نیز موجبات سرافکندگی بیش از پیش گردانندگان صدای آمریکا را نیز فراهم آورد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *