تروریست‌ها تفاوتی بین ریاض و مکه قائل نیستند/خطای راهبردی غرب در استفاده ابزاری از تروریسم

12:22 - 12 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۴۸۳۹
حسین امیرعبداللهیان معتقد است سیاست غلط غرب در استفاده ابزاری از تروریسم در قبال تحولات منطقه و بویژه در عراق، یمن، سوریه و لیبی عامل اصلی تقویت تروریسم است. از نظر او، مهاجرت اتباع کشورهای مختلف از جمله اروپا به سوریه و بازگشت تروریست‌های دارای هویت غربی به اروپا منشاء حملات تروریستی به‌شمار می‌رود.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از جام جم، حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل و معاون سابق عربی - آفریقایی وزیر امور خارجه است که ناگفته‌های بسیاری درباره بحران‌های منطقه‌ای دارد.

او در گفت‌وگویی به بررسی دلایل و ریشه‌های تروریسم در اروپا پرداخته و از علت گره زدن تروریسم به اسلام در چارچوب پروژه اسلام‌هراسی سخن گفته است.

این روزها شاهد دست و پنجه نرم کردن سرویس‌های امنیتی در اروپا با عوامل تروریستی هستیم. فکر می‌کنید دلیل شدت گرفتن حملات تروریستی به اروپا چیست؟

خطای راهبردی غرب (آمریکا و بخشی از اروپا) در استفاده ابزاری از تروریسم ریشه اصلی رشد تروریسم در اروپا و غرب به حساب می‌آید. در تحولات سال‌های اخیر منطقه از جمله افغانستان، عراق و بویژه سوریه برخی کشورهای غربی از جمله فرانسه، آمریکا و انگلیس بصورت علنی از توسل به زور و راهکار نادرست نظامی و امنیتی دفاع کردند.

آمریکا از ترویسم خوب و بد سخن می‌گوید، داعش را مدیریت می‌کند تا اهدافش را در منطقه محقق سازد. این کشور با حضور 140 هزار نظامی در عراق و استقرار طولانی نتوانست با تروریسم مبارزه کند، اکنون نیز غربی‌ها در قبال سوریه خطای جدید را مرتکب شده و معارضان به اصطلاح معتدل را مسلح کرده و آنها در هم‌پیمانی با گروه‌های تروریستی شناخته‌شده‌ای چون القاعده، داعش و جبهه النصره وارد عمل کرده‌اند. در واقع آمریکا و بخشی از جهان غرب با موضوع تروریسم در قبال منافع خود بازی می‌کند و با این رفتار نادرست از عوامل رشد ترویسم به حساب می‌آید.

چرا جوامع غربی سعی دارند تروریسم را به اسلام گره بزنند؟ آیا می‌توان تلاش آنها را در این راستا برای منحرف کردن افکار عمومی از حمایت‌هایشان از تروریسم تلقی کرد؟

پیروزی انقلاب اسلامی ایران در دهه 70 میلادی و پیام استکبارستیزی جمهوری اسلامی ایران و حمایت از محرومان و مستضعفان شوک جدی را به نظام سرمایه‌داری غرب وارد ساخت، بحران سیاسی اجتماعی در بلوک شرق منجر به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شد و بحران کاپیتالیسم غرب را با بی‌هویتی و ناکارآمدی‌های فراوان مواجه ساخت. از سوی دیگر رشد جهنده علمی جمهوری اسلامی ایران، تاثیر گفتمان انقلاب اسلامی در منطقه و جهان و تبدیل شدن انقلاب اسلامی به پدیده‌ای موفق، کارآمد و نوین در جهان معاصر و تعارض آن با منافع سرمایه‌داری منجر به تلاش دشمنان در القای ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی گردید. حمایت‌های پنهان و آشکار از تروریسم و ایجاد و تقویت گروه‌های تروریستی از دل جوامع اسلامی با هدف اسلام‌هراسی و منحرف‌کردن جهان از اسلام رحمانی صورت گرفت.

همان‌طور که اشاره کردید، سیاست غربی‌ها در خاورمیانه و در قبال تحولات منطقه منشأ حملات تروریستی در اروپا است. چرا این کشورها در راهبردهای خود در غرب آسیا تجدیدنظر نمی‌کنند؟

سیاست غلط غرب در استفاده ابزاری از تروریسم در قبال تحولات منطقه و بویژه در عراق، یمن، سوریه و لیبی عامل اصلی تقویت تروریسم است، مهاجرت اتباع کشورهای مختلف از جمله اروپا به سوریه و بازگشت تروریست‌های دارای هویت غربی به اروپا منشأ حملات تروریستی به‌شمار می‌رود. امروز فرانسه بیش از هر کشور دیگری در اروپا هدف حملات داعش است و فراموش نکنیم که در تحولات سوریه، فرانسه تندترین مواضع را در حمایت از گروه‌های مسلح بی مسئولیت و برخی گروه‌های تروریستی اتخاذ کرد.

البته ما از آنچه در فرانسه، اروپا و غرب آسیا و کل جهان توسط تروریست‌ها انجام می‌شود منزجر هستیم وآن را قویا تقبیح و محکوم می‌کنیم. تروریسم مسلمان و غیرمسلمان نمی‌شناسد تروریست‌ها به‌دنبال ویرانی و ناامن کردن منطقه و جهان هستند. برای تروریست‌ها دمشق، بغداد، پاریس و واشنگتن و... هدف واحدی است و تفاوتی بین ریاض و و مکه که سرزمین امن الهی است قائل نیستند پس باید برای مبارزه واقعی با تروریسم متحد باشیم. از یاد نباید برد که اسلام دین رحمانی است تروریست‌ها اسلام را پوشش خود قرار داده‌اند در حالی که هیچ بویی از اسلامیت و انسانیت نبرده‌اند سر بریدن نوجوانی در سوریه و کشیش فرانسوی مصداق اخیر این سخن است.

این را هم اضافه کنم که جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین قربانی تروریسم به‌شمار می‌رود متاسفانه گروهک منافقین که بزرگ‌ترین جنایات تروریستی را در ایران مرتکب شد و مورد حمایت غرب و صدام بود خسارات فراوانی را به مردم ایران و عراق وارد ساختند و همچنان مورد حمایت غرب و آمریکا هستند در سال‌های اخیر هم مستشاران نظامی ایران مهم‌ترین نقش را در کمک به مبارزه با تروریسم در منظقه و بویژه در سوریه و عراق داشته‌اند.

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *