تاكيد بر گسترش روابط دو كشور در حوزه‎های قضايی و مبارزه با فساد

8:53 - 26 تير 1395
کد خبر: ۱۹۷۸۶۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
قاضی سراج كه در راس هياتی به دعوت رئيس كميته تحقيق و بازرسی جمهوری ارمنستان به اين كشور سفر كرده بود، بر گسترش روابط دو كشور در حوزه‎های قضايی و مبارزه با فساد تاکید کرد.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی ، به نقل از  روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور ، ناصر سراج كه در راس هياتي به دعوت رييس كميته تحقيق و بازرسي جمهوري ارمنستان به اين كشور سفر كرده بود، با هويك آبراهاميان نخست وزير ارمنستان ديدار و گفت‌وگو كرد.
 
نخست وزير ارمنستان ضمن ابراز خرسندی از سفر رييس سازمان بازرسي كل كشور و هيات همراه اظهار داشت كه خوشبختانه در سالهاي اخير سفر مقامات عالي دو كشور  رو به رشد بوده و ارتباطات بسيار خوبي در جهت تحكيم هرچه بيشتر اين روابط صورت گرفته است.
 
وی همچنین ابراز اميدواري نمود كه همكاري هاي دوجانبه بین دو كشور  در همه زمينه ها بويژه حوزه هاي قضائي ، نظارت و بازرسي و ضدفسادي گسترش يابد.
 
در ادامه ناصر سراج ضمن تقدير از دولت و ملت خونگرم ارمنستان بابت ميهمان نوازي صميمانه و بسيار خوب از هيات اعزامي از سازمان بازرسي كل كشور و قدرداني از دكتر هوسپيان رييس كميته تحقيق و بازرسي اين كشور، إعلام نمود كه حامل سلام گرم مقامات ايراني به ويژه رياست قوه قضاييه و نيز معاون اول محترم رياست جمهوري است.
 
وي ضمن مثبت ارزيابي كردن ديدارهاي انجام گرفته در روزهاي قبل به خصوص با همتاي ارمني و وزير دادگستري و رييس آمبودزمان اين كشور و همچنین امضا سند يادداشت تفاهم ميان بازرسي كل كشور جمهوري إسلامي ايران و كميته تحقيق و بازرسي جمهوري ارمنستان، با اشاره به جايگاه دو كشور در منطقه بر تبادل تجربيات و اطلاعات در حوزه‌هاي ذي ربط از جمله أمور نظارت، بازرسي، مقابله با سوء جريانات اداري و مالي و مبارزه با فساد و نيز فعاليتهاي آمبودزماني تاكيد كرد و گفت خوشبختانه اين دو نهاد با داشتن حوزه‌های کاری مشترک  مي‌توانند در راستای مساعدت به یکدیگر اقدام نمايند.
 
ناصر سراج با اشاره به فعاليتهاي دوجانبه، منطقه‌اي و بين المللي سازمان بازرسي كل كشور گفت که سازمان متبوعش تا كنون با دستگاههاي ضدفسادي و آمبودزماني كشورهاي مختلف از جمله دانمارك، چين، اندونزي، تركيه، عراق، پاكستان و چند كشور ديگر يادداشت تفاهم همكاري امضاء كرده است، وی همچنین اظهار نمود در حوزه فعاليتهاي آمبودزماني يكي از اقدامات اين سازمان، رسيدگي به شكايت مردمي و صيانت از حقوق شهروندي و مدني است.
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به عضويت سازمان در انجمن  آمبودزمان آسيايي ،موسسه آمبودزمان بين المللي و انجمن بين المللي مسئولين مبارزه با فساد، ابراز اميدواري نمود كه تجربيات ارزنده سازمان را در اختيار كميته تحقيق و بازرسي ارمنستان گذاشته و متقابلا از تجربيات اين كشور نيز بهره‌مند خواهد شد.
 
در ادامه این دیدار قاضی سراج اظهار داشت: همسايگان كشور جمهوري إسلامي ايران همگي مسلمان هستند و تنها كشور غير مسلمان، ارمنستان است اما علاقمندي مردم ايران به أقليت ارامنه و مراودات خوب و تاريخي دو ملت، موجب گرديده تا دولت جمهوري إسلامي ايران و مقامات ذي ربط أهميت ويژه اي به گسترش روابط در حوزه هاي مختلف سياسي ، اقتصادي و فرهنگي قائل شده و در حوزه هاي قضائي ،ضدفسادي و آمبودزماني نيز كه هدف وي از اين سفر مي باشد با امضاء اين يادداشت تفاهم و تفاهم نامه‌هاي قبلي خصوصا در امر معاضدت قضائي، استرداد محكومين و مجرمين روابط دوجانبه معنا و مفهوم عميق‌تري بگيرد.
 
وی با اشاره به موافقتنامه لغو رواديد اتباع دو كشور كه اخيراً توسط هيات دولت جمهوري إسلامي ايران نيز به تصويب رسيده است، تصریح کرد: با اين اتفاق مهم، تعداد بيشتري از هموطنان و اتباع إيراني يكي از مقاصد سفرهاي توريستي خود را كشور ارمنستان انتخاب خواهند كرد و اين امر مستلزم آن است كه مقامات اين كشور بسترهاي موجود را تقويت و إمكانات لازم را در اختيار شهروندان إيراني قرار دهند و از حقوق آنها در حوزه هاي مختلف بويژه أمور قضائي و آمبودزماني حمايت كنند.
 
سراج با تشكر ويژه از نخست وزير ارمنستان كه نقش ارزنده‌اي در امضای موافقتنامه لغو رواديد ميان اتباع دو كشور داشته است ، إظهار داشت : متاسفانه برخي از اتباع إيراني كه با قوانين و مقررات كشور ارمنستان آشنايي كافي نداشته اند هم أكنون يا در زندان بسر ميبرند و يا منتظر رأي محاكم اين كشور هستند، عليرغم اينكه عموما اين أفراد به دليل ناآگاهي از قوانین، بيگناه هستند همچنین أطاله داردرسي در محاكم اين كشور سبب گرديده است تا مشكلات زيادي براي اين عده از اتباع إيراني و خانواده هاي آنها و نيز سفارت ايران در ارمنستان بوجود آورد.
 
در ادامه هويك آبراهاميان إظهار کرد: در أسرع وقت موضوع را پيگيري نموده و قول مساعد داد که مشكلات چند نفر از اتباع إيراني كه در زندان بسر مي برند و يا از ارمنستان ممنوع الخروج شده‌اند را بررسی و رفع نمايد. وي گفت همواره اينگونه موارد مورد توجه مقامات ارمنستان است تا هرگز بر روي روابط دو كشور تأثير منفي نداشته باشد.
 
گفتنی است در پایان این سفر، ابراهیم شاهرخیان معاون برنامه‎ریزی و امور مجلس سازمان نیز با کفیل دادستان کل جمهوری ارمنستان به دیدار و گفتگو پرداخت.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *