آیا سونامی "استعفاهای پانامایی" به پاكستان هم خواهد رسید؟

10:02 - 28 فروردين 1395
کد خبر: ۱۶۰۹۴۷
مدت زیادی از افشاگری های یك موسسه حقوقی پانامایی درباره فسادهای مالی رهبران، چهره های شناخته شده و شخصیت های مطرح جهان نمی گذرد و در این فاصله كوتاه، موج های ویرانگر ناشی از این سونامی، نخست وزیران اوكراین و ایسلند و وزیر صنایع اسپانیا را مجبور به استعفا كرده است.
آیا سونامی  به گزارش سرویس بین الملل همچنین برخی مقامات عالی بانك های اروپایی هم مجبور به كناره گیری از سمت خود شده اند.

در فهرست بلندبالای افشا شده از سوی موسسه پانامایی موسك فونسكا نام اعضای خانواده محمد نواز شریف نخست وزیر پاكستان هم دیده می شود و بسیاری از مردم و مخالفان نخست وزیر این سوال مطرح می كنند كه فرزندان نواز شریف این همه دارایی را از كجا و با حمایت چه كسی بدست آورده اند. نوك پیكان های انتقادها و حملات سیاسی به سمت نواز شریف نشانه رفته است.

رئیس جمهوری آرژانتین، رئیس جمهوری اوكراین و نخست وزیر پاكستان، از جمله مقاماتی هستند كه این روزها بر لبه تیغ اسناد پاناما راه می روند.

انتقادها به ویژه از سوی احزاب و گروه های سیاسی و مذهبی مخالفت وپرتعداد دولت پاكستان از نخست وزیر كشور به خاطر فسادهای مالی ادعا شده علیه وی از سوی موسك فونسكا از همان نخستین روز انتشار اسناد افشاگرانه آن آغاز شده و هر روز گسترده تر از روز قبل ادامه دارد.

عمران خان رهبر جزب تحریك انصاف، طاهر القادری رهبر حزب تحریك عوامی، سراج الحق رهبر حزب جماعت اسلامی، چودری پرویز الهی رهبر حزب مسلم لیك شاخه قائد اعظم و برخی چهره های برجسته حزب مردم و حزب متحده قومی از احزاب سیاسی بزرگ پاكستان از جمله افراد و احزابی هستند كه موج حملات انتقادی علیه نواز شریف را آغاز كرده اند. برخی از آنان آشكارا خواستار كناره گیری نخست وزیر هستند و برخی هم سیاست های نادرست و اشتباهات نواز شریف را عامل چالش ها و مشكلات فراوان پاكستان می دانند.

نخست وزیر پاكستان چند روز پس از افشاگری های پاناما، سفر خود را به تركیه برای شركت در نشست بسیار مهم سران سازمان همكاری اسلامی لغو كرد و بجای سفر به تركیه، به لندن رفت؛ جایی كه گفته می شود بسیاری از دارایی ها اعضای خانواده او بصورت شركت ها و یا املاك مختلف در آنجا قرار داد.

دولت پاكستان اعلام كرده است كه نخست وزیر این كشور برای انجام معاینات پزشكی به لندن رفته زیرا او سال ها است كه از بیماری قلبی رنج می برد.

همزمان با سفر نواز شریف به لندن، حسن نواز و حسین نواز دو نفر از فزندان او كه نام آنها نیز در فهرست های پاناما دیده می شود، در لندن حضور دارند. نام مریم نواز دختر نواز شریف هم در این فهرست وجود دارد.

تمام منتقدان و مخالفان سیاسی نواز شریف و حتی بسیاری از رسانه های پاكستان این گونه عنوان می كنند كه نواز شریف برای رهایی و فرار از رسوایی ایجاد شده درپی افشاگری شركت پانامایی، به لندن رفته و قرار است در آنجا دیدارهایی مخفیانه از جمله با آصف علی زرداری رئیس جمهوری سابق پاكستان رهبر حزب مردم داشته باشد. نام برخی اعضای ارشد حزب مردم هم در اسناد پاناما دیده می شود.
 
"جان كربی" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا در واكنش به افشاگری های اخیر علیه نخست وزیر پاكستان و اعضای خانواده او در پاسخ به این سوال خبرنگاران كه ' آیا آمریكا با وجود این رسوایی، همچنان از نخست وزیر پاكستان حمایت می كند یا اینكه ترجیح می دهد او استعفا كند؟' گفته است: هرگونه تصمیم در این باره باید از سوی مردم پاكستان اتخاذ شود.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریكا در عین حال تاكید كرده است كه واشنگتن همواره موارد فساد مالی را از جمله موارد بسیار جدی می داند زیرا فساد مالی می تواند به افزایش تروریسم و بی ثباتی های اقتصادی منجر شود.

نخست وزیر دولت پاكستان چند روز قبل و در اقدامی پیشدستانه و فرار به جلو، در یك نطق تلویزیونی دستور تشكیل یك كمیسیون قضایی برای تحقیق در باره صحت و سقم اسناد افشا شده از سوی موسسه پانامایی را صادر كرد اما وزیر كشور پاكستان روز چهارشنبه اعلام كرد كه تا كنون با پنج نفر از قضات ارشد برای هدایت این كمیسیون قضایی برای انجام تحقیقات در این زمینه تماس گرفته شده اما آنها، بدون ارائه دلیل مشخص، از پذیرفتن این مسئولیت خودداری كرده اند.

وقتی صجت از استعفای مقامات عالی درپی رسوایی های گوناگون به میان می آید، معمولا نام كشورهای دمكراتیك در ذهن تداعی می شود. پاكستان هم خود را یك كشور دمكراتیك می داند و اكنون با توجه با افزایش فشارهای سیاسی علیه نخست وزیر، باید منتظر واكنش های بعدی دولت اسلام آباد و مردم، احزاب و گروه های پاكستان بود.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *