سرقت اینترنتی از تجار با یک حرف اضافه

18:20 - 28 اسفند 1394
کد خبر: ۱۵۱۱۲۳
کلاهبرداران آفریقایی تنها با یک حرف اضافه اینترنتی هزاران دلار از پول های تجار را به سرقت می برند.
کلاهبرداری نیجریه‌ای یکی دیگر از روش‌های سرقت اینترنتی است که در سال اول شناسایی، 10 درصد جرایم اینترنتی کشور را به خود اختصاص داد. معمولا طعمه‌های این روش تجار و بازرگانان هستند که براحتی و برای لحظه‌ای غفلت میلیون‌ها و میلیاردها تومان سرمایه‌شان را به کلاهبرداران ناپیدا می‌دهند.
 
 این روش که از سال 90 در کشور ما با شکایت چند تاجر شناسایی شد مجرمان اینترنتی بانفوذ به نشانی پست الکترونیکی این افراد از دادوستد آنها با شرکت‌های بین‌المللی باخبر می‌شوند. مجرمان ابتدا پست الکترونیکی مشابه شرکت با تغییراتی کوچک در یک یا دو حرف ساخته و با مشتری وارد گفت‌وگو می‌شوند.
 
آنها هنگامی که قرار است فرد خریدار پول را واریز کند با پست الکترونیکی جعلی شماره حساب خود را  به جای شرکت فروشنده ارسال می کنند و از فرد تاجر می خواهند پول را به این حساب جدید بریزد.  فرد تاجر نیز که متوجه تغییر کوچک در نشانی پست الکترونیکی نمی‌شود هزاران دلار را به حساب کلاهبرداران می‌ریزد.
 
چند روزی که از واریز پول به حساب شرکت گذشت و تماسی با تاجر برقرار نمی‌شود او به موضوع مشکوک شده و در تماس با شرکت متوجه کلاهبرداری و واریز پول به حساب کلاهبرداران به جای شرکت می‌شود. به دلیل فعالیت این کلاهبرداران در کشورهای دیگر شناسایی و دستگیری آنها امری محال است.
 
چون این جرم ابتدا از سوی اتباع کشور نیجریه رخ داد به این روش کلاهبرداری نیجریه‌ ای‌ می گویند. این جرم بیشتر از سوی اتباع آفریقایی در کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا رخ می‌دهد و با وجود تلاش شبانه‌روزی پلیس فتا هنوز هم تعدادی از پرونده‌های کلاهبرداری نیجریه‌ای به دلیل فرار مجرمان به کشورهای مختلف بی‌نتیجه مانده است.
 
بهترین روش برای جلوکیری از قرار نگرفتن در دام این کلاهبرداران توجه کردن به آدرس ایمیل شرکت طرف معامله است. مجرمان این جرم بیشتر مواقع تنها یک حرف  را تغییر داده تا نقطه ای را به آدرس اصلی اضافه کرده و ایمیل چغلی می سازند. البته روش دوم برای قرار نگرفتن در دام این کلاهبرداران خودداری از جواب دادن ایمیل شرکت از طریق replay است. بعتر است عر ایمیلی که دریافت می کنید جواب ان را با وارد کردن آدرس اولیه و اصلی شرکت  پاسخ دهید. همچنین در تماس کوتاهی از ارسال و دریافت ایمیل مطمن شوید تا در دام کلاهبرداران نیجریه ای گرفتار نشده و هزاران دلار سرمایه شما سرقت نشود.

سرهنگ حسن رمضانی
معاون امور حقوقی و بین الملل پلیس فتا




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *