رسیدگی به 53 هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف کردستان

20:30 - 22 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۸۲۵۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
گروسی گفت: از اول امسال تا بهمن ماه ۵۳ هزار ۴۲۹ پرونده به شورا های حل اختلاف استان ارجاع داده شد که از این تعداد ۵۳ هزار پرونده مخدومه گردیده است.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان کردستان، علی اکبر گروسی رئیس کل دادگستری کردستان در همایش هم اندیشی اجرای قانون جدید شوراهای حل اختلاف و تجلیل از کارکنان، اعضاء و دبیران شورای حل اختلاف کردستان که با حضور معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس شوراهای حل اختلاف کشور در سالن اجتماعات ساختمان شورای حل اختلاف سنندج برگزار گردید، اظهار داشت: خدمات زیادی امروزه توسط شوراهای حل اختلاف به مردم در جامعه ارائه می شود، زیرا در این شورا نیروهای فعال و بدون هیچ چشم داشتی مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: شوراهای حل اختلاف به عنوان یک پیکری جداناپذیر از قوه قضائیه هستند و خدمات ارزنده و شایسته ای در جامعه در حد توان خود به مردم ارائه می دهند و به تسهیل در امور قضایی به دستگاه قضایی کمک می کنند.

این مقام مسئول اظهار داشت: شوراهای  حل اختلاف که نیروهای آن با اتکاء به خداوند در رفع مشکلات مردم نهایت تلاش را انجام می دهند تا پرونده های ارجاع داده شده به این شورا به صلح و آشتی منجر شود.

وی افزود: از حیث آمار و عملکرد شوراهای حل اختلاف استان وضعیت خوبی دارد و نیروهای آن به خوبی در این عرصه خدمت رسانی می کنند.

گروسی اذعان کرد: از اول امسال تا بهمن ماه ۵۳ هزار ۴۲۹ پرونده به شورا های حل اختلاف استان ارجاع داده شد که از این تعداد ۵۳ هزار پرونده مخدومه گردیده است.

رئیس کل دادگستری کردستان  با اشاره به شعبات حل اختلاف در استان تصریح کرد: ۱۵۴ شعبه شورای حل اختلاف در استان به مردم خدمات رسانی می کنند.

گروسی افزود: همچنین از اعضای شوراهای حل اختلاف ۱۹۱ نفر تحت پوشش بیمه هستند و ۱۷۴ دور آموزشی برای اعضای کارکنان شورای حل اختلاف برگزار شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۴ شعبه شورای حل اختلاف اعم از شهری و روستایی در کردستان وجود دارد و 590 عضو افتخاری در شعبه های شورای حل اختلاف کردستان مشغول به خدمت هستند، عنوان کرد: ۷۴ قاضی هم به صورت پاره وقت با شعبه های شورای استان همکاری می کنند.

وی با اشاره به اینکه ۱۹۱ نفر از اعضای این شورا در استان هم تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند، اظهار داشت: در شورای حل اختلاف استان به منظور رسیدگی بیشتر و بهتر به پرونده ها هر سال برنامه های آموزشی برای اعضا اجرا می شود.

رییس کل دادگستری کردستان ادامه داد: در ۶ ماهه امسال ۱۷۴ دوره آموزشی با ۳۴ هزار و ۶۳۱ نفر ساعت برای اعضا، دبیران و کارکنان شورای حل اختلاف استان برگزار شده است.

وی عنوان کرد: با تصویب قانون جدید شوراهای حل اختلاف برنامه و کار جدیدی پیش روی شوراها است و صلاحیت کاری آنها هم نسبت به سنوات گذشته با اجرایی شدن این قانون افزایش پیدا می کند.

رییس کل دادگستری کردستان با بیان اینکه بودجه کافی در اختیار شوراهای حل اختلاف نیست، اظهارداشت: امیدواریم در تنظیم بودجه و تأمین فضای اداری حمایت های بیشتری از شوراهای حل اختلاف در استان شود.

گروسی از ارتقای سطح توانایی تخصصی اعضای شوراهای حل اختلاف به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دستگاه قضا در استان نام برد و افزود: با هدف رسیدگی هر چه بیشتر به پرونده‌ها و جلوگیری از بروز هر نوع مشکلی دوره‌های آموزشی به صورت ویژه برای اعضاء برگزار می‌شود.

رئیس کل دادگستری کردستان تصریح کرد: بخش مهمی از وظایف قوه قضاییه بر عهده شوراهای حل اختلاف است که خوشبختانه در حال حاضر نیروهای فعال و خدمت‌گزاری با کمترین چشمداشت و بیشترین سلامت نفس در راستای انجام وظایف در شوراهای حل اختلاف استان مشغول به فعالیت هستند.

گروسی به آمار قابل توجه مراجعین و پرونده‌ها که به دستگاه قضایی کشور وارد می‌شوند اشاره کرد و افزود: دستگاه قضا قادر به رسیدگی به همه پرونده‌ها نبوده از این رو فعالیت نهادهای شبه قضایی همچون شوراهای حل اختلاف امری ضروری است و نقش مهمی در پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد.

گروسی با اشاره به اهمیت کاهش اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها در دستگاه قضا در اجرای برنامه پنج ساله گفت: تلاش در راستای کاهش اطاله‌ دادرسی به عنوان اصل بسیار مهم امری ضروری است که باید به صورت ویژه و با برنامه‌ریزی‌های اصولی دنبال شود.

وی با تأکید بر اینکه مردم و مسئولان باید قوه قضاییه را در ایفای بهتر وظیفه خود کمک کنند اظهار کرد: شوراهای حل اختلاف در سطح کشور در همین راستا فعالیت کرده و نقش بسیار موثری در تسریع رسیدگی به پرونده های قضایی دارند.

رئیس کل دادگستری کردستان در ادامه با بیان اینکه فعالیت های بسیار خوبی در سطح استان در حوزه های مختلف پیشگیری از وقوع جرم و حوزه داوری انجام شده است گفت: هم اکنون در اتاق بازرگانی، کانون وکلا و حقوقدانان استان، کانون داوری تشکیل شده است و مردم دعاوی و اختلافات خود را برای داوری به این کانون ها ارجاع می دهند.

رئیس کل دادگستری کردستان خواستار ساماندهی نیروهای شاغل در شوراهای حل اختلاف و همچنین توجه به ساختمان ادارای در برخی شهرستان ها شد و بر تأمین بودجه کافی به شوراهای حل اختلاف تأکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر شوراهای حل اختلاف در کنار دستگاه قضایی نبودند مسئولیت این دستگاه بیشتر می شد، بنابراین برای خدمات رسانی بیشتر به این شوراها کمک بیشتری باید انجام شود.

در ادامه این همایش تعدادی از کارکنان، اعضا و دبیران شعب شوراهای حل اختلاف استان کردستان تجلیل شدند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *