هر اقدامی بدون هماهنگی دولت سوریه بحران این کشور را پیچیده تر می کند

15:25 - 26 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۵۷۸۷
دسته بندی: سیاست
سخنگوی وزارت امور خارجه بحران سوریه را پیچیده و چند لایه برشمرد و گفت: هر گونه اقدامی بدون هماهنگی با دولت سوریه و احترام به حاکمیت ملی آن کشور، تنها به پیچیده تر شدن بحران در مسیر اقدامات تروریستی منجر خواهد شد.
هر اقدامی بدون هماهنگی دولت سوریه بحران این کشور را پیچیده تر می کندبه گزارش گروه سیاسی ، حسین جابری انصاری روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران گفت:هر گونه اقدامی بدون هماهنگی با دولت سوریه و احترام به حاکمیت ملی آن کشور، تنها به پیچیده تر شدن بحران در مسیر اقدامات تروریستی منجر خواهد شد.

وی افزود: ایران معتقد است که بحران سوریه به دلیل مداخله های گسترده منطقه ای و بین المللی به بحران پیچیده و چند لایه تبدیل شده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ادامه این سیاست ها به تشدید بحران و پیچیده تر شدن این موضوع و خارج شدن بیشتر سوریه از کنترل منجر خواهد شد و نتایج وخیم منطقه ای و بین المللی به لحاظ ثبات منطقه ای را به دنبال خواهد داشت و امیدواریم همه کشورها قبل از هرگونه اقدام، این مسایل را مورد توجه قرار دهند.

خبرنگاری درباره سفر معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر خارجه به ترکیه، زمان سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران و تمایل دو کشور به بهبود روابط و تاثیرات مداخله نظامی ترکیه در سوریه در روابط ایران و ترکیه پرسید.

جابری انصاری با بیان این که سیاست های ایران و ترکیه در قبال تحولات سوریه متفاوت است، به سفر معاون آسیایی و اقیانوسیه وزیر امور خارجه به ترکیه اشاره کرد و گفت: این سفر در چارچوب همکاری ها و تبادل هیات های مستمر بین ایران و ترکیه انجام شده و درباره مسایل دو جانبه و منطقه ای گفت و گوهایی انجام شد که سفر موفقی بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اراده مشترکی از سوی ایران و ترکیه برای تمرکز بر موارد و منافع گسترده مابین دو کشور، دو ملت و مهار و مدیریت اختلافات موجود دو کشور در خصوص برخی موضوعات بویژه برخی مسایل منطقه ای و در مقدمه آنها مساله بحران سوریه، وجود دارد.

جابری انصاری افزود: سفر معاون وزیر خارجه هم در این چارچوب انجام شد و بر اساس توافق دو کشور در 6 ماهه نخست سال جاری میلادی، مجموعه ای از تبادل هیات ها در سطوح مختلف تا عالی ترین سطوح در دستور کار دو کشور است که حسب مورد بر اساس توافقات مابین دو کشور به اطلاع افکار عمومی در زمان خودش خواهد رسید.

وی اظهار داشت: امیدواریم مسایل اختلافی با سیاست هوشمندانه دو کشور مدیریت و زمینه های مختلف گسترش همکاری ها و روابط بین دو همسایه بزرگ و تاریخی که نقش اساسی در منطقه پیرامونی خود دارند، فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که برای بحرین و سودان هم بحث تعیین دفتر حافظ منافع مطرح است یا نه گفت: تا این لحظه بحثی در این مورد نبوده است. حسب مورد نیاز بین کشورهاست که این ساز و کار را در مسیر اجرا قرار می دهد، اگر این نیاز بین دو کشور به یک نیاز مشترک تبدیل شود و موضوع توافق باشد که نیاز به وجود ساز و کار حافظ منافع باشد، این ساز و کار دیپلماتیک مرسومی است که مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

جابری انصاری افزود: در ارتباط با ایران و عربستان این اتفاق به دلایل مختلف افتاده است. مابین ایران و هر کشور دیگری هم اگر چنین نیازی وجود داشته باشد، حسب مورد منجر به تصمیم گیری خواهد شد.

خبرنگاری پرسید: اظهارات اخیر نخست وزیر روسیه دال بر این که مجموعه شرایط خاورمیانه به سمت جنگ جهانی سوم سوق پیدا می کند، مطرح شدن مساله تحریم تسلیحاتی عربستان و موضع وزارت خارجه در خصوص این دو با توجه به سفر وزیر خارجه به بروکسل، آیا این تحریم توسط دیپلمات های ایرانی پیگیری می شود؟

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: اظهارات مدودوف، اظهارات روشنی است که نیازی به تفسیر از سوی دیگران ندارد. آنچه مشخص است بحران سوریه و تداخل سطوح داخلی، منطقه ای و بین المللی آن به نحوی است که هر گونه اقدام جدید که تغییر دهنده این وضعیت به شکل اساسی باشد، می تواند تبعات و نتایج غیرقابل کنترل جدیدی را خلق و فراهم کند. 

جابری انصاری تصریح کرد: اما در موضوع تحریم تسلیحاتی عربستان، متاسفانه سیاستی را که عربستان سعودی در سال های اخیر در منطقه غرب آسیا و در کشورهای همسایه دنبال کرده، سیاست مبتنی بر تشدید بحران ها و تنش آفرینی بوده است.

وی افزود: عربستان از سلاح های زیادی که در قراردادهای گسترده تسلیحاتی با کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی، در تشدید بحران ها و جنگ مستقیمی که علیه ملت یمن و نسل سوزی که در یمن در حال اعمال است، استفاده کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: استفاده غیرمستقیمی که از این سلاح ها از سوی گروه های تروریستی به شکل گسترده ای در کل منطقه غرب آسیا تا شمال آفریقا در حال استفاده است، ضرورت و احساس مشترکی را در افکار عمومی بسیاری از کشورهای غربی و جهان ایجاد کرده و مبارزه با تروریسم منوط به این است که منبع حمایت از تروریسم به شکل مستقیم و غیر مستقیم و منبع بحران و تنش آفرینی مهار و کنترل شود.

جابری انصاری اضافه کرد: برای این که امکان موفقیت مبارزه علیه تروریسم فراهم شود ، این روندی است که در افکار عمومی جهان ایجاد شده و برخی از بحث ها و مناقشات سیاسی در داخل کشورهای غربی هم مبتنی بر یک روندی که در افکار عمومی ایجاد شده در جریان است.

جابری انصاری در پاسخ به سوالی درباره انتخاب سوئیس بعنوان حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران و عربستان اظهار داشت: وقتی که قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک بین دو کشور اتفاق می افتد اگر منافع مشترکی بین دو کشور وجود داشته باشد، اقتضا می کند حداقل مجاری دیپلماتیک بین دو کشور باز بماند. مطابق توافقی که صورت می گیرد از ساز و کار حفاظت منافع توسط کشور دیگر استفاده می شود.

وی ادامه داد: به دلایل مختلف هر دو کشور (ایران وعربستان) به جمع بندی رسیدند که مسائلی وجود دارد بویژه در مسئله حج و صدور روادید برای تعداد ز یادی از حجاج ایرانی؛ وجود حافظ منافع را در شرایط قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک رسمی، ضروری می کند.

جابری انصاری افزود: قبلا جمهوری اسلامی ایران از دولت سوئیس درخواست کرده بود این نقش را در عربستان انجام دهد، با توجه به درخواست مشابهی که عربستان از سوئیس داشت و پذیرش این درخواست ها، از این به بعد و پس از طی مراحل اجرایی لازم، دولت سوئیس حفاظت از منافع جمهوری اسلامی ایران در عربستان و همچنین منافع عربستان در ایران را برعهده خواهد گفت.

وی خاطرنشان کرد: نوع روابط بین کشورها و ارتباط کشور حافظ منافع با طرفین اگر حسنه باشد و قدرت ایفای نقش حفاظت منافع را داشته باشد، معیار انتخاب کشور حافظ منافع است که این جمع بندی در مورد سوئیس ایجاد شد و سوئیس هم ایفای این نقش را پذیرفت.

جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگر درباره سفر وزیر دفاع کشورمان به جمهوری فدراتیو روسیه اظهار داشت: روابط میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدراتیو روسیه روابط گسترده ای در زمینه های مختلف است و در زمینه های سیاسی این روابط در عالی ترین سطح قرار دارد.

وی ادامه داد: همواره یکی از آسیب های در روابط دو کشور عدم همخوانی سطح روابط عالی سیاسی با روابط اقتصادی بوده، در سابق تلاش هایی صورت گرفت تا حجم مبادلات به سطح روابط سیاسی ارتقا پیدا کند و در شرایط فعلی پسا برجام زمینه گسترده تری برای تحقق این هدف فراهم شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه از تبادل هیات های سیاسی، اقتصادی و دفاعی بین دو کشور خبر داد و اظهار داشت: سفر وزیر دفاع به روسیه در چارچوب همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف است.

وی همچنین گفت: موضوع اس 300 هم مسیر توافق خود را بر اساس توافقاتی که دو کشور در ماه های گذشته انجام داده اند طی کرده و نهایی شده و در حال انتقال به ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آخرین وضعیت فهرست گروه های معارضه و گروه های تروریستی در سوریه گفت: بارها تاکید کرده ایم که یکی از مسائل اساسی که در مسیر نشست های وین و همچنین حاشیه نشست مونیخ برگزار شد، مشخص شدن گروه های تروریستی و گروه های معارضه سوریه هستند.

جابری انصاری افزود: طبیعی است چون مفهوم محوری در نشست های وین موضوع گفت و گو بین دولت و گروه های مسالمت جوی معارضه است، تعیین اینکه کدام گروه، تروریستی و کدام ، گروه های سیاسی مسالمت جو هستند، محوری ترین موضوع نشست های وین است و این مسئله در ادامه روند گفت و گوها تاثیر اساسی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدا بر سر برخی از گروه های تروریستی اجماع وجود داشت و در اسناد شورای امنیت سازمان ملل هم تصریح شده است که داعش و شاخه القاعده در سوریه یعنی جبهه النصره گروه تروریستی هستند.

این مقام وزارت امور خارجه ادامه داد: در شمول گروه های تروریست و گروهای دیگر که اقدامات مستمر تروریستی دارند، بین شرکت کنندگان اختلاف نظر وجود دارد و این اختلاف همچنان در مسیر رایزنی ها در حال بررسی است.

جابری انصاری تصریح کرد: بخش محوری این گفت گو ها حصول توافق اجماعی در زمینه این اختلاف است که می تواند گفت و گوها را به سمت نتیجه بخشی پیش ببرد.


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت پناهجویان ایرانی در بلژیک اظهار داشت: از ابتدا که این بحث مطرح شد، نمایندگی جمهوری اسلامی بررسی موضوع را در دستور کار قرار دادند که نتیجه نهایی به محض روشن شدن به رسانه های گروهی اعلام خواهد شد.

جابری انصاری گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران این است که اگر به هر دلیل اتباعی از جمهوری اسلامی ایران در مسیر مسئله پناهندگی قرار گیرند، نمایندگان جمهوری اسلامی تلاش خواهند کرد در رایزنی با مقامات کشور متوقف فیه زمینه هایی را برای تسهیل بازگشت افرادی که مایل هستند به کشور خود بازگردند، فراهم کند و در ارتباط با بلژیک هم این مسئله در حال پیگیری است.


وی در پاسخ به سوال دیگری درباره به حاشیه رفتن موضوع محوری جهان اسلامی یعنی فلسطین اظهار داشت: متاسفانه درگیری ها و رویارویی های منطقه، مسئله فلسطین را تحت الشعاع قرار داده است. بهه همین دلیل جمهوری اسلامی در رایزنی ها و گفتمان سیاسی و دپلماتیک خود و ضرورت تمرکز دولت ها و ملت های اسلامی بر این مسئله محوری جهان اسلام تاکید کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اشغال فلسطین و خطر تهدیدات رژیم صیهونیستی که سیاست مبتنی بر تروریسم نهادینه شده خود را به طور مستمر در دهه های گذشته ادامه داده، مسئله ای عنوان کرد که باید دولت و ملت های اسلامی بر آن تمرکز کنند و اجازه بهره برداری رژیم صهیونیستی از وضعیت جاری منطقه را ندهند.

جابری انصاری تصریح کرد: خط ثابت سیاست جمهوری اسلامی ایران به همین است و امیدواریم با مفاهمه مشترک با کشورهای منطقه زمینه بازگشت مجدد اهتمام به مسئله اصلی جهان اسلام یعنی اشغال فلسطین فراهم شود.

وی همچنین درباره موضع جمهوری اسلامی ایران درباره ریاست جمهوری لبنان اظهار داشت: موضوع ریاست جمهوری لبنان مسئله داخلی لبنان است که می بایست توافق بین مسیحیان لبنان و سپس مجموعه گروه ها، احزاب و جریان های سیاسی لبنان را برای تسهیل موضوع ریاست جمهوری و انتخاب رئیس جمهوری جدید فراهم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هرگونه توافق ملی در این زمینه را تسهیل خواهد کرد، اظهار داشت: این تصمیم گیری اساسی مرتبط با ملت لبنان و جریان های سیاسی و اجتماعی این کشور است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره تشکیل جلسات هیات عالی نظارت بر اجرای برجام اظهار داشت: هیات عالی نظارت بر اجرای برجام به طور طبیعی در تمامی مراحل اجرا جلسات مرتب خود را خواهد داشت، تمام تصمیمات مرتبط با برجام توسط آن اتخاذ خواهد شد.

جابری انصاری خاطرنشان کرد: نشست این هیات برگزار شده و ساز و کار اطلاع رسانی مصوبات و بحث های این نشست ها توسط این هیات و همچنین شورای عالی امنیت ملی مشخص می شود و حسب تصمیمی که گرفته خواهد شد نیتجه آن به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رئیس شورای عالی امنیت ملی مبنی بر درخواست جمهوری خواهان در تعویق مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی اظهار داشت: جزییات این خبر را از مرجع اعلام کننده این خبر سوال کنید.

این مقام دستگاه سیاست خارجی ادامه داد: گفت و گوهای مربوط به این مبادله به لحاظ اجرایی توسط نهادی که مشخص شده بود، انجام می شد و شورای عالی امنیت ملی هم بر آن نظارت داشت. جزئیات مربوطه را شورا و یا نهادی که برخی جزییات مذاکرات را انجام داد، اطلاع رسانی می کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات دو روز گذشته عراقچی مبنی بر این که ایران در فرودگاه ویزای 30 روزه برای 180 کشور جهان صادر می کند، گفت: ایران بر اساس منافع ملی خود و برای تسهیل حرکت توریستی و جهانگردان به ایران به دلیل وجود زمینه های گسترده موضوع توریسم و جهانگردی در ایران تصمیم گرفته است تا به همه اتباع همه کشورهای جهان به استثنای 9 کشور در مبادی ورودی فرودگاهی کشور روادید ایران را اعطا کند.

این مقام وزارت امور خارجه افزود: امیدواریم مورد استقبال واقع شود و در زمینه گسترش حرکت توریسم به سمت ایران تاثیرات خود و کمک خود را در احقاق منافع ملت ایران و دولت ایران فراهم کند.

جابری انصاری افزود: اسامی 9 کشور جداگانه در اطلاعیه ای اعلام خواهد شد، برخی از کشورها هستند که از این صدور روادید فوری در فرودگاه ها استثنا هستند و ساز و کار بررسی و صدور روادید بر اساس روال های مخصوص خود را دارند از جمله امریکا و انگلستان که فهرست کامل آن به اطلاع خواهد رسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آینده روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس هم گفت: روابط ما با کشورهای همسایه در حوزه خلیج فارس روابطی مبتنی بر دوستی و تعامل نزدیک و مستمر بین دولت ها و ملت ها است.

جابری انصاری افزود: از جمله اصول ثابت ایران، گسترش همکاری ها و روابط با همه همسایگان خود از جمله همسایگان جنوبی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بوده و همچنان خواهد بود.

وی ادامه داد: آنچه در دوران های اخیر اتفاق افتاده، تلاش برخی کشورهای این حوزه برای تحمیل سیاست های یکجانبه خودشان در مسیر طبیعی گسترش همکاری ها بین ایران و دولت های همسایه است که غالب دولت ها هم به دلیل منافع ملموسی که از روابط با دولت و ملت ایران دارند در مسیر چنین سیاستی قرار نگرفته اند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اضافه کرد: این کشورها با وجود همه فشارهایی که بر آنها وارد شده تلاش کرده اند که از مسیر گسترش همکاری ها و استمرار روابط با ایران خارج نشوند.
جابری انصاری تاکید کرد: روابط ما با همسایگان روابطی مبتنی بر پایه های تاریخی و ارتباط ها و پیوندهای عمیق مابین ملت ها و زمینه های گسترده همکاری و منافع مشترک است که منافع آن را طرفین خواهند برد و این مسیر هم ادامه خواهد یافت.

جابری انصاری در خصوص اظهارات وزیر خارجه عربستان در گفت و گو با روزنامه سوییسی مبنی بر این که مشکلی در مناسبات عادی با ایران نداریم، گفت: این منطق سیاست عربستان سعودی است. آن چه در زبان گفته می شود باید در عمل هم به منصه ظهور برسد.

وی افزود: کشوری که رابطه با ایران را قطع کرده، عربستان سعودی است و طرفی که در بیش از یک دهه اخیر مستمرا سیاست مبتنی بر بحران و تنش آفرینی در کل منطقه از جمله روابط با ایران را دنبال کرده هم این کشور است.

جابری انصاری افزود: امیدواریم آنچه در زبان از سوی عربستان سعودی اعلام می شود در عمل هم ما شاهد آن باشیم و دیر یا زود این اتفاق خواهد افتاد؛ همسایگان، ژئوپلتیک و همسایگی را نمی توانند تغییر دهند، برای این که منافع گسترده مشترک و همکاری کشورهای همسایه وجود دارد. 

وی گفت: ضررهای ادامه بحران و تنش در منطقه حتی برای کسانی که فکر می کنند منافع آن ها در ادامه تنش و بحران است، بیش از منافع آن است. حتی اگر در کوتاه مدت سیاست بحران آفرینی منافعی را داشته باشد، در میان مدت و دراز مدت قطعا به ضد خودش تبدیل می شود و علیه کسانی که این سیاست را استفاده می کنند نتایج خودش را نشان خواهد داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: بنابراین مسیر طبیعی روابط بین همسایگان روابط مبتنی بر تعامل و همکاری مثبت است؛ سیاست ما در ارتباط با همسایگان همواره این سیاست بوده و معتقدیم اگر اختلاف ها و مشکلاتی هم وجود دارد باید از مجاری دیپلماتیک و گفت و گو حل و فصل شود و اجازه داده نشود اختلاف و مشکلات بر فضای کلی روابط سیطره پیدا کند.

جابری انصاری افزود: متاسفانه عربستان سعودی به هر دلیلی منافع خود را به گونه ای دیگر تعریف و بر اساس آن اقدامات تندی را اتخاذ کرده که یکی از آخرین اقدامات، قطع کامل روابط سیاسی و دیپلماتیک با ایران است و امیدواریم با تغییر در این سیاست اشتباه عربستان سعودی ، زمینه بازگشت روابط به مسیر طبیعی مبتنی بر همکاری و تعامل مثبت مابین همسایگان فراهم شود.

وی اظهار داشت: میان جنبه های مبتنی بر نیاز به تصمیم گیری سیاسی و جنبه های اجرایی، فنی و تکنیکی موضوع باید تفکیک قایل شویم؛ موضوع سوئیفت به لحاظ تصمیمات و بر اساس توافقات حل شده و بازگشت به مسیر طبیعی قبل از تحریم های ظالمانه در این موضوع در حال طی شدن است.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی یادآور شد: برخی از اجرائیات آن زمان بر است که در حال طی شدن بوده و امیدواریم به سرعت این مشکلات فنی هم پشت سر گذاشته شود و شاهد عادی شدن کامل و بازگشتن به وضعیت قبل از تحریم های ظالمانه باشیم که مطابق توافقات صریح شرکای برجام باید انجام شود که در مسیر اجرای خودش هم است.

خبرنگاری در خصوص برگزاری انتخابات هفتم اسفند و همکاری وزارت خارجه با وزارت کشور در دفاتر و نمایندگی های خارج کشور و تمهیدات اندیشیده شده برای رای دادن هموطنان در خارج از کشور پرسید.

جابری انصاری پاسخ داد: همواره در انتخابات ریاست جمهوری که انتخابات ملی است در سراسر جهان، زمینه گرفتن رای در این کشورها فراهم می شود اما در مورد انتخابات مجلس شورای اسلامی به دلیل این که در هر شهری جداگانه برگزار می شود، چنین ساز و کاری در قوانین پیش بینی نشده است.

خبرنگاری پرسید اخیرا معاون وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده نوبت به این رسیده که سران فتنه در ایران آزاد شوند. این موضوع آیا دخالت در امور ایران تلقی نمی شود و در آستانه انتخابات با هدف ایجاد تنش و به حاشیه راندن انتخابات، این موضوع مطرح نمی شود؟ 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: این مساله و مسایلی از این قبیل مسایل داخلی ایران است و در مسیر خود در داخل جمهوری اسلامی ایران پیگیری خواهد شد و ارتباطی به کشورهای خارجی ندارد.

جابری انصاری در خصوص زمان سفر الهام علی اف به ایران که از سوی سفیر ایران در باکو اعلام شده اواخر فوریه انجام خواهد شد و اسنادی که قرار است در این سفر امضا و کارهایی که انجام شود، اظهار داشت: تاریخ و جزئیات سفر، برنامه دیدارها و اسنادی که در دستور کار گفت و گوها خواهد بود در اطلاعیه ای مستقل در آستانه انجام سفر به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره مبادله اورانیوم و کیک زرد گفت: مطابق توافقات برجام 10 تن اورانیوم غنی شده سه و نیم درصد می بایست از کشور خارج می شد و در ازای آن 140 تن کیک زرد از روسیه می گرفتیم. در حقیقت این معامله ای بود که به شکل نهایی بین دو کشور بر اساس توافق برجام صورت گرفت.

جابری انصاری افزود: خروج 10 تن اورانیوم از ایران و تحویل آن به روسیه و تحویل 140 تن کیک زرد معامله ای است که به آشکارا منابع کیک زرد جمهوری اسلامی که با محدودیتهایی مواجه بود را گسترش داده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور نمایندگان گروههای فسطینی در ایران گفت:در چارچوب جشن های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران همواره هیئت های مختلف مردمی،برخی هیئت های رسمی، احزاب و گروههای سیاسی از سراسر جهان به جمهوری اسلامی ایران سفر می کنند. در همین قالب هیئت هایی از جنبش های مقاومت فلسطین نیز در جمهوری اسلامی در ایران حضور داشتند.

جابری انصاری خاطرنشان کرد:این هیئت ها دیدارهای دیگری هم در کنار شرکت در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دارند و دیدارهایی را در سطوح مردمی و هم در سطوح رسمی برگزار کردند.

وی سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران را تشویق گروه های فلسطینی به تعامل با یکدیگر و اتحاد و ائتلاف برای مبارزه با رژیم صهیونیستی و دوری از اختلافاتی ذکر کرد که مورد سوء استفاده رژیم صهیونیستی قرار می گیرد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، در قالب این سفر هم تشویق گروه های مقاومت به اقدامات متحد و مشترک علیه اشغال و تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی پیگیری شده است.

جابری انصاری در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره مبادله هیئت های دیپلماتیک به ترکیه گفت:در 6 ماهه نخست 2016 میلادی مجموعه ای از برنامه های تبادل هیئت ها در سطوح مختلف مطرح شده است. از سوی ترکیه از جناب آقای دکتر روحانی رییس جمهوری برای شرکت در اجلاس سران همکاری اسلامی که اواخر فروردین ماه برگزار می شود، دعوت شده است.

وی گفت: این دعوت در حال بررسی است. حسب توافقاتی که بین دو کشور صورت خواهد گرفت، در چارچوب روابط دو کشور و همین طور ضرورت ها، نوع و سطح شرکت جمهوری اسلامی در اجلاس همکاری اسلامی، اتخاذ تصمیم خواهد شد و در زمان خود به اطلاع افکار عمومی می رسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: درباره تاریخ نهایی برای این سفر یا سفرهای دیگری که در سطوح مختلف مقامات ترکیه به ایران و برخی مقامات جمهوری اسلامی ایران به ترکیه هست، تصمیم گیری نشده اما در دستور کار دو کشور قرار دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره چشم انداز حل و فصل بحران سوریه گفت:بحران سوریه به موضوع پیچیده و چند لایه ای تبدیل شده و ساز و کار خاتمه دادن به بحران هم زمانبر خواهد بود و به یکباره نمی تواند اتفاق بیفتد.

جابری انصاری با بیان اینکه این مسئله همواره بویژه از سوی گروه های تروریستی که منفعت خود را ادامه بحران می بینند، با ریسک های مختلفی روبرو خواهد بود، افزود: متاسفانه برخی کشورها هم به نحوی ادامه بحران در منطقه را در چارچوب منافع خود تعریف کرده اند که این مسئله کار پایان دادن به بحران را دچار مشکل می کند.

وی ادامه داد: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و دیر یا زود می بایست منجر به توافق سیاسی شده و با رجوع به آرای ملت سوریه زمینه خاتمه بحران فراهم شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه بدون آتش بس، امکان حرکت در این مسیر وجود ندارد، اظهار داشت: تکلیف گروههای تروریستی که مناطق قابل توجهی از سرزمین سوریه را در اختیار دارند باید در این ساز و کارها مشخص شود تا زمینه موفقیت توافقات فراهم شود.

جابری انصاری ابراز امیدواری کرد:اراده ای که از سوی بسیاری از کشورهای موثر منطقه ای و بین الملی در حال شکل گیری است ،زمینه موفقیت این مسیر فراهم شود و جمهوری اسلامی ایران هم تمام تلاش خود را در این مسیر به کار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره بهبود روابط ایران و عربستان سعودی گفت: این امر منوط به اقدامات عملی از سوی عربستان سعودی به عنوان طرفی است که روابط را قطع کرده است، سیاست ما کاهش تنش و بازگشت روابط به مسیرعادی همسایگی و تعامل است اما موفقیت این سیاست یکطرفه نمی تواند باشد و باید دو طرف به توافق برسند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره ادعای توقیف یک کشتی ایرانی از سوی ائتلاف اظهار داشت: عربستان و ائتلافی که سرزمین ، انسان و همه چیز یمن را در آتش و خون قرار داده است بارها ادعاهای مختلفی مطرح کردند و در اغلب موارد هم این ادعاها هیچ گاه ثابت نشده است. اثبات چنین ادعاهایی به عهده طرح کنندگان این ادعا هست.

جابری انصاری در پاسخ به سوالی درباره باز پس گرفتن سهم ایران از بازار نفت بین المللی، گفت: این امری است که به طور طبیعی باید اتفاق بیفتد. به دلیل تحریمهای ظالمانه علیه ایران، سهم عادی و تاریخی جمهوری اسلامی که بر اساس ساز و کارهای داخلی اوپک تعیین می شد، ایران به عنوان موسس و نقش آفرین اصلی و همچنین صادر کننده عضو اوپک همواره سهمی در بازارهای بین المللی انرژی به خود اختصاص می داد؛ با تحمیل این تحریمها این سهم بین کشورهای دیگر توزیع شد.

وی اضافه کرد: البته روندهای اقتصادی مقداری زمانبر است اما قطعا این هدف جمهوری اسلامی هست و این اتفاق خواهد افتاد ؛دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد ،مسیری است در حال طی کردن آن هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: مجموعه تلاش های منسجمی که از سوی دیپلماسی کشور و وزارت نفت انجام خواهد شد، زمینه بازگشت به وضعیت قبل از تحریم ها و گرفتن سهمیه عادی جمهوری اسلامی ایران را فراهم خواهد کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *