یک تاجیک سرپرست بنیاد بین المللی ایران شناسی "روسیه" شد

14:45 - 14 دی 1394
کد خبر: ۱۱۷۳۴۱
خبرگزاری میزان - "قربانعلی ادریس اف" محقق و پژوهشگر تاجیکستانی سرپرست بنیاد بین المللی ایران شناسی درشهر مسکو شد.
یک تاجیک سرپرست بنیاد بین المللی ایران شناسی به گزارش گروه فضای مجازی ، منابع خبری تاجیک وروس، «قربانعلی ادریس اف» دانش آموخته رشته شرق شناسی دانشگاه ملی تاجیکستان است و پیش از این در آکادمی علوم تاجیکستان تدریس می کرد و چند سال هم در قزاقستان به تدریس دانشجویان و پژوهش در بخش ایران شناسی مشغول بود.

این محقق تاجیک اظهارداشت که پیشنهاد ریاست بنیاد بین المللی ایران شناسی برایش غیرمنتظره بود ، زیرا او فقط برای ادامه تحقیقات در مورد دو دست خط نادر به مسکو آمده بود و در محافل ایران شناسی پایتخت روسیه با او و تحقیقاتش آشنا شدند و از او خواستند تا ریاست بنیاد بین المللی ایران شناسی را بر عهده بگیرد.

وی حدس می زند که شاید دو طرح علمی اخیرش در مورد دو اثر نادر، توجه ایران شناسان روس را جلب کرده و او را برای این مقام لایق دانسته اند.

یکی از طرح های قربانعلی ادریس اف در مورد کتاب «تعدل العلم» است که از سوی دانشمندان خانواده برجسته علمی محبوبی ها در بخارای شریف در قرن های 13 و 14 تالیف شده است.

او می گوید که این کتاب به زبان عربیست و تا جایی که خبر دارد تاکنون آن را یکبار نیز منتشر نکرده اند و وی در چند سال گذشته مشغول جمع آوری نسخه های خطی این کتاب بوده تا در آینده به چاپ آن اقدام کند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه قبل از سال نو میلادی جاری هنگام سفر به شهر قزان از کتابخانه دانشگاه این شهر نسخه ای از این کتاب را پیدا کردم که با کیفیت خیلی خوبی محفوظ مانده است.

همزمان او تلاش برای انتشار رساله کوچکی با نام « العقاید ان نسفی» را هم دارد که منصوب به دانشمند معروف قرن 12 نجم الدین نسفی است. اما قربانعلی ادریس اف می خواهد که با انتشار فارسی - تاجیکی این کتاب آن را به دانشمندان و علاقه مندان معرفی کند.

وی گفت: این ر ساله قبل از عربی از سوی نجم الدین نسفی با زبان فارسی - تاجیکی نوشته شده بود و «ر ساله در بیان اعتقاد اهل سنت و جماعت» نام داشت. رساله نسفی برای محققان تاریخ زبان فارسی - تاجیکی هم بسیار مفید است زیرا نمونه برجسته نثر فارسی در قرن 12 است .

از قربانعلی ادریس اف سوال شد که وضع ایران شناسی روسیه را چگونه درک کرده است وبعد ازدانشمندان معروفی چون «وسلی برتالد»، «وگینی بیرتیلس» و «واسف برگنسکی» بار اساسی این بخش علمی رو شانه کیست و وی جواب داد خوشبختانه مکتب ایران شناسی هم در مسکو و هم در سن پترزبورگ زنده و پابرجاست و روی شانه افرادی از قبیل «ایوان ستیبلن»،«ستیبلین - کمینسکی»، پروفسور ناتالیا پرگرنه»، «گیارگی ژ اف» و دهها نفر د یگر است.

این دانشمند تاجیک می افزاید مدتی که در محافل ایران شناسی مسکو قرار دارد توجه و علاقه جوانان زیادی را به این بخش علم شناسی مشاهده کرده است.

بنیاد بین لمللی ایران شناسی مسکو یک نهاد مستقل است که 18 ژانویه سال 2008 از سوی وزارت دادگستری روسیه ثبت شده است.

این بنیاد از سوی ایران شناسان معروف « روس اف» ، «ربنچک»، «واسکنین»، «پرگرنه»، «ستیبلین کمینسکی» و امانپور برای پژوهش آثار خطی دانشمندان حوزه های علم و ادب ایران، افغانستان و آسیای مرکزی و هندوستان و معرفی این آثار در جامعه روسیه تاسیس شده است.

این بنیاد سال 2011 شروع به فعالیت کرد و نخستین رئیس آن محقق معروف ایرانی مقیم روسیه «محسن حیدرنیا» بود .
 

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *