رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پایان پی ام دی هسته ای،آغاز پی ام دی حقوق بشر و موشکی

10:17 - 25 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۹۹۹۱
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان - پی ام دی هسته ای جمهوری اسلامی ایران پس از 12 سال بحث، مذاکره و مجادله سیاسی میان ایران و غرب سرانجام بسته شد، اما برای بسته شدن این پرونده هزینه های زیادی به ایران تحمیل شد.
به گزارش گروه سیاسی ، برخی تحلیلگران و کارشناسان داخلی و خارجی شاید اعتقاد داشته باشند که بسته شدن پرونده پی ام دی ایران در آژانس یک توافق سیاسی بوده است، برخی هم چنین اعتقادی ندارند و می گویند، رأی شورای حکام سیاسی نبود بلکه یک روند عادی برای بررسی پرونده هسته ای ایران در ابعاد نظامی آن بود که نتیجه آن بسته شدن ابعاد نظامی ادعایی فعالیت های هسته ای ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی بود.

اما فارغ از سیاسی بودن با نبودن پرونده پی ام دی ایران، کل موضوع هسته ای جمهوری اسلامی یک پرونده سیاسی بود که از سوی آمریکا و کشورهای غربی پیگیری می شد، که اگر غیر از این بود بسیار زودتر از این باید موضوع هسته ای ایران پایان می یافت.

باید پذیرفت که آژانس، شورای حکام، اعضای گروه 1+5 و دیگر کشورهایی که علیه ایران هستند، اگر در دست خود کوچکترین سند و مدرکی دال بر وجود فعالیت های نظامی هسته ای از ایران داشتند، آن را رو می کردند و ایران را مجرم می دانستند.

آمریکایی ها با همراهی دیگر کشورهای ضد ایران، در این 12 سال گذشته بسیار تلاش کردند تا بتوانند یک مدرک و سند برای اثبات ادعای خود پیدا کنند، اما به خاطر ماهیت واقعی فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران هیچگاه نتوانستند به چنین سندی دست یابند.

حقانیت ایران در زمینه پی ام دی و دروغگو بودن آمریکا و غرب با قطعنامه شورای حکام به اثبات رسید. اما در این 12 سال گذشته به خاطر اقداماتی که از سوی آمریکا علیه ایران اعمال شد جمهوری اسلامی شرایط سختی را پشت سر گذاشت.

آمریکایی هایی و دیگر کشورهای همپیمان او به این نتیجه رسیدند که باید به ادعاهای دروغین خود علیه ایران پایان دهند. 12 سال برای پیگیری یک ادعای پوچ و بی اساس زمان زیادی است و دیگر نمی توانند بر روی ادعای خود پافشاری کنند در حالی که افکار عمومی همواره در انتظار بود تا آمریکایی ها ادعای خود را با ارائه یک سند و مدرک ثابت کنند اما هیچگاه چنین نشد چون از همان آغاز ادعای آمریکا و غرب علیه ایران بی اساس بود و تنها بهانه ای بود برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران.

اما در این میان، ایران به خاطر تحریم هایی که متحمل شد، بیشترین ضربه را خورد. گرچه تحریم می توانست به عنوان یک فرصت برای پیشرفت در زمینه های گوناگون به کار گرفته شود، اما در هر صورت بی ضرر هم نبوده است.

البته در برخی مسائل ایران تواسنت از فرصت احریم استفده کند.در شرایط تحریم بود که جمهوری اسلامی ایران توانست پیشرفت های هسته ای خود را تکمیل کند، در زمینه ماهواره و پرتاب موئشک های ماهواره بر بدون نیاز به کشورهای خارجی اقدام کند، تولید داروهای ویژه را در دستور کار قرار دهد و در زمینه پیشرفت های نظامی به خودکفایی برسد.

پیشرفت های نظامی ایران همواره با انتقاد آمریکا و غرب همراه بوده است، به همین خاطر هر گاه نیروهای مسلح ایران اقدام به برگزاری رزمایش و یا تولید و آزمایش سلاحی می کنند با واکنش های منفی آنها روبرو می شود. موشک های ایران یکی از موضوعاتی است که آمریکایی ها روی آن کلید هستند.

اما اکنون که ابعاد ادعایی فعالیت های نظامی ایران در شورای حکام بسته شده است، نباید موضوع موشک های بالستیک جمهوری اسلامی بهانه ای برای آمریکایی ها باشد تا پرونده دیگری را علیه ایران باز کنند.

جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیداتی که همواره از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی شده است، نیازمند ابزاری برای دفاع از کشور، مردم، حاکمیت و انقلاب اسلامی خود است. دشمنان دارای پیشرفته ترین سلاح های به روز دنیا هستند اما در مقابل می خواهند که ایران را در زمینه تسلیحاتی خلع سلاح کنند.

موضوع موشک های دوربرد بالستیک ایران، از همان دست بهانه هایی است که پس از پایان پی ام دی هسته ای، باز می شود و به یک پی ام دی موشکی تبدیل می شود.

خبرگزاری رویترز که در انتشار اخبار علیه ایران تبحر ویژه ای دارد مدعی شد که کارشناسان سازمان ملل بر این نکته که ایران با آزمایش موشک بالستیک عماد قوانین بین المللی را نقض کرده است توافق نظر دارند.

اگر این خبر درست باشد، باید آن را پس از پایان پی ام دی هسته ای، آغازی بر پی ام دی نظامی موشکی دانست.رویترز در ادامه ادعا کرد که کارشناسان بین المللی بر اینکه موشک بالستیک عماد قادر به حمل کلاهک هسته ای است تأکید دارند.

اما هنگامی که پرونده پی ام دی ایران بسته شده است، ادعای حمل کلاهک هسته ای با موشک بالستیک عماد چه دلیلی دارد؟ مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران هم سیاسی و هم نظامی بارها تأکید کرده اند که پیشرفت های نظامی و دفاعی ایران به ویژه موشکی، قابل مذاکره نیست.

سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در همین زمینه گفته بود؛ ما برای افزایش قدرت دفاعی و توان موشکی خود از هیچکس اجازه نمی گیریم و برنامه های دفاعی خود را به ویژه در حوزه موشکی با قاطعیت پیگیری می کنیم که موشک عماد از مصادیق برجسته آن به شمار می رود.

موضوعات حقوق بشری هم یکی از علاقه مندی های آمریکا و غرب است که برای وارد کردن فشار به کشورهای ناهمراه ابزار مناسبی در دست آنها است. جمهوری اسلامی ایران هم یکی از همان کشورهایی است که آمریکا و کشورهای غربی و حتی رژیم عربستان برای تحت فشار قرار دادن ایران، از آن استفاده می کنند. بای همین امر هم احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشری سازمان ملل درباره ایران این وظیفه را بر عهده دارد.

اگر هنوز موضوعاتی مانند موشکی و حقوق بشر از سوی غرب به جدیت دنبال نمی شود، برای این است که برجام باید به نتیجه مطلوب برسد آنگاه نوبت موضوعات بعدی شود.

پایان پی ام دی خط بطلانی بر بازی سیاسی آمریکا و کشورهای غربی درباره برنامه هسته ای ایران بود. برای جبران هزینه های سنگینی که یک ادعای بی اساس بر کشورمان تحمیل کرد، چه باید کرد؟ کشورهایی که این اتهام را به ایران وارد کردند، نباید هزینه های آن را پرداخت کنند؟

پایان پی ام دی راه را برای اجرای برجام باز می کند. آمریکا و غرب برای اجرای برجام نیازمند پایان دادن به موضوع پی ام دی بودند، پس از اجرای آن هم شک نداشته باشید که پرونده های دیگر از جمله حقوق بشر، موشکی و تروریسم باز می شود. در واقع پی ام دی هسته ای تبدیل به پی ام دی حقوق بشر، پی ام دی موشکی و پی ام دی تروریسم می شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *