رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مسکن مهر طرح خانمان برانداز است/ وضعیت زندگی یک سوم ایرانی‌ها قابل قبول نیست/ اگر جای جهانگیری بودم وضعیت را فوق العاده اعلام می‌کردم

10:09 - 02 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۱۷۱۳
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
خبرگزاری میزان - وزیر راه و شهرسازی در خصوص طرح مسکن مهر، گفت: این طرح خانمان برانداز است و تاکنون تبعات زیادی به اقتصاد تحمیل کرده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، عباس آخوندی صبح امروز (دوشنبه) در پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن، با بیان اینکه مسکن مهر طرح خانمان برانداز است، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت اقتصاد ایران فوق العاده و خاص است.

آخوندی با اشاره به ضرورت ایجاد نهادهای مالی و نهادهای حکم روایی برای حل مشکل مسکن گفت: در حال حاضر مسکن به لحاظ جمعیتی و شهرسازی شرایط بسیار پیچیده ای دارد.

وی افزود: هم اکنون تعداد شهرهای بالای 100هزار نفر در ایران کمتر از 70شهر است و بقیه شهرها معمولا زیر 100هزار نفر و یا حتی کمتر از 25هزار نفر است با وجود سیاست های ابلاغی شده در آمایش سرزمین، کشور در حوزه شهرسازی با نابسامانی های فراوانی مواجه است.

وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد: ایران جزء معدود کشورهایی است که درحوزه شهرسازی با عدم عدالت اجتماعی مواجه شده و این موضوع در بالا شهر و پایین شهر کاملا مشهود است.

یک فرهنگ نادرست در حوزه شهرسازی
وی ادامه داد: یک فرهنگ نادرست درحوزه شهرسازی و مسکن سازی کشور نگاه کالایی به انسانها است درواقع مسکن مهر مصادیقی از کالایی کردن انسانها بود که نمونه آن را در هیچ کشور سویالیستی نمی توان یافت با این حال عده ای همچنان از آن دفاع می کنند این طرح کاملا خانمان برانداز است.

آخوندی بیان کرد: درحال حاضر حوزه مسکن با پدیده دیگری تحت عنوان شهر فروشی مواجه است که هرج و مرج در برنامه ریزی را گسترش داده و بدون توجه به حقوق شهروندی ونسلهای آتی شهر را گرفتار کرده است.

وی افزود: هیچ گاه نمی توان دو بخش مهم مسکن و حمل و نقل را از یکدیگر جدا کرد و در توسعه شهرسازی باید این را در نظر داشت که رابطه مرکز شهر با پیرامون آن حفظ شود با این حال شاهدیم حمل ونقل تهران به شهرهای اقماری هنوز حل نشده و یکپارچگی در سیستم حمل و نقل همچنان بی مفهوم است.

18 میلیون بد مسکن
وی افزود: در حال حاضر 18میلیون بد مسکن داریم و این در حالی است که یک سوم جمعیت در وضعیت زندگی قابل قبولی نیستند و با توسعه نامتوازن شهرهای اقماری وضعیت بدتر می شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه اضافه کرد: برای حل مشکل مسکن باید انواع سیستم تسهیلات بانکی را در نظر گرفت این تسهیلات باید در دو بخش تضمین سرمایه گذاری و تامین مالی باشد.

وی ادامه داد: در واقع تقویت بورس و بازار سرمایه، توسعه سیستم های پس انداز، ارائه تسهیلات پروژه محور راهکارهایی برای ساماندهی بازار مسکن است.

جای جهانگیری بودم وضعیت را فوق العاده اعلام می کردم
وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر وضعیت در سخت ترین شرایط اقتصادی پس از انقلاب است و من اگر جای معاون اول رئیس جمهور بودم وضعیت را فوق العاده اعلام می کردم.

وی اشاره کرد: بارها در محافل علمی و خبری اعلام شده کشور با مازاد عرضه مسکن مواجه است در حالی که مسکن کالای استاندارد یا همگن نیست که بتوان عرضه و تقاضایی برای آن تعریف کرد.

وزیر راه شهرسازی مطرح کرد: ما درحال حاضر فرآیند پیچیده و سختی را جهت یافتن راه حل برای مشکل مسکن داریم در این شرایط برخی معتقدند اولویت خروج مسکن باید از مسکن گرفته شود و به بخشهای دیگر اعطاء شود در حالی که این حوزه می تواند در اقصاد پیش ران باشد.

وی افزود: نکته کلیدی در حوزه مسکن تعیین میزان مداخله دولت، سطح مداخله و نوع مداخله است هیچ گاه نمی توان از نقش دولت در حوزه مسکن چشم پوشی کرد در واقع باید ما به دنبال نقطه تعادلی مداخله دولت و نقش بخش خصوصی در این حوزه باشیم.

دو افراط شهرفروشی و خانه سازی
وزیر راه وشهرسازی گفت: در حوزه مسکن دو رویکرد افراطی وجود دارد یکی درحوزه خانه سازی و دیگری در حوزه شهرفروشی است که باید با تکیه بر قابلیتهای بازار مالی و سرمایه از بحران ناشی از این رویکرد عبور کنیم.

وی افزود: یکی از راهکارها سیاست زمین است که باید با اجماع ملی مانع از فروش آن شویم شهر باید توسط ساکنین شهر تامین مالی شود نه آنکه مقامات شهری بخواهند از محل فروش منابع نسلهای آینده آن را مدیریت کنند در حال حاضر 65درصد منابع شهری از محل فروش عوارضی تامین می شود قرار بود عوارض ساختمانی برای کنترل مهندسی و فنی شهر باشد نه آنکه منبع درآمد شهرداری شود.

چالش حکم روایی شهری
آخوندی اشاره کرد: یکی دیگر از چالشهای حوزه مسکن و شهرسازی نظام حکم روایی شهری است که باید با اصلاح آن وضعیت کنونی شهرها ساماندهی شود درحال حاضر میزان تورم بخش مسکن کمتر از تورم عمومی است و این امر نباید باعث شود که مهاجرت به شهرهای بزرگ تشدید شود.

وی افزود: در شورای عالی معماری و شهرسازی برنامه ای برای توسعه شهرها مطرح شده که خانه سازی ها متناسب با تراکم جمعیتی و بازگشت مهاجران از شهرهای بزرگ به شهرهای کوچکتر انجام بگیرد.

دیگر قرار نیست در تهران ساخت و ساز صورت گیرد
وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد: قرار نیست شهر تهران توسعه یابد و در آن ساخت و ساز شود چرا که در تهران ظرفیتی برای توسعه مسکن وجود ندارد.

آخوندی اشاره کرد: در حال حاضر مفهوم جدیدی در شهرها تحت عنوان بازآفرینی شهری مطرح شده که برای هر شهر متناسب با جمعیت و موقعیت آن مطرح می شود.

وی در پایان یادآورشد: باید تغییراتی در نگرش ساختار شهری انجام بگیرد تا شهرها قابل زندگی کردن باشد و حرکت در آنها به صورت روان انجام شود و همچنین حس تعلق به شهرها یا همان مفهوم ایران شهری در بین ایرانیان متبلور شود.

گفتنی است پانزدهمین همایش سیاستهای توسعه مسکن در ایران دوم و سوم آذر در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار می شود.

همچنین حامد مظاهریان رئیس پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در این مراسم با بیان اینکه اولین دوشنبه اکتبر هر سال به عنوان روز جهانی اسکان بشر نام‌گذاری شده است و امسال سی امین سالی است که این گردهمایی برگزار می‌شود گفت: دولت‌ها برای سامان‌دهی میلیون‌ها انسان بی‌سرپناه اقدام می‌کنند. از ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۷ هرساله با همکاری دستگاه‌های اجرایی مسکن همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران برگزار شد اما وقفه‌ای ۵ ساله در برگزاری همایش به وجود آمد و سال ۱۳۹۳ چهاردهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن با موضوع بررسی چالش‌های این بخش در دستور کار قرار گرفت.

رئیس پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن افزود: مسکن با حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و کالبدی پیوند دارد و سیمای جامعه را نشان می‌دهد. این همایش هر ساله در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود تا پیوند علمی دانشگاهی با مباحث اجرایی برقرار شود. طرح جامع مسکن نیز بر همین اساس تدوین شده و در طول سال بررسی می‌شود و دانشگاهیان نیز می‌توانند نظرات خود را درباره آن ارائه دهند.

مظاهریان بر لزوم توانمندسازی خانوارها و بالا بردن شاخص‌های سکونتی در حوزه مسکن، بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی تاکید کرد و گفت: تصمیم‌سازان بخش مسکن با مسئولان حوزه مالی و پولی در ۲ سال گذشته جلسات متعددی را برگزار کردند و صندوق پس انداز یکم پرداخت تسهیلات ساخت و تسهیلات بافت‌های فرسوده نتیجه این نشست‌ها بود.

وی با تاکید بر اینکه شاخص‌های کیفی و کمی در بخش مسکن بالا رفته است گفت: با این حال همچنان در این بخش با مشکلانی مواجه هستیم. ساختار جمعیتی، تغییر فرهنگ و مسائل اقتصادی بخش مسکن را با مشکل مواجه کرده و تغییرات سیاستی در این بخش را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه اصلاح طرح جامع مسکن در ۲ سال گذشته در دستور کار قرار گرفت گفت: شورای راهبردی بازنگری طرح جامع چالش‌های این حوزه را بررسی کرد و بر این اساس سندی جامع تدوین شد.

مظاهریان افزود: در این همایش برنامه‌های بخش مسکن با محوریت طرح جامع مسکن در ۷ محور مسکن اجتماعی، توسعه نظام تامین مالی مسکن، برنامه‌ریزی شهری (سیاستگذاری زمین)، فن‌آوری در صنعت ساختمان، مسکن روستایی، سیاستگذاری شهرهای جدید (بازآفرینی شهری پایدار) و حوزه‌های اجتماعی مسکن بررسی می‌شود و کارگاه‌های تخصصی نیز در نظر گرفته شده است. تمام صاحب نظران در فرا حوزه‌ای بودن بخش مسکن تاکید دارند و امیدواریم این همایش سبب شود در مسیر توسعه اقتصاد گام برداریم.

فرآینده وام دادن بانک‌های خارجی چگونه است؟

خروج از رکود نباید به قیمت گران شدن مسکن باشد

خبر جدید از وام 60 میلیونی مسکن/ پاسخ به ادعای فساد در فرودگاه امام




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *