سالگرد شهادت شیرین ابوعاقله؛ نگاهی به الگوی خشونت رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران

9:29 - 23 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۷۵۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سالگرد شهادت شیرین ابوعاقله؛ نگاهی به الگوی خشونت رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران
رژیم صهیونیستی در جریان جنگ جاری علیه غزه تحت چتر مصونیت از مجازات به‌طور میانگین هر ۳۶ ساعت یک خبرنگار را به شهادت می‌رساند.

خبرگزاری میزان – با شهادت بهاء عکاشه، عکاس خبرنگار فلسطینی در پی حمله رژیم صهیونیستی به اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه، شمار شهدای خبرنگار فلسطینی در جریان جنگ جاری رژیم صهیونیستی به ۱۴۳ نفر رسید.

 

تشدید الگوی خشونت رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران دومین سالگرد شیرین ابوعاقله
شهادت عکاشه همزمان با دومین سالگرد شهادت شیرین ابوعاقله، خبرنگار الجزیره اتفاق افتاد و این همزمانی موید واقعیت تشدید الگوی خشونت رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران به‌ویژه خبرنگاران فلسطینی است.

از زمان آغاز دور جدید جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون دست‌کم ۱۴۳ خبرنگار و کارمند رسانه‌ به شهادت رسیدند؛ این رقم تقریبا معادل قتل یک خبرنگار در هر ۳۶ ساعت است.

با مقایسه رقم یاد شده با شمار خبرنگاران جان‌باخته در دیگر درگیری‌های نظامی و جنگ‌ها، شمار خبرنگاران شهید فلسطینی یک رکورد در جنایت علیه اهالی رسانه محسوب می‌شود؛ تلفات سرسام‌آور خبرنگاران در جنگ جاری رژیم صهیونیستی علیه غزه همچنین این جنگ را به مرگ‌بارترین درگیری برای خبرنگاران در تاریخ مدرن تبدیل کرده است.

اگرچه کار خبر، همواره یک کار پر مخاطره است که خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران خبری را با موقعیت‌های چالش‌زایی مواجه می‌کند، خبرنگاران و اهالی رسانه در فلسطین به شکلی ویژه در انجام وظایف خود با مخاطرات از حمله‌های زمینی و هوایی رژیم صهیونیستی گرفته تا اختلال در ارتباط و کمبود منابع و قطع برق، مواجه می‌شوند.

کارزار جنایت هدفمند رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران فلسطینی

با آغاز دور جدید جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران فلسطینی با به خطر انداختن جان خود وظیفه روایت داستان مظلومیت مردم فلسطین را در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی بر عهده گرفتند.

آن‌ها وظیفه خود دیدند تا تبدیل محله‌های غزه به ویرانه، مرگ و آوارگی جمعی خانواده‌ها، گرسنگی و قحطی مرگ‌بار تحمیلی، ... بر اثر جنگ را به جهان مخابره کننده و صدای مردم خود برای دستیابی به عدالت باشند.

خبرنگاران فلسطینی در کنار دیگر ساکنان بزرگ‌ترین زندان روباز سابق جهان و بزرگ‌ترین گور دسته‌جمعی فعلی دنیا، به چشم و گوش کسانی تبدیل شدند که زیر فشار جنگ متحمل رنج‌های کمرشکن می‌شوند؛ از آنجا که رسانه‌های خارجی عمدتا نمی‌توانند وارد این منطقه شوند، تهیه عکس، فیلم و گزارش با ریسک‌های فراوان برعهده خبرنگاران و روزنامه نگاران فلسطینی قرار گرفته است.

 

بی‌پاسخ ماندن پرونده قتل ابوعاقله؛ الگوی خشونت رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران تشدید شد

آن‌ها در میانه کار در چادر‌های موقت با تجهیزات ناقص و بدون وسایل حفاظتی و هنگام استراحت در منازل خود هدف حملات رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرند.

اصلی‌ترین وسیله خبرنگاران فلسطینی در شرایط دشوار جنگ برای مخابره اخبار گوشی‌های تلفن است؛ آن‌ها برای دور زدن اختلال در ارتباطات و قطع برق ناچار هستند به مناطق دارای ارتفاع بیشتر بروند و همین امر آن‌ها را به اهداف آسانی برای ارتش رژیم صهیونیستی تبدیل می‌کند.

آژانس‌های حقوق بشری متعددی تاکنون به دفعات خواستار حمایت از خبرنگاران فلسطینی شده‌اند؛ کارشناسان سازمان ملل در ماه فوریه (بهمن۱۴۰۱) هشدار دادند که حملات هدفمند و کشتار خبرنگاران جنایت جنگی است.

دومین سالگرد شهادت شیرین ابوعاقله

۱۱ مه (۲۲ اردیبهشت)، سالروز شهادت شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی شبکه الجزیره است؛ وی در ۱۱ مه ۲۰۲۲ هنگام پوشش خبر حمله نظامیان صهیونیست به اردوگان «جنین» در کرانه باختری در حالی که جلیقه پرس به تن داشت، هدف شلیک نظامیان صهیونیست قرار گرفته و به شهادت رسید.

ابوعاقله بیش از ۲ دهه به‌عنوان گزارشگر و خبرنگار الجزیره به شکل گسترده از رویداد‌های مهم فلسطین خبر و گزارش تهیه کرد؛ وی نامی آشنا در حوزه فلسطین در سراسر جهان است که بر افشای بی‌عدالتی و وضعیت وخیم فلسطینی‌ها تحت جنایت‌های رژیم اشغالگر متمرکز بود.

در دومین سالگرد شهادت این خبرنگار عدالت برای وی همچنان اجرا نشده و پاسخگو نبودن رژیم صهیونیستی در قتل وی نشان‌دهنده الگوی معافیت از مجازات حمله‌های رژیم صهیونیستی به اهالی رسانه به‌ویژه خبرنگاران است.

فعالان حقوق بشری تاکید دارند که پرونده به عدالت دست‌نیافته قتل ابوعاقله از سوی رژیم صهیونیستی بر این واقعیت تاکید دارد که این رژیم از مدت‌ها پیش از جنگ کنونی، خبرنگاران را بدون تحمل هرگونه مجازات، به قتل می‌رساند.

 

تشدید الگوی خشونت رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران دومین سالگرد شیرین ابوعاقله

برخی از کارشناسان رسانه‌ای نیز می‌گویند که مصونیت رژیم صهیونیستی از پاسخگویی و مجازات در پرونده قتل ابوعاقله سبب شد تا مسیر برای تشدید کارزار جنایت علیه خبرنگاران فلسطینی در جریان جنگ کنونی هموارتر شود.

این در حالی است که تحقیقات مستقل از جمله تحقیقات آسوشیتدپرس، نیویورک تایمز، سی‌ان‌ان و واشنگتن پست به این نتیجه رسیده‌اند که ابوعاقله بر اثر گلوله شلیک شده از سوی یکی از نظامیان صهیونیست به قتل رسید.

آمریکا همدست همیشگی رژیم صهیونیستی، در جنایت علیه خبرنگاران مسئول است

دولت آمریکا بلافاصله پس از انتشار خبر قتل ابوعاقله از سوی نظامیان صهیونیست با گرفتن ژستی مسئولانه خواستار پاسخگویی رژیم صهیونیستی و تحت پیگرد قرار گرفتن مسئولان این قتل شد.

اما موضع واشنگتن به همان سرعتی که اتخاذ شد، تغییر کرده و به توصیف این جنایت به‌عنوان یک حادثه تبدیل شد؛ آمریکا در نهایت در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱) از درخواست خود برای محاکمه عاملان قتل ابوعاقله صرفنظر کرد.

مقام‌های آمریکایی مدعی شدند که پاسخگویی رژیم صهیونیستی می‌تواند با تغییر قوانین تعامل این رژیم با خبرنگاران انجام شود، هرچند این پیشنهاد به آشکارا از سوی مقام‌های صهیونیست رد شد؛ واشنگتن همچنین درخواست انجام تحقیقات مستقل در مورد قتل ابوعاقله را با این ادعا که رژیم صهیونیستی دارای نهاد‌های توانمند برای انجام تحقیقات است، رد کرد.

در عین حال، تنها واکنش دولت بایدن به موضوع ممنوعیت فعالیت الجزیره از سوی رژیم صهیونیستی در اوایل ماه جاری، ابراز نگرانی دیرهنگامی بود که در دسته انتقاد‌های بی‌دندان قرار می‌گیرد.

نگاهی به این روند، نشان می‌دهد که آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین حامی رژیم صهیونیستی و اصلی‌ترین همدست این رژیم در ارتکاب جنایت علیه فلسطینی‌ها، شریک خشونت‌های مرگ‌بار صهیونیست‌ها علیه خبرنگاران نیز است.

 

تشدید الگوی خشونت رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران دومین سالگرد شیرین ابوعاقله

تشدید الگوی معافیت از مجازات رژیم صهیونیستی در جنایت علیه خبرنگاران

قتل ابوعاقله به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و مورد احترام‌ترین روزنامه‌نگاران جهان عرب، شوکی برای رسانه‌های بین‌المللی و سازمان‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای بود و سبب شد الگوی گسترده‌ خشونت علیه روزنامه‌نگاران در فلسطین از سوی ارتش رژیم صهیونیستی در کانون توجه قرار بگیرد.

در حالی که حفاظت و تامین امنیت خبرنگاران براساس قوانین بین‌المللی و حقوق بشردوستانه بین‌المللی بر همه دولت‌ها و رژیم‌ها ضروری است و حملات به آن‌ها می‌بایست به سرعت مورد بررسی کامل و مستقل قرار گیرد، رژیم صهیونیستی همواره از انجام این وظیفه قانونی سر باز زده است تا الگوی معافیت از مجازات خود در جنایت علیه خبرنگاران را تقویت کند.

جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه سبب تشدید و تقویت الگوی معافیت از مجازات این رژیم در جنایت علیه خبرنگاران شد.

کارشناسان تاکید دارند که خبرنگاری جرم نیست، اما هدف قرار دادن عامدانه خبرنگاران جرم است و باید مورد پیگیرد قرار بگیرد.

 

تشدید الگوی خشونت رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران دومین سالگرد شیرین ابوعاقله

الجزیره؛ هدف اصلی جنگ رژیم صهیونیستی علیه رسانه‌ها

بدون پاسخگویی معنادار در پرونده قتل ابوعاقله، حملات رژیم صهیونیستی به رسانه‌ها و به‌طور خاص الجزیره با شروع جنگ جاری علیه غزه بدتر و البته هدفمندتر شد.

برای مثال، یک پهپاد رژیم صهیونیستی در ماه ژانویه (دی ۱۴۰۲)  کارکنان رسانه‌ای الجزیره را در خان‌یونس در جنوب نوار غزه هدف قرار داد و پس از آن نیز نظامیان صهیونیست از رسیدن تیم پزشکی به سامر ابودقا، تصویربردار الجزیره جلوگیری کرده و شهادت وی را رقم زدند.

تشدید الگوی خشونت رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران دومین سالگرد شیرین ابوعاقله
وائل الدحدوح، رئیس دفتر شبکه الجزیره در غزه نیز در همین حمله به شدت مجروح شد؛ الدحدوح پیشتر همسر و فرزندانش و پسر خبرنگارش را با الجزیره همکاری می‌کرد، بر اثر حملات رژیم صهیونیستی از دست داده بود.

 

تشدید الگوی خشونت رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران دومین سالگرد شیرین ابوعاقله

گزارشگران بدون مرز که با نام اختصاری فرانسوی RSF شناخته می‌شود، به‌تازگی با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: قتل ابوعاقله فصلی از داستان حمله بی‌امان اسرائیل به شبکه الجزیره را باز کرد.

جاناتان داگر، رئیس میز خاورمیانه گزارشگران بدون مرز در این بیانیه تصریح کرد: این الگو زندگی روزنامه‌نگاران در سراسر جهان و حق عموم مردم برای اطلاعات آزاد، مستقل و متکثر را به خطر می‌اندازد.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) نیز خواستار انجام تحقیقات شفاف درباره قتل ابوعاقله شد؛ یکی از مدیران این کمیته اظهار کرد: زمان شکستن معافیت طولانی مدت اسرائیل در قتل روزنامه‌نگاران که فقط در جنگ اسرائیل علیه غزه سبب چند برابر شدن قربانیان شده، فرارسیده است.

در سال ۲۰۲۴ چند خبرنگار در سراسر جهان کشته شدند؟

براساس گزارش کمیته حفاظت از خبرنگاران از آغاز سال جاری میلادی تاکنون ۲۵ خبرنگار و کارمند رسانه در سراسر جهان کشته شدند.

سهم خبرنگاران فلسطینی از این آمار ۲۰ نفر است و همین موضوع نشان می‌دهد که جنایت رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران فلسطینی با چه شدتی در جریان است.

براساس اعلام کمیته مذکور، در سال ۲۰۲۳، بیش از سه چهارم از ۹۹ روزنامه‌نگار و کارمند رسانه‌ای که در سراسر جهان کشته شدند، فلسطینی بودند.

 

تشدید الگوی خشونت رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران دومین سالگرد شیرین ابوعاقله

فلسطین؛ مرگ‌بارترین مکان برای خبرنگاران

گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود هشدار داد که رویداد‌های سال گذشته نشانگر فقدان آشکار اراده سیاسی از سوی جامعه بین‌المللی برای اجرای اصول حمایت از خبرنگاران بود و جنگ غزه از ماه اکتبر تاکنون شاهد بی‌سابقه تخلفات علیه خبرنگاران و رسانه‌ها بوده است.

فلسطین در حال حاضر، مرگ‌بارترین منطقه برای خبرنگاران است؛ براساس آمار کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، ۹۲ خبرنگار فلسطینی در جریان جگ غزه به شهادت رسیدند؛ ۱۶ خبرنگار فلسطینی مجروح، ۴ خبرنگار فلسطینی ناپدید و ۲۵ خبرنگار فلسطینی دستگیر شدند.

در عین حال، حملات متعدد، تهدید، حملات سایبری، سانسور و قتل اعضای خانواده علیه خبرنگاران فلسطینی گزارش شده است.

کمیته حفاظت از خبرنگاران همچنین در حال بررسی گزارش‌های تایید نشده متعدد از کشته، ناپدید، بازداشت، مجروح و تهدید شدن خبرنگاران دیگر و آسیب رسیدن به دفاتر رسانه‌ها و خانه‌های خبرنگاران است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *