دروغ‌پراکنی بایدن برای جلوگیری از بازداشت سران رژیم صهیونیستی

9:03 - 01 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۴۴۳۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دروغ‌پراکنی بایدن برای جلوگیری از بازداشت سران رژیم صهیونیستی
آمریکا که همواره از جنایت‌های رژیم صهیونیستی طی دهه‌های گذشته حمایت کرده، همچنان این راه را ادامه داده و جو بایدن مدعی شده که اشغالگران مرتکب نسل‌کشی در نوار غزه نشده‌اند.

خبرگزاری میزان - جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از رژیم صهیونیستی در برابر اتهام‌های جنایت‌های جنگی در دادگاه‌های عالی جهان دفاع کرد.

ادعا‌های بایدن پس از آن بیان شد که کریم خان، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی (ICC)، گفت که او به دنبال صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و

یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم به دلیل جنایت‌های جنگی مرتکب شده در طول جنگ غزه است.

بایدن در یک مراسم یهودی-آمریکایی در کاخ سفید، گفت: اجازه دهید واضح بگویم؛ ما درخواست دیوان کیفری بین‌المللی برای صدور حکم بازداشت علیه سران اسرائیل را رد می‌کنیم.

او پیش از این نیز بیانیه‌ای انتقادی صادر کرد و ادعا کرده بود که حکم دادگاه بین‌المللی کیفری ظالمانه است.

رژیم صهیونیستی همچنین با یک پرونده جداگانه در دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) در مورد نسل‌کشی روبرو است که از سوی آفریقای جنوبی مطرح شده است.

در همین حال، بایدن مدعی شد که رژیم صهیونیستی در غزه نسل‌کشی نمی‌کند.

بایدن، ادعا کرد: ما آن (اتهام‌ها) را رد می‌کنیم. بر خلاف ادعا‌هایی که دیوان بین‌المللی دادگستری علیه اسرائیل مطرح کرده است، آنچه در غزه اتفاق می‌افتد نسل‌کشی نیست. 

دیوان بین‌المللی دادگستری در ژانویه (دی/بهمن) اعلام کرده بود که خطر نسل‌کشی در غزه وجود دارد و به رژیم صهیونیستی دستور داد تا یک سری اقدام‌های موقت از جمله جلوگیری از وقوع هرگونه اقدام نسل‌کشی را انجام دهد.

در حالی که دفاع بایدن از رژیم صهیونیستی در مراسم کاخ سفید با تشویق گرم حامیان صهیونیسم مواجه شد، کارزار انتخاباتی او با اعتراض حامیان فلسطین در سراسر آمریکا خدشه‌دار شده و برخی از حامیان ضد جنگ، رئیس‌جمهور آمریکا را «جو نسل‌کش» نامیده‌اند.

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی اتهام‌های ویژه‌ای را علیه نتانیاهو و گالانت، از جمله گرسنگی دادن به غیرنظامیان به‌عنوان روشی برای جنگ و نابودی عنوان کرد. او همچنین گفت که تحقیق‌ها درباره این موضوع همچنان ادامه دارد.

برخی از قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکا در انتقاد از دادگاه کیفری بین‌المللی شدیدتر عمل کردند.

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه، گفت: همکارانم و من مشتاقانه منتظریم مطمئن شویم که نه کریم خان، نه همکارانش و نه خانواده‌هایشان دیگر هرگز پا به آمریکا نخواهند گذاشت.

دیوان کیفری بین‌المللی اولین دادگاه دائمی بین‌المللی جنایت‌های جنگی در جهان است و ۱۲۴ کشور عضو آن موظف هستند در صورت حضور افراد تحت تعقیب در قلمرو یک کشور عضو، بلافاصله آن‌ها را دستگیر کنند.

هایدی ژو کاسترو، کارشناس حقوقی می‎گوید: آمریکا عضو دیوان بین‌المللی کیفری نیست و بزرگ‌ترین اهرم آن می‌تواند تحت فشار قرار دادن متحدانش باشد تا به حکم‌ها عمل نکنند. عمدتا کشور‌های اروپایی که امضاکنندگان دیوان کیفری بین‌المللی هستند، متحدان آمریکا به‌حساب می‌آیند.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی نیز عضو دیوان بین‌المللی کیفری نیست.

همچنین واکنش‌های بین‌المللی به طرح دادستان دیوان بین‌المللی کیفری برای صدور حکم بازداشت متفاوت بوده است. 

پاسکال بائریسویل، نماینده سوئیس در سازمان ملل، گفت که کشورش کاملا از دادگاه حمایت و بر اهمیت احترام به استقلال آن تاکید می‌کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: جنگ غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *