دیوان بین‌المللی کیفری به دنبال صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و گالانت

15:28 - 31 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۴۳۴۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دیوان بین‌المللی کیفری به دنبال صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و گالانت
جنایت‌های بی‌سابقه و مدام رژیم صهیونیستی در غزه، ضرورت بررسی این موضوع را در محاکم بین‌المللی از جمله در دیوان بین‌المللی کیفری آشکار کرده است و روند یادشده در حال رسیدن به نتیجه‌های مطلوب برای احقاق حق مردم فلسطین است.

خبرگزاری میزان – کریم اسد احمدخان، دادستان دیوان بین‌المللی کیفری در جدیدترین موضع‌گیری خود درباره تحولات جنگ غزه، وقوع جنایت‌های ضد بشری علیه فلسطینی‌ها در غزه را تایید کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، کریم خان، دادستان دیوان بین‌المللی کیفری از تصمیم این نهاد برای صدور حکم بازداشت علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به اتهام ارتکاب جنایت‌های جنگی در غزه خبر داد.

وی با اشاره به اینکه دلایل منطقی وجود دارد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مسئولیت جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت را بر عهده دارد، گفت: شواهدی داریم که نشان می‌دهد نتانیاهو و گالانت در قبال جنایت‌های مرتکب شده در سرزمین‌های فلسطینی مسئولیت کیفری دارند.

دادستان دیوان بین المللی کیفری در تشریح جنایت‌های ارتکابی مقام‌های رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: ما از شواهد به این نتیجه رسیدیم که مقام‌های اسرائیلی به‌طور سیستماتیک فلسطینی‌ها را از زندگی اولیه محروم کرده‌اند؛ نتانیاهو و گالانت غیرنظامیان غزه را از چیز‌های ضروری برای زنده ماندن محروم کردند؛ اتهام‌ها علیه نتانیاهو و گالانت شامل کشتار و قتل‌عام، تحمیل گرسنگی به‌عنوان روش جنگی، امتناع در ارسال کمک‌های بشردوستانه و هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان در جریان جنگ هستند.

کریم خان در بخشی دیگر اظهار کرد: تایید می‌کنیم که جنایت‌های علیه بشریت به‌عنوان بخشی از حمله گسترده علیه فلسطینی‌ها انجام شده است.

هیئتی از قاضی‌های دیوان بین‌المللی کیفری در حال بررسی درخواست کریم خان جهت صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و گالانت هستند.

این نخستین بار است که دیوان بین‌المللی کیفری به دنبال صدور احکام قضایی علیه سیاستمداران رژیم صهیونیستی از متحدان نزدیک آمریکا است.

ماه گذشته زمانی که گزارش‌هایی مبنی بر بررسی صدور حکم بازداشت برای مقام‌های صهیونیست از سوی دادستان دیوان بین‌المللی کیفری منتشر شد، نتانیاهو گفت که هرگونه حکم بازداشت دیوان بین‌المللی کیفری علیه مقام‌های ارشد کابینه و نظامی رژیم صهیونیستی یک توهین است و این رژیم با آنچه وی سیستم حقوقی مستقل خواند، تمام موارد نقض قانون را بررسی می‌کند.

کریم خان درباره این موضع‌گیری نتانیاهو تصریح کرد: هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست.

اگرچه رژیم صهیونیستی عضو دیوان بین‌المللی کیفری نیست، اما اعلام تعهد فلسطین به اصول بنیادین این دیوان در سال ۲۰۱۵، سبب شد که دیوان بین‌المللی دادگستری صلاحیت قضایی خود را برای رسیدگی به مسائل غزه، قدس اشغالی و کرانه باختری اعلام کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *