رکورد تاریخی حمله به کارکنان و مراکز بهداشتی در مناطق جنگی

8:33 - 02 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۴۶۴۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رکورد تاریخی حمله به کارکنان و مراکز بهداشتی در مناطق جنگی
تعداد خشونت علیه کارکنان بهداشتی و حمله به مراکز درمانی در سال گذشته درپی تشدید درگیری‌ها به‌ویژه جنگ علیه غزه و تداوم روند مصونیت از مجازات عاملان حمله‌ها افزایش یافت.

خبرگزاری میزان – در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ حمله به کارکنان بهداشت و مراکز درمانی از جمله بیمارستان‌ها در مناطق درگیر جنگ ثبت شد که شماری از آن‌ها کشته شدن پزشکان، پرستاران، امدادگران و دیگر کارکنان بخش بهداشتی را در پی داشت.

به گزارش گاردین، یافته‌های گزارش جدید اتئلاف حفاظت از سلامت در درگیری، نشان می‌دهد که حمله به کارکنان بهداشتی، بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها در مناطق درگیر جنگ در سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح خود رسید.

ائتلاف حفاظت از سلامت در درگیری، با انتشار گزارش یادشده اعلام کرد: این افزایش عمدتا ناشی از جنگ‌های جدید در غزه و سودان بوده است.

محققان در سال ۲۰۲۳ حدود ۲ هزار و ۵۶۲ مورد خشونت علیه کارکنان پزشکی یا ممانعت از فعالیت آن‌ها را ثبت کردند؛ این موارد شامل کشتن یا ربودن کارکنان بهداشتی و بمب‌گذاری، غارت یا اشغال بیمارستان‌ها می‌شود.

این رقم همچنین شامل ۶۸۵ مورد دستگیری یا ربوده شدن کارکنان بهداشتی از جمله پزشکان، پرستاران و رانندگان آمبولانس و ۴۸۷ مورد کشته شدن آن‌ها است که تقریبا ۲ برابر تعداد در سال ۲۰۲۲ است.

در موارد دیگر، هم مراکز و امکانات بهداشتی و درمانی بر اثر جنگ آسیب دیده یا تخریب شدند؛ همچنین مراکز بهداشتی به‌طور فزاینده‌ای اشغال شدند که نقض قوانین بشردوستانه است.

به گفته محققان، ارقام اعلام شده حداقلی هستند، زیرا به دست آوردن اطلاعات از مناطق درگیری دشوار است؛ آن‌ها اعلام کردند که بمباران یا اشغال بیمارستان کودکان النصر در شهر غزه از جمله مهم‌ترین موارد ثبت‌شده است.

در گزارش این محققان درباره تاثیر‌های جمعی و پایدار درگیری‌های طولانی مدت هشدار داده شده است؛ براساس این هشدار، حتی پس از پایان خشونت، سیستم‌های بهداشتی کارآمدی کمی دارند یا اصلا کار نمی‌کنند.

ائتلاف حفاظت از سلامت در درگیری، خواستار پیگرد ملی و بین‌المللی جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت از جمله حمله به مجروحان و بیماران، مراکز بهداشتی و کارکنان بهداشتی شد.

گزارش ائتلاف یادشده که موارد حمله به بیمارستان‌های کودکان و مراکز اجراکننده کارزار‌های ایمن‌سازی را رصد می‌کند، نشان می‌دهد که افراد در پی حمله به مراکز بهداشتی در برابر بیماری‌های عفونی آسیب‌پذیر می‌شوند؛ این نهاد همچنین درباره روند جدیدی هشدار داد که در آن از هواپیما‌های بدون سرنشین مجهز به سلاح‌های انفجاری برای هدف قرار دادن مراکز بهداشتی استفاده می‌شود.

رئیس ائتلاف حفاظت از سلامت در درگیری، گفت که خشونت اعمال شده علیه کارکنان و مراکز بهداشتی و درمانی به سطوح وحشتناکی رسیده است؛ به گفته وی، این گزارش شامل نمونه‌هایی است که در آن کارکنان بهداشتی عمدا یا با اتخاذ رویه‌ای بی‌توجه و بی‌پروا از سوی عاملان حمله، هدف قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه قانون حمایت از کارکنان و مراکز بهداشتی برای عاملان حمله‌ها معنایی ندارد، گفت: یک ویژگی ثابت این گونه حمله‌ها، مصونیت مداوم برای این ارتکاب جنایت بود؛ برای بیش از یک دهه، با وجود تعهد‌های مکرر دولت‌ها، هنوز تعهد‌های یادشده اجرایی نشده است؛ از این رو، انتقال تسلیحات به مجرمان را ادامه دارد و مسئولان جنایت‌ها به دست عدالت سپرده نشده‌اند.

رئیس ائتلاف حفاظت از سلامت در درگیری، گفت که که اظهارات تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت و دیگر مقام‌ها در محکومیت خشونت علیه مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند پایه‌ای برای رهبری هماهنگ‌تر جهانی باشد.

به گفته وی، این رویکرد باید شامل تعقیب قضایی برای برقراری عدالت و عمل به‌عنوان یک عامل بازدارنده باشد و خبر اعلام شده از سوی دادستان ارشد دادگاه بین‌المللی کیفری برای صدور حکم بازداشت علیه مقام‌های صهیونیست به دلیل ارتکاب جنایت جنگی امیدوارکننده و گامی ابتدایی است.

ائتلاف حفاظت از سلامت در درگیری، متشکل از بیش از ۴۰ سازمان غیردولتی است و در ۱۱ سال گذشته گزارش‌های سالانه‌ای تهیه کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *