تداوم کمک تسلیحاتی آمریکا به رژیم صهیونیستی با وجود نقض حقوق بشر در جنگ غزه

11:43 - 27 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۶۲۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تداوم کمک تسلیحاتی آمریکا به رژیم صهیونیستی با وجود نقض حقوق بشر در جنگ غزه
بررسی ادعا‌های سران آمریکا و شرایط موجود در جنگ غزه، به‌ویژه حمله نظامی رژیم صهیونیستی به شهر رفح، نشان‌دهنده تضاد آشکار در گفتار و عمل دولت جو بایدن است.

خبرگزاری میزان - جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته در مورد تهاجم مداوم رژیم صهیونیستی به شهر رفح در جنوب غزه گفته بود: این اشتباه است.

پس از یک هفته، نظامیان صهیونیست گذرگاه مرزی رفح را تصرف کرده و به داخل شهر، جایی که بیش از ۱.۵ میلیون فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، حمله کردند.

با این حال، رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که بایدن قصد دارد انتقال یک میلیارد دلاری تسلیحات از جمله گلوله‌های تانک به رژیم صهیونیستی را پیش ببرد.

فعالان حقوق بشری می‌گویند که تناقض آشکاری بین فشار ظاهری بر رژیم صهیونیستی برای توقف حمله خود و سپس ارائه تسلیحات بیشتر وجود دارد. آن‌ها می‌گویند که این بخشی از یک الگوی گسترده‌تر است که براساس آن آمریکا ادعایی را مطرح می‌کند، اما در عمل کار دیگری انجام می‌دهد.

حسن الطیب، مدیر قانونگذاری برای سیاست خاورمیانه در موسسه حمایت از قانونگذاری ملی، گفت: ما با شرایطی روبرو هستیم که لفاظی‌ها با عمل مطابقت ندارد. بدیهی است که دیدن همدستی آمریکا در جنایت‌های جنگی وحشتناک ناراحت کننده است.

ادعا‌های یک هفته قبل بایدن مبنی بر این بود که واشنگتن در نهایت ممکن است از اهرم فشار خود برای تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به سوءاستفاده‌هایش علیه فلسطینی‌ها استفاده کند.

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان مدعی شده بود که در صورت تهاجم رژیم صهیونیستی به رفح، انتقال گلوله‌های توپخانه‌ای به این رژیم را متوقف می‌کند و دولت او ارسال محموله بمب‌های سنگین را به دلیل این حمله متوقف کرده است.

اما فعالان حقوق بشری می‌گویند که گزارش رسانه‌ها درباره انتقال یک میلیارد دلاری، پرسش‌هایی را در مورد تعهد بایدن به حفاظت از غیرنظامیان در رفح و ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:

ژست جدید حقوق بشری دولت بایدن

وضعیت وخیم انسانی در رفح

دولت آمریکا ادعا می‌کند که رژیم صهیونیستی تهاجم بزرگی به رفح انجام نداده است. 

این ادعا در حالی مطرح شده که حمله رژیم صهیونیستی به رفح تاکنون ۴۵۰ هزار فلسطینی را از این شهر آواره کرده و جریان کمک‌های بشردوستانه به غزه را بیش از پیش تحت فشار قرار داده و نگرانی از پیامد‌های فاجعه‌بار را افزایش داده است.

در حالی که نظامیان صهیونیست وارد مرکز شهری متراکم رفح نشده‌اند، اما تانک‌های این رزیم به عمق شهر نفوذ کرده‌اند. 

دولت بایدن همچنین مدعی است که به‌دنبال آتش‌بس در غزه است و اغلب حماس را به دلیل آنچه رد پیشنهادها برای دستیابی به توافق در جهت توقف جنگ خوانده، سرزنش می‌کند.

این در حالی است که آمریکا سه قطعنامه آتش‌بس جداگانه را در شورای امنیت سازمان ملل وتو و در مجمع عمومی به ۲ قطعنامه رای منفی داده است.

همچنین حماس توافق قطر و مصر را پذیرفته است؛ توافقی که به آتش‌بس پایدار و آزادی شهرک‌نشینان زندانی در غزه و تعدادی از اسیران فلسطینی در اراضی اشغالی منجر می‌شود. در واقع، رژیم صهیونیستی آتش‌بس را رد کرده است.

آمریکا در ادامه ادعا‌های خود می‌گوید که نمی‌تواند به‌طور قطعی تعیین کند که آیا رژیم صهیونیستی از سلاح‌های آمریکایی برای نقض قوانین بین‌المللی استفاده می‌کند یا خیر.

در همین حال، گروه‌های حقوق بشری موارد متعددی از نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی از سوی ارتش رژیم صهیونیستی را که به‌طور گسترده از سلاح‌های آمریکایی استفاده می‌کند، ثبت کرده‌اند. این گزارش‌ها شامل شواهدی از بمباران بی‌رویه، شکنجه و هدف قرار دادن غیرنظامیان است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *