ناپدید شدن ۱۳ هزار نفر در زیر آوار ساختمان‌های ویران شده غزه

11:42 - 24 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۷۶۶۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ناپدید شدن ۱۳ هزار نفر در زیر آوار ساختمان‌های ویران شده غزه
یک نهاد حقوق بشری می‌گوید که ۱۳ هزار نفر در غزه از زمان آغاز جنگ در زیر آوار ساختمان‌های ویران شده مفقود هستند.

خبرگزاری میزان – یک نهاد حقوق بشری خواستار اقدام فوری بین‌المللی برای معرفی سازوکار‌های ویژه و تیم‌های تخصصی برای برداشتن آوار خانه‌ها و ساختمان‌های بمباران شده از سوی ارتش رژیم صهیونیستی و نجات افرادی که در زیر آوار گرفتار شده و هنوز زنده هستند و همچنین بازیابی هزاران نفر دیگر شد؛ اجساد افرادی که از زمان آغاز جنگ غزه در زیر آورا جان باخته‌اند.

ناظر حقوق بشر اروپا-مدیترانه (یورو-مد مانیتور) خواستار فشار قاطع بین‌المللی به رژیم صهیونیستی برای ایمن‌سازی کار مردم و خدمه‌ که برای برداشتن این آوار‌ها کار می‌کنند، علاوه بر افشای سرنوشت هزاران اسیر و بازداشتی فلسطینی مفقود شده از نوار غزه، شد.

این نهاد حقوق بشری بر جنایت ناپدید شدن اجباری، قتل و کشتار غیرقانونی در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان اشاره می‌کند.

یورو-مد مانیتور در بیانیه‌ای توضیح داد که برآورد‌ها نشان می‌دهد بیش از ۱۳ هزار فلسطینی در زیر آوار مفقود شده‎اند، در گور‌های دسته‌جمعی تصادفی دفن شده و یا به اجبار در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های رژیم صهیونیستی مجبوس شده‌اند که برخی از آن‌ها در زمان حبس به شهادت رسیدند.

ارتش رژیم صهیونیستی هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد شرایط شهادت این اسیران و بازداشت شدگان منتشر نکرده و هیچ نهاد مستقلی نیز هنوز نتوانسته شرایط قتل آن‌ها را بررسی و شناسایی کند و اجساد آن‌ها هنوز نبش قبر نشده و هویت آن‌ها کشف نشده است، پیکر آن‌ها برگردانده نشد یا حتی به خانواده‌هایشان اطلاع داده نشده است.

این برآورد براساس حجم گزارش‌های اولیه درباره افراد ناپدید شده است و با توجه به تداوم حملات نظامی رژیم صهیونیستی و محاصره بسیاری از مناطق، برآورد تعداد واقعی افراد مفقود در این مرحله دشوار است که در آن ارتش رژیم صهیونیستی عملیات نظامی خود را به‌ویژه در زمین انجام می‌دهد.

علاوه بر این اقدامات ارتش رژیم صهیونیستی برای متفرق کردن خانواده‌های فلسطینی، به‌ویژه با اجبار خانواده‌ها به آوارگی مکرر بدون ایجاد راه‌های امن، جدا کردن اعضای خانواده و اجبار آن‌ها به نقل مکان به مناطق مختلف، یا دستگیری برخی از آن‌ها و سپس ناپدید کردن اجباری آن‌ها و قطع ارتباط بین خانواده‌ها به ویژه در ارتباطات و اینترنت ضعیف یا متناوب اقدام کرده و اکثر اجساد پیدا شده در نتیجه مدت طولانی تجزیه شده‌اند.

اکثر اجساد کشف شده یا در خیابان‌ها یا در ساختمان‌های ساده یک طبقه بودند، در حالی که در خارج کردن اجساد از زیر ساختمان‌های چند طبقه مشکلات زیادی وجود دارد.

تیم‌های دفاع غیرنظامی از بولدوزر‌های معمولی، چکش‌های دستی و وسایل ابتدایی در روند جست‌وجوی اجساد زیر هزاران تن آوار تخریب شده در اثر بمباران استفاده می‌کنند، بنابراین ساعت‌های طولانی بدون هیچ دستاورد واقعی کار می‌کنند.

قطعی برق و کمبود سوخت نیز مانع از اثربخشی و تداوم کار می‌شود و وارد کردن کامیون، تجهیزات ویژه و سوخت کافی برای آواربرداری، جستجوی اجساد، رسیدن به آن‌ها و ضروری است.

وجود این اجساد به شکل کنونی آن‌ها تهدیدی برای گسترش بیماری‌های همه‌گیر بیشتر است و عواقب بسیار جدی بر سلامت عمومی و محیط زیست خواهد داشت؛ مواردی که چندین ماه است احساس می‌شود.

 یورو-مد مانیتور تاکید کرد که رژیم صهیونیستی در جریان نسل‌کشی خود در غزه حتی پس از کشته شدن قربانیان، در میان همدستی‌های بین‌المللی مذموم، به آن‌ها رحم نکرده است.

نهاد‌های حقوق بشری پیش از این به دلیل دشواری دسترسی به گورستان‌های اصلی و معمولی و تداوم حملات رژیم صهیونیستی، ایجاد بیش از ۱۲۰ گور دسته‌جمعی تصادفی را در استان‌های نوار غزه برای دفن شهیدان در حملات نظامی مستند کرده‌اند.

این واقعیت که هزاران فلسطینی مفقود شده‌اند، جنایت دیگری علیه خانواده‌های آن‌هاست که از شکنجه روانی شدید رنج می‌برند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *