مرگ فرانک تایسون زیر پای افسر پلیس آمریکا؛ نگاهی به سابقه استفاده از شیوه زانو بر گردن

13:27 - 09 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۰۴۰۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مرگ فرانک تایسون زیر پای افسر پلیس آمریکا؛ نگاهی به سابقه استفاده از شیوه زانو بر گردن
به‌تازگی یک شهروند سیاه‌پوست آمریکایی بر اثر استفاده دوباره پلیس آمریکا از روش فشردن زانو بر روی گردن جان خود را از دست داد.

خبرگزاری میزان - بازداشت فرانک تایسون، شهروند سیاه‌پوست ۵۳ ساله در آمریکا نشان داد که وی پس از بازداشت مکررا به افسران پلیس گفت که نمی‌تواند نفس بکشد، اما افسران پلیس با بی‌توجهی در حالی که او را به زمین چسبانده و دستبند زده بودند، مرگش را رقم زدند. 

فیلم‌های منتشر شده از این بازداشت که به‌الزگی از سوی پلیس آمریکا انجام شده و به مرگ تایسون منجر شد، یادآور خشونت پلیس در مواجهه با سیاه‌پوستان و همچنین استفاده آن‌ها از شیوه فشار دادن زانو بر روی گردن افراد بازداشت‌شده است.

این حادثه یادآور برخورد مرگ‌بار پلیس شهر مینیاپولیس با جورج فلوید در ۴ سال قبل است. 

ویدیویی از قتل فلوید که در فضای مجازی منتشر شده بود، موجی از اعتراضات را در سراسر جهان علیه خشونت پلیس و نژادپرستی به‌راه انداخت.

براساس چیزی که در ویدیوی منتشر شده دیده می‌شد، یک افسر سفیدپوست به نام درک شووین بیش از ۹ دقیقه زانوی خود را بر روی گردن فلوید فشار می‌داد و این در حالی بود که فلوید سیاه‌پوست برای زندگی‌اش به شووین التماس می‌کرد.

سابقه پلیس آمریکا در استفاده از فشردن زانو بر گردن بازداشت‌شدگان

فلوید پس از تکرار چندین باره جمله «نمی‌توانم نفس بکشم» بر اثر خفگی جان خود را از دست داد.

شووین و سه نفر از افسران همکارش در نهایت به قتل عمد و جرایم دیگر محکوم شدند.

در آذر ۱۴۰۲ نیز یک افسر پلیس آمریکا به دنبال اتهامات استفاده از زور بیش از حد در بازداشت یک نوجوان ۱۵ ساله مورد تحقیقات قرار گرفت.

این حادثه نیز از طریق تلفن همراه ضبط و در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. 

این ویدیو افسری را که جان کریولو نام دارد نشان می‌دهد که زانوی خود را بر روی سر یک نوجوان فشار می‌داد.

در این ویدیو شنیده می‌شود که نوجوان ۱۵ ساله بار‌ها خطاب به کریولو می‌گوید: آرام باش؛ من کاری نکرده‌ام.

حادثه‌ای دیگری از این دست نیز در بهمن سال ۱۴۰۱ رخ داد که در آن یک افسر پلیس زانوی خود را بر روی گردن یک دانش‌آموز سیاه‌پوست فشار می‌داد.

مدت کوتاهی پس از وقوع این حادثه در ۹ فوریه ۲۰۲۳ (۲۰ بهمن ۱۴۰۱) ویدیوی این حادثه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که باعث تشبیه آن به قتل جورج فلوید و اعتراضات شد. 

در گزارش حادثه، جیسون الفبرگ، پلیس ناحیه مدرسه‌ای شهر کلارک ادعا کرده بود که دانش‌آموز مذکور از انجام دستور پلیس خودداری کرده بود.

پس از این حادثه اعتراضاتی به‌راه افتاد و بسیاری خواهان اخراج الفبرگ شدند. جیسون الفبرگ در نهایت از تمام اتهامات خود تبرئه شده و به کار خود در اداره پلیس ادامه داد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *