گزارش حقوق بشری آمریکا درباره ایران؛ پر از ادعا و خالی از واقعیت

11:18 - 04 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۶۹۵۴۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گزارش حقوق بشری آمریکا درباره ایران؛ پر از ادعا و خالی از واقعیت
وزارت خارجه آمریکا در حالی گزارش ادعایی خود را درباره وضعیت حقوق بشر در کشور‌ها منتشر کرده که نقض حقوق بشر گروه‌های مختلف را در این کشور کاملا نادیده می‌گیرد.

خبرگزاری میزان – وزارت خارجه آمریکا به‌تازگی گزارش سالانه ادعایی خود را درباره وضعیت حقوق بشر در کشور‌های مختلف منتشر کرده است.

بخشی از این گزارش به ایران اختصاص یافته و بار دیگر ادعا‌هایی درباره ایران تکرار شده است.

وزارت خارجه آمریکا در این گزارش سالانه موسوم به «حقوق بشر کشورها» بار دیگر ایران را متهم به نقض حقوق بشر در سال ۲۰۲۳ کرده است.

این گزارش مدعی است: محدودیت‌های حقوق بشری افزایش یافته و در برخی از زمینه‌ها وضعیت بدتری پیدا کرده است.

این نهاد آمریکایی در ادامه ادعا‌های نخ‌نمای خود و بدون در نظر گرفتن وضعیت زنان در آمریکا گفته که زنان در ایران همچنان با فشار‌هایی مواجه هستند(!)

آمریکا همواره خود را سردمدار حقوق بشر در جهان عنوان کرده و مدعی دفاع از حقوق بشر در جهان است.

این ادعای آمریکا از ابعاد مختلفی قابل بررسی است و تنها یک بررسی اجمالی کارنامه این کشور در زمینه موضوعات حقوق بشری نشان می‌دهد که حقوق بشر تنها ابزاری در دست این کشور و حامیان آن برای اعمال فشار به کشور‌های مختلف است.

از سویی دیگر بررسی وضعیت حقوق بشر در داخل آمریکا به خوبی آشکار می‌کند که مفهوم حقوق بشر برای مقامات آمریکا از دیرباز کوچترین اهمیتی نداشته و حقوق گروه‌های مختلف در این کشور نقض می‌شود.

مروری بر وضعیت حقوق بشر در آمریکا

آمریکا که همواره ژست دفاع از حقوق بشر را به خود گرفته و با همین ادعا در امور داخلی کشور‌های مختلف مداخله کرده و به آن‌ها اعمال فشار می‌کند، در زمینه‌های مختلف کارنامه سیاهی دارد.

برخی از مهم‌ترین زمینه‌های نقض حقوق بشر در آمریکا عبارتند از اعمال فشار و محدودیت علیه پناهجویان، نقض حقوق زنان در جنبه‌های مختلف، آمار بالای قربانیان خشونت تسلیحاتی و قربانی کردن افراد برای سود گروه‌های لابی و تولید کنندگان سلاح، آمار بالای قربانیان خشونت پلیس، تبعیض نژادی گسترده علیه سیاه‌پوستان در زمینه‌های مختلف.

اما نقض حقوق بشر از سوی آمریکا تنها به موارد فوق محدود نمی‌شود و مداخلات، جنگ‌ها و تحریم‌های این کشور حقوق بسیاری از افراد را در سراسر جهان نقض کرده و جان انسان‌های بسیاری را گرفته است.

جنگ‌های افغانستان و عراق تنها نمونه‌ای کوچک از حضور نظامی ویرانگر و مرگ‌بار آمریکا هستند.

تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشور‌های مختلف از جمله ایران، پیامد‌های فاجعه‌باری را به همراه داشته و به‌ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر و بیماران را از دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی حیاتی محروم کرده است که در موارد بسیاری این امر به مرگ افراد زیادی منجر شده است.

خشونت مرگ‌بار پلیس آمریکا

یکی از ابعاد قابل ملاحظه نقض حقوق بشر در آمریکا موضوع خشونت‌های پلیس است؛ این در حالی است که آمریکا کشور‌های دیگر را با ادعا‌هایی مانند «خشونت نیرو‌های دولتی و سرکوب مردم از سوی نیرو‌های امنیتی» متهم می‌کند.

آمار‌های منتشر شده از سوی نهاد‌های مختلف آمریکایی و برخی رسانه‌ها نشان می‌دهد که سالانه بیش از هزار نفر در این کشور از سوی پلیس به قتل می‌رسند؛ بسیاری از این افراد در هنگام قتل غیر مسلح بوده و در مورادی حتی بازداشت فرد به علت یک سوء‌ظن و یا اشتباه بوده است.

داده‌های موسسه ردیابی خشونت‌های پلیس آمریکا نشان می‌دهد که تنها در سال ۲۰۲۲ هزار و ۲۴۰ نفر در این کشور از سوی پلیس به قتل رسیده‌اند.

این داده‌ها نشان می‌دهد که در تمامی طول همان سال پلیس آمریکا تنها ۱۰ روز قتلی مرتکب نشده است.

زندان‌های آمریکا و آمار‌های هولناک

یکی از موضوعاتی که آمریکا آن را دستمایه انتقاد از دیگر کشور‌ها قرار داده موضوع حبس و وضعیت زندان‌هاست.

با وجود این زندانیان در زندان‌های ایالتی، فدرال و محلی این کشور در زمینه‌های مختلف با نقض حقوق بشر مواجه هستند.

آمریکا در میان کشور‌هایی با بالاترین نرخ حبس قرار دارد، وضعیت زندان‌ها از نظر بهداشتی در بسیاری از موارد غیراستاندارد است، ارائه مراقبت‌های پزشکی نامناسب است و در مواردی افراد بیمار، درمان مناسبی دریافت نمی‌کنند.

گزارشی که به‌تازگی منتشر شده نشان می‌دهد که نرخ مرگ در زندان‌های آمریکا در دوره شیوع کرونا در مقایسه با جمعیت عمومی این کشور ۳.۵ برابر بوده است.

در زمان شیوع ویروس کرونا و تنها در یک سال، ۶ هزار نفر در زندان‌های آمریکا بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

موضوع به همین جا ختم نشده و گزارش منابع رسمی نشان می‌دهد که مقامات زندان‌ها در این کشور مرگ زندانیان را پنهان می‌کنند و در گزار‌های رسمی، بسیاری از موارد مرگ افراد ثبت نمی‌شود.

تبعیض و نژادپرستی؛ میراث برده‌داری

گروه‌های مختلف اقلیت در آمریکا هدف انواع تبعیض قرار دارند و به‌ویژه سیاه‌پوستان در این کشور به‌طور نامتناسبی هدف نژادپرستی قرار دارند.

در سال ۲۰۲۲ گزارشگر ویژه سازمان ملل هشدار داد که میراث ماندگار استعمار و برده‌داری به خشونت و نژادپرستی در آمریکا دامن می‌زند.

به عنوان مثال در زمینه حبس و خشونت پلیس، در حالی که سیاه‌پوستان درصد کمی از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند، اما بخش عمده‌ای از موارد قربانیان خشونت پلیس و حضور در زندان‌ها را این گروه تشکیل می‌دهند.

ابعاد تبعیض در آمریکا بسیار گسترده است و در حتی در زمینه‌هایی مانند زیست محیطی نیز نفوذ یافته است؛ بسیاری از ساکنان مناطقی که از نظر آب و هوایی آلوده هستند و یا در نزدیکی سایت‌های تولید زباله سمی قرار دارند، افراد سیاه‌پوست هستند و این امر نرخ بیماری را در میان آن‌ها در مقایسه با سایر گروه‌های جممعیتی به‎طور نامتناسبی افزایش می‌دهد.

مهاجرت و افزایش محدودیت علیه پناهجویان

زمینه دیگر نقض حقوق بشر در آمریکا به موضوع مهاجرت و پناهجویی در این کشور بازمی‌گردد؛ پناهجویان از زمان ورود به مرز‌های این کشور هدف انواع خشونت و تبعیض قرار داردند.

انتقال به بازداشتگاه‌های مرزی، جدا کردن کودکان از والدین، اخراج و شرایط زندگی نامناسب در اردوگاه‌های پناهجویی از جمله موارد نقض حقوق بشر علیه پناهجویان در آمریکا به شمار می‌رود.

در حالی که این کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ قرار دارد، مهاجرت یکی از موضوعات کلیدی و تعیین کننده در انتخابات به شمار می‌رود و نامزد‌های انتخباتی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات با تشدید محدودیت‌ها علیه پناهجویان سعی در افزایش سبد رای خود دارند.

آمار بالای خشونت و تجاوز جنسی علیه زنان

وضعیت زنان در آمریکا از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است، اما یکی از ابعاد مهم نقض حقوق زنان در آمریکا به خشونت خانگی، آزار و تجاوز جنسی مربوط می‌شود.

خشونت جنسی در بیشتر جوامع آمریکا بسیار بیشتر از آن چیزی است که معمولا در زندگی روزمره حدس زده می‌شود، با این حال، هیچ مطالعه‌ای به‌طور نظام‌مند میزان شیوع و پیامد‌های اصلی خشونت جنسی علیه زنان را خلاصه نکرده است.

تنها در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۴۳ هزار زن در آمریکا هدف تجاوز و یا آزار جنسی قرار گرفته‌اند که در مقایسه با سال پیش از آن افزایش داشته است.

نقض حقوق بشر زنان در آمریکا زمانی که صحبت از زنان گروه‌های اقلیت به میان می‌آید، شدیدتر است؛ آمار‌های مختلف نشان می‌دهد که احتمال زندانی شدن زنان سیاه‌پوست بسیار بالاتر است، خشونت بیشتری علیه آن‌ها از سوی پلیس صورت می‌گیرد و احتمال قتل آن‌ها در مقایسه با همتایان سفید‌پوست بسیار بیشتر است.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا حقوق بشر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *