غرق شدن یک قایق دیگر پناهجویان در مرزهای اروپا

10:44 - 07 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۱۴۳۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
غرق شدن یک قایق دیگر پناهجویان در مرزهای اروپا
یک قایق دیگر حامل پناهجویان در مرزهای اروپا غرق شده و چند پناهجو جان خود را از دست داده و یا مجروح شدند.

خبرگزاری میزان - یک قایق حامل بیش از ۳۰ مهاجر در جریان عملیات امداد و نجات در مالت واژگون شد و به گفته نیرو‌های مسلح مالت، کشته شدن ۵ و زخمی شدن ۸ نفر دیگر تایید شده است.

این جدیدترین مورد از غرق شدن قایق‌های پناهجویان در مرز‌های اروپایی به شمار می‌رود که سالانه جان صد‌ها پناهجو را گرفته و به ناپدید شدن بسیاری دیگر منجر  می‌شود.

این قایق دستکم ۳۴ نفر را حمل می‌کرد که در محدوده یک مزرعه ماهی دریایی در فاصله چند مایلی از سواحل جنوبی مالت واژگون شد و گمان می‌رود این مسافران از مصر، اریتره، اتیوپی و سوریه باشند.

روزنامه تایمز مالت گزارش داد که این قایق ۳ روز پیش از این حادثه، طرابلس لیبی را ترک کرده بود.

به گفته، جانشین فرمانده نیرو‌های مسلح مالت، یکی از ۵ مهاجر کشته شده زن است؛ وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ۸ مهاجر به بیمارستان منتقل شدند و ۲۱ نفر دیگر نجات یافتند و برای رسیدگی به بازداشتگاه منتقل شدند.

مالت در سال ۲۰۲۳، ۳۸۰ مهاجر را در دریا نجات داد که کمترین میزان سالانه آن در سال‌های اخیر و تنها ۱۰ درصد از تعداد مهاجران غیرقانونی است که از سال ۲۰۱۹ به این منطقه رسیده‌اند.

این کشور همچنین در سال‌های اخیر تلاش‌های خود را برای اخراج و بازگرداندن پناهجویان افزایش داده است و ۱۵۹ مهاجر را بازگردانده و حدود هزار و ۷۰۰ نفر دیگر را در سال ۲۰۲۳ اخراج کرده است.

تجمع بازماندگان پناهجویان غرق شده در ایتالیا

بازماندگان و اعضای خانواده قربانیان یک کشتی غرق شده در یک سال پیش که منجر به کشته شدن ۹۴ مهاجر از جمله ۳۵ کودک خردسال در چند متری سواحل جنوبی ایتالیا شد، بعد از ۳ روز بزرگداشت به پایان رسید و این افراد خواستار حقیقت و عدالت شدند.

نمایشگاه عکس و راهپیمایی اعتراضی از جمله رویداد‌هایی بود که در شهر مجاور کروتون از سوی گروهی از فعالان بعد از این فاجعه برگزار شد؛ بیشتر کشته‎‌شدگان از کشور‌های غرب یا جنوب آسیا بودند.

این گروه حقوق بشری در حساب کاربری متا نوشت: یک سال پس از کشتار، حق آن‌ها برای رسیدن به حقیقت، عدالت و پیوستن به خانواده‌هایشان هنوز تضمین نشده است. در ۲۶ فوریه سال گذشته (۷ اسفند ۱۴۰۱)، یک قایق چوبی با حدود ۲۰۰ مهاجر از ترکیه حرکت کرد و تنها در چند متری سواحل جنوب کالابریا غرق شد.

شبکه ۲۶ فوریه شامل بیش از ۴۰۰ انجمن است که بار‌ها از دولت ایتالیا خواسته‌اند تا حقیقت را در مورد یکی از مرگ‌بارترین حوادث غرق شدن کشتی‌های مهاجران در دریای مدیترانه جست‌وجو کند.

 این گروه شکست‌های مکرر سیاست‌ها و موارد نقض حقوق بشر را از سوی مقامات اتحادیه اروپا محکوم کرده که علت اصلی رشته طولانی مرگ و میر مهاجرانی است که برای رسیدن به سواحل اروپایی با سفر‌های پرخطر مواجه می‌شوند.

فعالان همچنین شکایت کرده‌اند که برخی از بستگان و بازماندگان از حق بازگشت برای سالگرد غرق شدن کشتی به دلیل مشکلات در دریافت اسناد مناسب محروم شده اند.

نقش فرانتکس در حوداث پناهجویی مرزهای اروپا

ناظر اتحادیه اروپا پیش از این اعلام کرده که تحقیقاتی را درباره نقش آژانس مرزی این اتحادیه (فرانتکس) در واژگونی قایق‌های حامل مهاجران آغاز کرده است.

دیده‌بان اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت: در حالی که می‌دانیم نقش مقامات در سطح ملی تحت بررسی است، نقش فرانتکس به عنوان آژانس مرزی اتحادیه اروپا در عملیات جست‌وجو و نجات نیز باید روشن شود.

امیلی اوریلی، بازرس اتحادیه اروپا گفت که آن‌ها طیف وسیعی از اسناد مربوط به مسئولیت‌های فرانتکس و گزارش‌های دیگر حوادث با تلفات جانی در دریای مدیترانه را بررسی خواهند کرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: پناهجویان اروپا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *