رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مهاجران و پناهجویان؛ قربانیان اصلی نقض حقوق بشر در یونان در ۲۰۲۳

8:27 - 01 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۰۶۶۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مهاجران و پناهجویان؛ قربانیان اصلی نقض حقوق بشر در یونان در ۲۰۲۳
نقض حقوق بشر در یونان در سال ۲۰۲۳ در حالی تشدید شد که مهاجران و پناهجویان و زنان از قربانیان اصلی این روند بودند.

خبرگزاری میزان – دیده‌بان حقوق بشر از سال ۱۹۹۰، گزارش‌های سالانه‌ای را درباره موارد نقض حقوق بشر در بیش ۱۰۰ کشور جهان منتشر کرده است و این روند همچنان ادامه دارد؛ گزارش‌های مربوط به وضعیت حقوق بشر در کشور‌های مختلف در سال ۲۰۲۳ از سوی دیده‌بان حقوق بشر برای سی‌وچهارمین سال تهیه و منتشر شده است.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر در یونان آورده است: در طول سال ۲۰۲۳، سوءرفتار‌ها علیه پناهجویان و مهاجران از جمله عقب راندن‌های خشونت‌آمیز، سوءرفتار در بازداشت و خشونت عامدانه علیه آن‌ها ادامه یافت.

دولت یونان همچنین گروه‌های حقوق بشری را که با پناهجویان و مهاجران کار می‌کردند، مورد آزارواذیت قضایی قرار داد؛ یونان در سال ۲۰۲۳ شاهد رسوایی نظارت بر رسانه‌های این کشور بود؛ و قربانیان جنایت‌های نفرت‌محور در این کشور همچنان تمایلی به گزارش حملات به پلیس نداشتند.

مهم‌ترین موارد نقض حقوق بشر در یونان در سال ۲۰۲۳ براساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر عبارتند از:

حملات به گروه‌های حقوق بشری

شدت و وسعت حملات به گروه‌های حقوق بشری فعال در زمینه حقوق مهاجرت در یونان در سال ۲۰۲۳ به حدی بود که کمیسیون اروپا به این موضوع اعتراض کرد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد مدافعان حقوق بشر نیز در ماه مارس (اسفند/ فروردین) اعلام کرد: مدافعان حقوق بشر در یونان در معرض کارزار‌های بدنام‌سازی، تهدید‌ها و حملات و سوءاستفاده از قوانین کیفری علیه خود قرار گرفته‌اند و این یک موضوع تکان‌دهنده است.

رسوایی نظارت بر رسانه‌ها

یونان در سال ۲۰۲۳ درگیر پیامدهای افشای یک رسوایی بزرگ درباره نظارت غیرقانونی دولت بر رسانه‌های این کشور بود.

براساس گزارش‌ها، مقام‌های یونانی با نقض قوانین اقدام غیرقانونی را در استفاده از جاسوس‌افزار‌ها علیه رسانه‌ها انجام دادند.

نقض حقوق مهاجران و پناهجویان

نقض حقوق مهاجران و پناهجویان در سال ۲۰۲۳ در یونان در ابعاد مختلف ادامه یافت.

دنیا میاتوویچ، کمیسر حقوق بشر شورای اروپا در نامه‌ای به نخست‌وزیر یونان، به تعهد قانونی این کشور برای انجام تحقیقات موثر در مورد غرق شدن یک کشتی حامل مهاجران اشاره کرد.

گزارش‌های متعددی درباره نقض حقوق مهاجران و پناهجویان از سوی یونان از جمله عقب‌راندن غیرقانونی، اخراج دسته‌جمعی و ... در سال ۲۰۲۳ منتشر شد و نگرانی‌های جدی را در پی داشت.

در ماه مه (اردیبهشت/ خرداد)، سازمان پزشکان بدون مرز (MSF) از مقام‌های یونانی خواست تا گزارش‌های مربوط به صد‌ها مهاجر ناپدید شده و ادعا‌های درباره تهدید، ربوده شدن و بدرفتاری با مهاجران و پناهجویان در جزیره لسبوس را بررسی کنند.

در گزارشی که در ماه نوامبر (آبان/ آذر) منتشر شد، پزشکان بدون مرز الگوی هشداردهنده خشونت علیه افرادی را که به سواحل یونان می‌رسند، مورد انتقاد قرار داده و به شواهد قاطع خشونت و عقب‌نشینی در مرز‌های یونان افزودند.

در عین حال، گزارش ماه مارس (اسفند / فروردین) شورای پناهندگان یونان نشان داد که عقب‌راندن پناهجویان و مهاجران به‌صورت گسترده ادامه دارد و شامل بازداشت غیرقانونی، ارعاب، خشونت فیزیکی و جنسی و مصادره خودسرانه وسایل شخصی است.

از سوی دیگر در ماه آگوست (مرداد/ شهریور) دست‌کم ۲۰ پناهجو، از جمله دو کودک، در جریان آتش‌سوزی‌های بزرگ جنگلی در منطقه اوروس جان خود را از دست دادند، که نشان‌دهنده خطرات مضاعف برای مهاجران و پناهجویانی است که با فشار‌های خشونت‌آمیز مقام‌های یونانی و حملات نیرو‌های مرزی مواجه هستند.

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر (OHCHR)، پس از ابراز نگرانی در مورد جرم‌انگاری مداوم فعالان حقوق مهاجران در یونان، در ماه آگوست (مرداد/ شهریور) از این کشور خواست تا تحقیقات شفاف و بی‌طرفانه‌ای را در مورد نقض‌های مکرر حقوق مهاجران و پناهجویان انجام دهد.

چند گروه حقوق بشری نیز در ماه مه (اردیبهشت/ خرداد)، شرایط موجود در بازداشتگاه‌های پناهجویی تحت حمایت اتحادیه اروپا در جزایر دریای اژه یونان را محکوم کرده و آن‌ها تاسیسات زندان مانندی نامیدند که استاندارد‌های حقوق بشری را تامین نمی‌کنند.

در گزارش دیگری که در ماه مه از سوی برخی از سازمان‌های فعال در زمینه حقوق مهاجران و پناهجویان منتشر شد، آمده است که پناهجویان رد شده در یونان با ناامنی غذایی گسترده به دلیل رویه‌های پیچیده و طولانی همراه با معیار‌های تبعیض‌آمیز که در عمل آن‌ها را از بیشتر حمایت‌ها محروم می‌کند، مواجه هستند.

یک هیئت سازمان ملل در مورد استفاده از مزدوران برای عقب‌راندن مهاجران و پناهجویان از سوی یونان در گزارش ماه جولای (تیر/ مرداد) خود براساس بازدید از این کشور در دسامبر ۲۰۲۲ (آذر ۱۴۰۱) به بررسی نقش شرکت‌های امنیتی خصوصی در زمینه مهاجرت پرداخت و خواستار تلاش بیشتر دولت یونان برای جلوگیری از نقض حقوق بشر شد.

کمیسیون اروپا نیز در ماه ژانویه (دی/ بهمن) با ارسال نامه‌هایی به یونان خواستار اقدام فوری درباره بازداشت خودسرانه پناهجویان در این کشور شد.

تشدید نژادپرستی

خشونت‌های نژادپرستانه علیه پناهجویان و مهاجران در یونان در سال ۲۰۲۳ تشدید شد؛ این موضوع در گزارش‌های متعدد درباره برخورد خشونت‌بار با پناهجویان و مهاجران مشخص شده است.

نقض حقوق زنان

براساس گزارش ماه مارس (اسفند/فروردین) موسسه گزارشگری تحقیقی مدیترانه، یونان با افزایش ۱۸۷.۵ درصدی فقط در یک سال از ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱، بالاترین افزایش سالانه قتل زنان گزارش شده را در میان ۲۰ کشور اروپایی در طول این دوره ثبت کرده است.

در عین حال، دادگاه حقوق بشر اروپا در حکمی در ماه آوریل (فروردین/ اردیبهشت) در مورد شرایط زندگی یک زن باردار در مرکز پذیرش پناهجویان دریافت که یونان ممنوعیت شکنجه یا رفتار یا مجازات غیرانسانی یا تحقیرآمیز را با اجبار زن به زندگی در شرایط نامطلوب، زیر پا گذاشته و حقوق بشری او را نقض کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *