رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اسلام‌هراسی و نفرت‌پراکنی در غرب به بهانه آزادی بیان

11:34 - 08 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۱۸۸۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اسلام‌هراسی و نفرت‌پراکنی در غرب به بهانه آزادی بیان
اگر کشور‌های غربی واقعا متعهد به حمایت از حقوق بشر هستند، باید از نگرانی‌های بی‌اساس درباره «آزادی بیان» به عنوان بهانه‌ای برای انفعال استفاده نکنند.

خبرگزاری میزان - قرآن‌سوزی‌های تابستان امسال در کشور‌های اسکاندیناوی یک ناهنجاری نبود، بلکه بخشی از یک روند نگران‌کننده است.

مسلمانان جهان شاهد افزایش شدید نفرت اسلام‌هراسی هستند که از سوی بازیگران سیاسی راست افراطی در سرتاسر جهان تقویت و حمایت مالی می‌شود و مسلمانان به طور فزاینده‌ای به دلیل مسلمان بودن در اروپا، آمریکا و فراتر از آن هدف آزار و اذیت و تبعیض قرار می‌گیرند.

مسلمانان در اروپا و آمریکا به دلیل هویت مذهبی خود احساس می‌کنند هدفی علیه آن‌ها وجود دارد، گروه‌های راست افراطی به مساجد حمله می‌کنند و کتاب مقدس مسلمانان را برای تحریک و ارعاب شهروندان قانونمند، تحت پوشش استفاده از حقوق «آزادی بیان» هتک حرمت می‌کنند.

دولت‌های آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه و همه کشور‌های دیگری که به قطعنامه سازمان ملل برای محکومیت هتک حرمت قرآن کریم رای «نه» دادند، باید فوراً از بحث‌های سیاسی در مورد به اصطلاح آزادی بیان و دوگانگی سخنان نفرت‌پراکنانه فراتر رفته و به دلایل اصلی تعصب ضد مسلمانان در داخل کشورشان رسیدگی کنند.

در هر صورت، نگرانی‌های مربوط به آزادی بیان در مورد قطعنامه شورای حقوق بشر نابجاست؛ این قطعنامه خواستار محدودیت در آزادی بیان یا ممنوعیت آشکار انتقاد از مسلمانان نیست.

این قطعنامه به‌سادگی از کشور‌ها می‌خواهد اقدامات تحریک‌‎آمیز و نفرت‎پراکنانه مانند قرآن‌سوزی را محکوم و شکاف‌های موجود در چارچوب‌های قانونی و سیاست مربوطه خود را پر کنند که اجازه می‌دهد خشونت مذهبی، نفرت و تبعیض را بدون مجازات ادامه دهند.

در حال حاضر تمایز آشکاری در قانون بین انتقاد، اعتراض قانونی و سخنان نفرت‌پراکنانه وجود دارد که به نظر می‌رسد کشور‌های مخالف قطعنامه شورای حقوق بشر از آن چشم‌پوشی کردند.

سخنان تنفرآمیز که انسان‌ها را بدنام و افراد را انسانیت‌زدایی می‌کند و می‌تواند به اعمال خشونت آمیز علیه آن‌ها منجر شود، هرگز قابل قبول نیست.

با تصدیق و پرداختن به اسلام‎هراسی با سیاست‌ها و ابتکارات ساده و سرراستی، کشور‌هایی مانند آمریکا می‌توانند گام‌های حیاتی در جهت ایجاد جامعه‌ای فراگیر بردارند که برای رفاه و امنیت تک‌تک آمریکایی‌ها، فارغ از نژاد، قومیت و مذهب ارزش قائل است.

کشور‌های غربی شاهد تلاش‌های راست افراطی برای اهریمن‌سازی، جرم‌انگاری و به حاشیه راندن بیشتر مسلمانان و دیگر گروه‌های مذهبی، قومی و نژادی در سراسر جهان غرب هستند.

این نوع خطرناک فعالیت‌های راست افراطی به‌خصوص در آمریکا قوی است، جایی که سیاستمداران و هیئت‌های مدارس با موفقیت کتاب‌هایی را که نژاد، تاریخ، مذهب و سایر ویژگی‌های محافظت شده را پوشش می‌دهند، ممنوع کردند.

اگر کشور‌های غربی متعهد به حمایت از حقوق بشر هستند، باید از نگرانی‌های بی‌اساس در مورد «آزادی بیان» به عنوان بهانه‌ای برای انفعال در مورد اسلام‌هراسی سوءاستفاده نکنند.

بدون شک این اشتباهی بود که آمریکا و متحدان اروپایی آن در اوایل سال جاری درباره قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه اسلام‌هراسی مرتکب شدند.

آن‌ها باید از پنهان شدن در پشت نگرانی‌های مبهم در مورد حمایت از آزادی بیان دست بردارند و آنچه لازم است را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که همه ساکنان داخل مرزهایشان، از جمله شهروندان مسلمان، می‌توانند زندگی خود را بدون سوء‌استفاده و نفرت از سوی راست افراطی تامین کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *